Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto GTM Motorsport ja Elias Niskanen tekevät yhteistyötä! GTM Motorsport ja Luka Nurmi yhteistyö Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Moottoriurheilua suurella sydämellä

20.1.2019 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen täyttivät tavoitteensa Arctic Lapland Rallissa - Suomenmestaruuspisteille suuresta ralliseikkailusta syvästi nautiskellen

Tällä hetkellä maailman ainoalla aktiivisessa kilpailukäytössä olevalla Mitsubishi Lancer WRC Step2 ralliautolla perinteikkäässä Arctic Lapland rallissa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja jo 23. kerran Tunturirallissa kilpaillut petäjävetinen kartanlukija Arto Kapanen tekivät sen minkä lupasivat; 55. kerran järjestetty perinteikäs "Lumiteiden Grand Prix" tarjosi jälleen suuria rallielämyksiä sekä viisi Rallin SM-sarjan mestaruuspistettä.


Kilpailukausi 2020 sai arvoisensa startin kun usea Suomenmestariksi haluava oli päivittänyt kilpailukalustonsa uunituoreeksi Skoda Fabia R5 EVO versioksi eikä siten ollut yllätys, että 10 pikataipaleen ja 201,73 erikoiskoekilometrin mittaisessa kilpailussa SM1-luokan kärkikolmikko saavutti sijoituksensa uudella kehitysversiolla. Itse asiassa kaksipäiväisen kilpailun SM1-luokan tuloksissa yhdeksän ensimmäistä sijaa napattiin joko uudella tai muutaman vuoden vanhalla Skoda Fabia R5 autolla.

- Ennen kilpailua sanoin, että ei mopolla mahdottomia eli kun käytössämme on vuosisadan alun kilpa-ajoneuvo niin tiesimme, ettei meillä olisi mitään mahdollisuuksia edes haastaa moderneilla Skoda Fabia R5 menestysautolla ajavia kanssakilpailijoita. Siltikin koska olen vuodesta 2008 lähtien valtavasti rakastanut ajaa tässä hienossa tapahtumassa niin Arton kanssa lähdimme vain nautiskelemaan rallin kuhinasta, Eskelinen kertoo.

- Nautiskelusta huolimatta olin asettanut itselleni tavoitteeksi SM1-luokan TOP-10 sijoituksen ja sen lopulta saimme. Lisäksi kun toimme auton maaliin juhlallisen tuntuisen kymmennen kerran koko rallin 55 vuotisessa historiassa niin kisaviikkoa antoi meille juuri sitä mitä lähdimme hakemaan; Arctic Lapland Ralli on edelleenkin maineensa veroinen suuri ralliseikkailu. Viisi mestaruuspistettä rallin moninkertaisten Suomenmestarien ja uusien nuorten lahjakkaiden rallikuljettajien keskuudessa on uhkaavasti seniori-ikää lähestyvälle kuljettajalle hyvä tulos, Eskelinen jatkaa.

SM1-luokan voittoon ajoi hallitseva Suomenmestari Teemu Asunmaa, joka dramaattisesti nousi kärkisijalle kun suvereenisessa johdossa ajanut Emil Lindholm sortui viimeisellä erikoiskokeella ajovirheeseen ja putosi kolmanneksi. Yleiskilpailun voittoon WRC-autolla ajoi Toyota Gazoo Racingin tehdaskuljettaja Kalle Rovanperä. Mercedez AMG Formula-1 tiimin Valtteri Bottas oli yleiskilpailun yhdeksäs.

Lopputulokset 55. Arctic Lapland Rally 2020: SM-luokka, top-3:
1. Teemu Asunmaa & Jani Salo, Skoda Fabia R5 Evo, 1:41:30,4
2. Eerik Pietarinen & Miikka Anttila, Skoda Fabia R5 Evo, +48,3sek
3. Emil Lindholm & Mikael Korhonen, Skoda Fabia R5 Evo, +1:11,3sek
---
10. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Mitsubishi Lancer WRC Step2, +8:38,2sek

Katso kisan incar videot:
- Arctic Lapland Rally 2020 EK1: Aittajärvi: https://youtu.be/-C0puM8lhMM
- Arctic Lapland Rally 2020 EK2: Mäntyvaara #1: https://youtu.be/_v2M_E3VXmE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK3: Kaihuavaara: https://youtu.be/OxGZ0DgajjE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK4: Jyrhämäjärvi: https://youtu.be/_EmgC-81hCQ
- Arctic Lapland Rally 2020 EK5: Mäntyvaara #2: https://youtu.be/x6Kuq06Dk6s
- Arctic Lapland Rally 2020 EK7: Mäntyvaara #3: https://youtu.be/KCb9PIMXMRY
- Arctic Lapland Rally 2020 EK8: Sarriojärvi: https://youtu.be/ktyprfBshSE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK9: Untamovaara: https://youtu.be/2wMtvy4JQcA

Klikkaa ja katso kuvia kilpailusta
Kuvat: Jani Kekoni / Mediaguru.fi

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

16.1.2020 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen yhteensä jo 37. Tunturirallin kokemuksella Arctic Lapland ralliseikkailuun - Kilpurina todellinen autoharvinaisuus


Rovaniemen ympäristössä järjestyksessään jo 55. kertaa ajettavaa Arctic Lapland Rallia tähdittävät jyväskyläläinen Toyota Gazoo Racing tehdaskuljettaja Kalle Rovanperä ja nastolalainen Mercedez AMG Formula-1 tehdastiimin Valtteri Bottas, jotka moderneilla WRC-autoillaan ajavat yleiskilpailun voitosta.


10 erikoiskokeen ja 201,73 erikoiskoekilometrin mittaisessa nopeuskilpailussa mukana on myös 14. kerran kilpailussa ajava Mikko Eskelinen ja luottokartanlukija Arto Kapanen, jolle startti on jo järjestyksessään numero 23. Kilpurina heillä on Mitsubishi Lancer WRC Step2, joka vuonna 2003 teki Jani Paasosen ja Arto Kapasen käsissä ensiesiintymisen rallin MM-sarjassa. Harvinaisuuden autosta tekee se, että tällä hetkellä se on maailman ainoa aktiivisessa kilpailukäytössä oleva yksilö.

Upeassa talvirallin kunnossa olevalle reitille Eskelinen ja Kapanen suuntaavat ilman menestyspaineita. Vaikka kouvolalaisen Dynamo tiimin kuljettajina he ajavat WRC-autolla, kilpailevat he silti Ralli SM-sarjan SM1-luokan moderneita R5-autoja kuskaavia kanssakilpailijoita vastaan; Mikon ja Arton tavoitteet ovatkin asetettu vain ja ainoastaan todellisesta arktisesta seikkailusta nauttimiseen.

- Tiedämme, että WRC-autoharvinaisuutemme ei kilpailukyvyssä mitenkään pärjää Kalle Rovanperän, Valtteri Bottaksen ja Matti Koskelon käyttämille nykypäivän WRC-autoille ja heikoilla olemme myös R5-autojen kanssa. Siltikin toiveissa olisi, että jos edes pikkasen pystyisimme runsaslukuisia kanssakilpailijoitamme kiusaamaan niin tyytyväisiä olisimme. Vaikka olemme yksi koko kilpailun kokeneimmista autokunnista niin siltikään mopolla ei tehdä mahottomia, Eskelinen tiedostaa.

- Olen viimeiset 12 kilpailukautta erinomaisesti viihtynyt niin rallissa kuin radalla eikä tämäkään vuosi muutosta siihen tuo. Radalla kaksi vuotta sitten voitin Lamborghini Super Trofeo Aasian mestaruuden ja vuonna 2019 nappasin EM-pronssin, joten hieman jäi asioita parannettavaksi. Siltikin kaikki nämä vuodet Arctic Lapland Ralli on aina minulle ollut erinomainen kilpailukauden aloitus eikä uusi vuosikymmen tuonut asiaan muutosta. Katsotaan sitten lauantaina maalilipun jälkeen, että ajammeko muut Ralli SM-sarjan talven kilpailut vai istunko seuraavat kuukaudet simulaattorissa F1-asfalttiratoja opiskellen, Eskelinen pohtii.

Eskelinen kuuluu Arctic Lapland Rallin vakiokalustoon; Tilastoissa starteissa hän on vuoden 2020 kilpailuun osallistuvien kuljettajien keskuudessa määrällisesti kolmantena Juha Salon (22) ja Ville Hautamäen (17) jälkeen. Kuitenkin kun lasketaan mukaan myös kartanlukijat niin Arto Kapanen pitää johtoasemaa; Hän on 23 kertaa osallistunut 55 kertaa järjestettävään Arctic Lapland Ralliin.

- Minulla on todellinen ilo ja kunnia saada seikkailla Napapiirillä todellisen Arctic Lapland Rallin "Grand Old Man" kartanlukija Arto Kapasen kanssa, joka teki Tunturirallin debyytin vuonna 1991 kun hän Napapiirillä luotsasi Jarmo Kytölehtoa Opel Kadett GSi autolla. Paljon on vettä Kemijoessa virrannut näiden vuosien välissä eikä varmaan osata olla poissa myöskään ensi vuonna, jolloin Artolla olisi mahdollisuus olla kilpailun todellinen kartanlukija-kuningas mikäli aktiivikartanlukijat Timo Rautiainen ja Timo Hantunen eivät kilpailuun osallistu; Rautiainen on ajanut ensimmäisen Tunturirallinsa vuonna 1987 Mikko Kalliomaan kanrtanlukijana ja Timo Hantunen vuonna 1982 Mika Arpiaisen kartturina, tilastotieteilijä Eskelinen kertoo.

Arctic Lapland Ralli pyörähtää käyntiin perjantaina klo 11 ja maaliin Rovaniemen keskustan Lordi -aukiolle kilpailijoita odotellaan lauantaina klo 19.20. Eskelinen ja Kapanen ajavat rallissa lähtönumerolla 10.

Klikkaa ja katso videoita sekä kuvia Nilsiän ja Uuraisten testierikoiskokeilta:
(Kuvat & Videot @ Jani Kekoni / Mediaguru.fi)

- WRC-talvitestit @ Nilsiä: https://youtu.be/jPYxwQV8Ui8
- WRC-talvitestit @ Uurainen: https://youtu.be/ZBsnSvM81qI
- WRC-kyydityselämys @ Mökkiperä: https://youtu.be/gs4FxVtj5jI
- Mikko & Veeti Eskelinen testaa WRC-kilpuria: https://youtu.be/kcoyQpcB_x4

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
 
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi