Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto GTM Motorsport ja Elias Niskanen tekevät yhteistyötä! GTM Motorsport ja Luka Nurmi yhteistyö Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Moottoriurheilua suurella sydämellä



9.8.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen kaksi kertaa neljänneksi nopein Italian Misanossa - Taistelu hopeasijasta ratkesi kilpailun viimeisessä mutkassa

Italian Misano Adriaticon kilparadalla paahtavassa helteessä ajetussa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan avausviikonlopussa kuopiolaisen Elias Niskasen ja jyväskyläläisen Mikko Eskelisen muodostama sarjan ainoa kokonaan sinivalkoinen autokunta saavutti kaksi kertaa PRO-AM luokan neljänneksi korkeimmat mestaruuspisteet ja on niiden turvin sarjatilanteessa luokan neljännellä sijalla kun ajamatta on vielä kahdeksan osakilpailua.


Lauantaina yön pimeydessä ajetussa iltakisassa suomalaiset eivät pystyneet vastaamaan Lamborghinin tehdaskuljettajien tähdittämien kahden nopeimman autokuntien vauhtiin. Sama kaava toistui myös sunnuntain kilpailussa, jossa kuitenkin kilpailun loppuosalla Loris Spinellin ja Gerard van der Horstin autokunnalle sattui ajovirhe ja se pudotti heidät Eskelisen eteen. Näin jännitys palkintokorokkeen kakkossijasta huipentui 50 minuutin mittaisen kilpailun viimeiseen mutkaan, jossa samalla kun Eskelinen teki viimeisen hyökkäyksen kakkossijalle niin takaa tullut kotiradallaan ajaneiden italialaisten autokunta pääsi yllättämään ja nousemaan lopulta viimeisille metreille saakka suomalaisille tarjolla ollelle palkintokorokkeen alimmalle sijalle.

Sarjan kolmas suomalaiskuljettaja Olli Kangas kärsi rengasrikon ja joutui jättämään kilpailun kesken sen kuudennella kierroksella.

- Lauantain kilpailussa oltiin hieman liian pehmeitä ja siten sunnuntain kilpailuun päätettiin laittaa kaikki osaaminen peliin. Autourheilu-urani toinen GT-autojen kilpalähtö sujui moitteetta kun kymmenestä lähtöruudusta pääsin ongelmitta matkaan. Tyytyväinen olen siihen, että koko ajovuoroni ajan pystyin vastaamaan edelläni ajaneiden PRO-kuljettajien vauhtiin ja sen myötä kilpailun puolivälissä toin auton Mikolle PRO-AM luokan kolmossijalla, jota hän pystyi puolustamaan aina kilpailun viimeiseen mutkaan saakka. Vaikka tällä kertaa niukasti jäätiin jälleen neljänneksi niin silti saimme hyvän avauksen erittäin kovatasoiselle kilpailukaudelle, Elias Niskanen kertoo.

- Elias ajoi täysin virheettömän sekä ennen kaikkea nopean viikonlopun ja siten antoi vahvoja näyttöjä osaamisestaan, joka myös Lamborghinin kilpailutoiminnasta vastaavat henkilöt ovat huomanneet kun valitsivat hänet heidän juniorikuljettajien kehitysohjelmaan. Vaikka nyt äärimmäisen niukasti jäätiin luokkamme palkintokorokesijoituksesta niin tulokset silti lupailevat hyviä kilpailuja myös jatkossa. Toivotaan vain, että Eurooppa pysyisi terveenä niin saataisiin kausi suunnitelmien mukaisesti ajettua, Eskelinen jatkaa.

Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan kaksi seuraavaa osakilpailua ajetaan syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Saksan perinteikkäällä Nurburgringin GP-radalla.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Misano 2020, #1 kisa, 8.8.2020, PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Karol Batz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 31 kierrosta
2. Loris Spinelli (ITA) & Gerard Van der Horst (NDL), +32,255sek
3. Damiano Fioravanti (ITA) & Lorenzo Bontempelli (ITA), +39,274sek
4. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +1:09,247sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Misano 2020, #2 kisa, 9.8.2020, PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Karol Batz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 31 kierrosta
2. Loris Spinelli (ITA) & Gerard Van der Horst (NDL), +49,124sek
3. Damiano Fioravanti (ITA) & Lorenzo Bontempelli (ITA), +49,566sek
4. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +49,923sek

EPÄVIRALLINEN sarjatilanne 2/10 osakilpailua, PRO-AM -luokka, Top-4:
1. Karol Batz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 31 pistettä
2. Loris Spinelli (ITA) & Gerard Van der Horst (NDL), 24 pistettä
3. Damiano Fioravanti (ITA) & Lorenzo Bontempelli (ITA), 21 pistettä
4. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), 16 pistettä

Klikkaa ja katso kuvia kisasta!

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

8.8.2020 - Elias Niskanen Lamborghini Squadra Corsen junioriohjelman jäseneksi - Misanon aika-ajoissa kuopiolainen nappasi PRO-AM -luokan kolmannen lähtöruudun

Italian Rivieralla sijaitsevan Misanon kilparadalla ajettavassa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjassa kuopiolainen Elias Niskanen ja hänen jyväskyläläinen tiimikaveri Mikko Eskelinen ajoivat tyydyttävät suoritukset niin lauantain ensimmäiseen 50 minuutin iltakisaan kuin sunnuntaina päivällä ajettavaan kilpailukauden toiseen osakilpailuun.


Lamborghinin kilpailutoiminnasta vastaavan Squadra Corsen junioriohjelmaan valittu Niskanen teki hienon debyytin kovatasoisen sarjan ensimmäisissä aika-ajoissa kun hän ajoi sunnuntain osakilpailuun PRO-AM luokan viidennen lähtöruudun. Vastaavasti kun Eskelinen nappasi tänään Suomen aikaa klo 21.45 käynnistyvässä ns. iltakisassa PRO-AM luokan viidennen lähtöruudun niin asetelmat kymmenen osakilpailun mittaiseen kahteen ensimmäiseen lähtöön ovat herkulliset. Sarjan kolmas suomalaiskuljettaja Olli Parhankangas oli aika-ajoissa PRO-luokan 12.

- Kiitän Lamborghinia luottamuksesta kun valitsivat minut juniorikuljettajien kehitysohjelmaansa. Valinta merkitsee minulle paljon ja tarjoaa hyvän pohjan autourheilu-urani kehittämiselle. Vaikka tänään aika-ajoissa kärsin ruuhkasta niin siitä huolimatta olen iloinen, että pystyin urani ensimmäisessä GT-autojen aika-ajoissa tyydyttävästi vastaamaan Lamborghinin entisten ja nykyisten tehdaskuljettajien vauhtiin, Niskanen kertoo.

- Torstain ja perjantain harjoituksissa meitä vaivasi tekniset ongelmat niin moottorin kuin ohjauksen kanssa. Vaikka nyt aika-ajoissa saimme huomata, että kesälaitumille olleet hevoset on saatu laidunnettua takaisin moottoriin niin siltikin ongelmat ohjauksen herkkyyden kanssa jatkuivat ja se vaikutti suorituksiimme. Kuitenkin viides lähtöruutu tänään illalla keinovalaistuksessa ajettavaan sarjan avausosakilpailuun takaa hyvät kisat varsinkin kun kaikki PRO-AM luokan autot lähteävät kilpailuun peräkkäisistä lähtöruuduista, Eskelinen jatkaa.

Tänään klo 21:45 käynnistyvän iltakisa on nähtävissä ns. Live-Streaam lähetyksinä niin Mikko Eskelisen kuin Elias Niskasen Facebook sivuilla, joissa lähetys käynnistyy noin 15 minuuttia ennen lähtölipun heilahdusta.

Misanon aika-ajojen 1. osion tulokset:
1. Sebastian Balthasar, 1.33:768
2. Edoardo Liberati, 1:34.055
3. Vito Postiglione, 1:34.080
---
16. Mikko Eskelinen, 1.36.466 (5. PRO-AM)

Misanon aika-ajojen 2. osion tulokset:
1. Karol Basz, 1:33.547
2. Loris Spinelli, 1:33.944
3. Kikko Galbiati, 1:33.946
---
9. Elias Niskanen, 1:35.070 (3. PRO-AM)


7.8.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen vihdoin 620-hevosvoimaisen Lamborghini Huracan ST-auton rattiin - Kilpailukausi käynnistyy Italian Misanossa

Kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjam piti alun perin käynnistyä maaliskuun viimeisenä viikonloppuna ja sarjan ainoan kokonaan suomalaisen autokunnan piti kilpailla sen Aasian kilpasarjassa. Kuitenkin koronavirus pandemian myötä koko Aasian sarja peruuntui ja sen jälkeen suomalaiset Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen ovat odotelleet Euroopan sarjan alkua; Nyt pitkän odotuksen jälkeen viisi kilpailuviikonloppua ja 10 osakilpailua kattava Euroopanmestaruussarja pääsee käynnistymään Italian Misano Adriaticon kilparadalta.

Saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620-hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo autolla ajava kaksikko saa vastaansa 22 muuta autokuntaa, joista yhdessä on kolmas suomalainen, Olli Parhankangas. Kuitenkin Parhankangas ajaa yleiskilpailun eli PRO-luokan voitosta kun taas Eskelinen ja Niskanen lähtevät hakemaan PRO-AM luokan Euroopanmestaruutta, johon on ilmoittautunut viisi muuta autokuntaa.

- Kolme viikkoa sitten kävin testaamassa täällä Misanossa ja sieltä jäi hyvä tuntuma samalla kun yhteistyö niin tiimin kuin tiimikaverini Mikko Eskelisen kanssa on ollut saumatonta. Niiden myötä luottavaisin mielin kilpailukauden kahteen ensimmäiseen osakilpailuun lähdetään ja uskon, että Mikon kuuden vuoden kilpailukokemus tästä samaisesta kilpasarjasta tulee varmasti tarpeesen nyt kun itselläni on edessä vasta urani ensimmäinen GT-autojen kilpailu, Elias Niskanen kertoo.

Sarjan avausosakilpailu ajetaan lauantaina ns. iltakisana, jossa kesäillan pimeys ja radan keinovalaistus aiheuttaa haasteita.

- Vuosi sitten täällä Misanossa ajoin silloisen tiimikaverini kanssa kilpailukauden parhaimmat tulokset kun ensiksi iltakisassa napattiin PRO-AM -luokan hopeasija ja seuraavana päivänä välimeren tukalassa kuumuudessa juhlittiin voittoa. Vaikka vuoden takaisella menestystaktiikalla lähdetään matkaan niin helppoa ei samanlaisten tulosten ajaminen tule olemaan, koska tänä vuonna taso niin PRO- kuin PRO-AM luokissa on enemmän kuin kova. Lisäksi pimeät olosuhteet tuovat oman jännityksensä kilpailemiseen, Eskelinen jatkaa.

Kilpailuviikonloppu käynnistyy perjantaina kahdella tunnin mittaisella harjoituksilla, joista edetään lauantaisiin aika-ajoihin sekä 50 minuutin mittaiseen iltakisaan. Kauden toinen 50 minuutin mittainen osakilpailu ajetaan sunnuntaina Italiassa vallitsevassa paahtavassa kuumuudessa. Kumpikin osakilpailu on nähtävissä Mikko Eskelisen https://www.facebook.com/gtmikko ja Elias Niskasen Facebook sivuilta: https://www.facebook.com/NiskanenElias.

Italian Misanon kilparadalla ajaa myös Mikko Eskelisen vuoden 2018 Lamborghini Super Trofeo Aasian mestaruuden voittanut espoolainen Juuso Puhakka, joka kilpailee Mercedes AMG GT3 autolla GT World Challenge Sprint ratasarjassa.

Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 osakilpailut:
- 07.-09.08.2020: Misano Adriatico, Italia
- 04.-05.09.2020: Nürburgring, Saksa
- 09.-11.10.2020: Barcelona, Espanja
- 20.-24.10.2020: SPA-Francorchamps, Belgia
- 13.-15.11.2020: Paul Ricard, Ranska


26.6.2020 - Euroopan ratasarjat käynnistyvät elokuussa - Suomenmestarit Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen ajamaan Lamborghini Super Trofeo ratasarjan Euroopanmestaruudesta

Alun perin kansainvälisen rata-autoilun kilpailukausi piti käynnistyä maaliskuun lopulla Malesian Sepangin entisellä Formula-1 radalta, jossa suomalaiskuljettajat, kuopiolainen Elias Niskanen ja Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen piti aloittaa urakkansa Lamborghini Super Trofeo Aasian kilpasarjassa. Kuitenkin maailmanlaajuisen Koronavirus -pandemian myötä sarja peruuntui ja siten myös heidänkin kilpailuohjelmansa meni uusiksi.


Nyt kun Euroopassa pandemia on vihdoin alkanut hellittämään niin sen myötä valtioiden rajat ovat avautumassa niin siten myös kilpa-ajoneuvojen moottoreita ollaan käynnistämässä. Kuitenkaan, koska kaudella 2020 ei Aasian ratasarjaa ajeta, tullaan Niskanen ja Eskelinen näkemään Lamborghini Super Trofeo Euroopan ratasarjan PRO-AM luokassa, jossa he saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO -autolla tavoittelevat 10 osakilpailun mittaisen kilpasarjan mestaruutta.

Eskelinen suuntaa jo uransa 13 kansainväliseen kilpailukauteen hallitsevana Lamborghini Super Trofeo EM-pronssimitalistina. Vuodesta 2014 lähtien Lamborghini Super Trofeo Euroopan ja Aasian ratasarjoja ajanut suomalainen on viimeisen kuuden kilpailukauden aikana voittanut niin Aasian mestaruuden kuin kolme muuta mitalisijoitusta. Hänen viimeisin titteli on vuodelta 2018, jolloin hän nappasi Aasian PRO-AM -luokan mestaruuden espoolaisen Juuso Puhakan kanssa.

Vuonna 2014 Kartingin KFJ-luokan NEZ-sarjan pronssitilan jälkeen Elias Niskanen nousi ajamaan kotimaisen rata-autoilun Formula Ford -luokkaan ja se vuonna 2016 palkittiiin Suomenmestaruudella sekä kaudella 2018 Suomen CUP-mestaruudella. Nousijohteinen ura laajeni kansainväliseksi kun vuonna 2019 Niskanen ajoi Aasian Formula Renault sarjaa, jossa oli lopulta neljänneksi nopein.

Kuopiolaisen tie Lamborghini Super Trofeo EVO auton rattiin vei suomalaisen GTM Motorsportin ja saksalaisen Leipert Motorsportin järjestämän ns. Shoot Out tilaisuuden kautta, jossa niin Elias Niskanen teki poikkeuksellisen vahvan suorituksen.

- Kun vuonna 2019 tein taustajoukkojeni ja yhteistyökumppaneideni kanssa päätöksen lähteä kilpailemaan Aasian Formula Renault sarjaan niin samalla jo suunnittelimme tulevaa eli siirtymistä GT-autoihin. Moottoriurheilussa nopeille kuljettajille on aina kysyntää ja siten tavoitteena on nyt näyttää osaamiseni ja siten edetä ammattilaisuralla eteenpäin. Kaksi vuotta sitten Juuso Puhakka voitti Aasian ratamestaruuden ja se kaudelle 2019 avasi hänelle oven Lamborghinin tehdastiimin alaiseen tiimiin josta tie on vienyt GT3-auton rattiin, Niskanen kertoo.

- Lokakuussa 2019 Barcelonan ns. Shoot Out tilaisuudessa sain yhden testipäivän verran näyttää osaamistani ja kun täytin myös omat asettamani tavoitteet niin tiesin, että suunnitelmassa hypätä GT-auton rattiin on oikea ratkaisu. Lisäksi kun nyt saan tiimikaverikseni sarjan jo kertaalleen voittaneen ja kolme muuta mitalisijoitusta saavuttaneen toisen suomalaiskuljettajan niin lähtökohdat ovat erittäin hyvät; Mikolta löytyy runsaasti kilpailukokemusta kaikilta ajettavilta radoilta ja tiimillä on lähes kymmenen vuoden kokemus samasta sarjasta niin luottavaisin mielin alkavaan kilpailukauteen starttaamme, Niskanen kertoo.

Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 käynnistyy elokuun toisella viikolla Italian Misano Adriaticon kilparadalta, josta noin kuukauden välein matkataan Saksan Nürburgringin, Espanjan Barcelonan ja Belgian SPA-Francorchampsin kilparadoille. Poikkeuksellinen vuosi huipentuu marraskuun puolivälissä Etelä-Ranskan Paul Ricardin Formula-1 radalle, jossa ei koskaan ole ajettu näin vuodenaikaan nähden myöhäiseen ajankohtaan. Pohjoisen jäämiehille se sopii hienosti.

- Viimeiset kuusi kilpailukautta olen erinomaisesti viihtynyt näissä laadukkaissa kansainvälisissä kilpasarjoissa ja nyt minulla on ilo sekä ennen kaikkea kunnia kilpailla toisen rata-autoilun Suomenmestarin kanssa. Lokakuussa Barcelonan testeissä Elias näytti osaamistaan ja se vakuutti niin minut kuin saksalaisen Leipert Motorsport tiimin insinöörit. Sen jälkeen koko talven sekä kevään ajan ajan olemme kovasti tehneet töitä nyt vihdoin elokuussa käynnistyvää kilpasarjaa ajatellen ja uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet yltää tavoitteesiimme, urallaan myös kaksi rata-autoilun Suomenmestaruutta pokannut Eskelinen kertoo.

- Misano on fyysisesti kaikkein kovin, koska Eurooppaa piinaava 40 lämpöasteen helle on silloin kovimillaan. Vastaavasti viimeisessä Nizzan lähellä ajettavissa kilpailuissa koetaan välimerelliset alkutalven olosuhteet, joten haastetta tulee riittämään. Kilpailukaukauteen valmistautuminen on jo täydessä vauhdissa kun itse olen runsaasti hikisiä päiviä simulaattorissa viettänyt. Lisäksi Elias on pitänyt ajotuntumaa yllä seinäjokelaisen HMH Racingin Formula-3 autolla, jolla hän myös heinäkuussa tulee yhden kilpailun Suomessa ajamaan. Kyllä tässä omia ajohanskojakin isosti polttelee, joten minunkin puolestani kilpailukausi voisi alkaa vaikka heti, Eskelinen jatkaa.
 
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi