Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Elias Niskanen - SuperCars GT4 Iberia ratasarjan mestari Luka Nurmi - Ferrari Challenge Maailmanmestari Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Moottoriurheilua suurella sydämellä



5.3.2023 - Palsankylän raju hypy oli koitua Mikko Eskelisen kohtaloksi Jyväskylän Talvirallissa - Rikkinäisellä autolla maaliin ja WRC-luokan voittoon

Ralli SM-sarjan kolmas ja samalla jyväskyläläisen Mikko Eskelisen ja hänen petäjävetisen kartanlukija Arto Kapasen kotiteillä ajettu kilpailu sujui nuottien mukaisesti aina kilpailun kolmannelle erikoiskokeen maalipäässä sijainneelle Palsankylän legendaariselle hyppyrille saakka. Kuitenkin hieman liian vauhdikas lähestyminen johti yllätykselliseen lentoon, jonka päätteeksi kilpailun ainoalla WRC-autolla ajanut kaksikko leiskautti yhden päivän pisimmistä hypyistä ja rysähti pahasti keula edellä maapalloon. Osumassa kartanlukija Arto Kapaselta lähti keuhkoista ilmat ja auton moottorista karkasivat hevosvoimat.

Loppupäivän kaksikko ajeli rikkoontuneilla jousilla ja tehottomalla moottorilla. Yleiskilpailun 12. sija ja WRC-luokan voitto oli silti tavoitteiden mukainen tulos, koska parempaa ei ollut enää Palsankylän hyppyrin jälkeen tarjolla.

- En kilpailua edeltäneessä nuotituksessa huomioinut isoa nyppyä edeltävässä jarrutuksessa ollutta pientä hyppyä. Kun menin jarrulle niin auto kevensi ja näin hyppyrin keulaan saavuttiin aivan liian lujaa. Siten ilmalentoon lähdettiin täysin väärässä asennossa eikä tuulilasista näkynyt mitään muuta kuin tie. Alastulossa Artolta lähti ilmat ja matka maaliin jatkui hänen vointiaan kysellessä. Kapanen urhoollisesti luki nuottia sen minkä pystyi ja maalissa saavuttiin kirosanojen siivittäminä. Sen jälkeen siirtymätaival huoltoon ihmeteltiin auton tietokoneen antamia varoituksia, Eskelinen kertoo.

- Loppupäivä meni ajeluksi ja öljyn lisäämiseksi moottoriin, joka ei Palsankylän rysähdyksestä tykännyt. Koska myös auton jousitus otti siipeensä niin nautiskelu äärimmäisen hienoista ralliteistä muuttui selviytymiskamppailuksi ja maaliin pääsemiseksi, joka sekin oli uhattuna vielä viimeisen erikoiskokeen jälkeen; Viimeisellä siirtymätaipaleella saimme jälleen yhden hälyytyksen lisää kun auton latausjärjestelmä ilmoitti sähköjännitteen pienentymisestä. Kovin pidempää siirtymää maaliin ei oltaisi päästy ja siten tyytyväinen pitää olla, että tavoitteet saatiin lopulta täytettyä, WRC-luokan korkeimpaa palkintoa halannut ja kahden kilpailun keskeytysputken katkaissut Eskelinen jatkaa.

Rallin yleiskilpailun voittoon ajoi sarjan edellisen osakilpailun voittanut Jari Huttunen, joka kahdeksan vuotta vanhalla Skoda Fabia R5 autolla oli 6,2 sekuntia nopeampi tehdasuudella Skoda Fabia Rally2 autolla ajanutta Teemu Asunmaata.

SM Jyväskylän Talviralli 2023: Yleiskilpailu Top-3:
1. Jari Huttunen & Antti Haapala, Skoda Fabia R5, 46:23,6
2. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Skoda Fabia Rally2, +6,2s
3. Lauri Joona & Tuukka Shemeikka, Skoda Fabia R5 EVO, +15,0s
---
12. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Ford Fiesta RS WRC, +3:11,0s (1. WRC-luokassa)

Kilpailun videot:
- Testit: https://youtu.be/YdvXgVN2pcI
- EK1: Killeri: https://youtu.be/Fj5G3wbrQ9U
- EK2: Kelloperä: https://youtu.be/2sBuJtbZ6c4
- EK3: Palsankylä: https://youtu.be/jXt9OtvOvqU
- EK4: Ilomäki: https://youtu.be/9Aey8W0RtME
- EK5: Kuohu: https://youtu.be/bSKrzndKBd8
- EK6: Moksi: https://youtu.be/PXGBoUEBeWk
- EK7: Parkkola: https://youtu.be/VvarWqvtK8E

Katso kuvia kisasta

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS



1.3.2023 - Mikko Eskelinen Ford Fiesta WRC-autolla Baltic Sea rallisarjaan - Kotikilpailu Jyväskylän SM Talviralli avaa uuden kilpasarjan

Rallimaailman henkisestä kodista eli Keski-Suomen jyvässeudulta käynnistyvä neljän osakilpailun mittainen Baltic Sea Rally Championship kilpasarja tarjoaa kotikilpailussaan Ford Fiesta RS WRC autolla ajavalle jyväskyläläiselle Mikko Eskeliselle, 50, ja hänen petäjävetiselle kartanlukijalle Arto Kapaselle kokonaan uuden haasteen. Viimeiset kaksi vuotta kaksikko on ajellut vain joitain kilpailuja syystä, ettei WRC-autolle ole ollut minkäänlaista kilpasarjaa. Nyt talven aikana Suomen ja kolmen Baltian maan lajiliitot ovat yhdistäneet voimansa ja sen myötä uudessa Baltic Sea rallisarjassa Dynamo Teamin autokunnalla on erinomainen mahdollisuus jälleen mitata kansainvälistä vauhtiaan.

- Kun investoimme tämän WRC-auton niin toiveena oli, että tällä voisi ajaa niin Suomen kuin myös muiden Euroopan maiden rallisarjoja. Kuitenkin kun nykypäivän rallimaailma on keskittynyt lähinnä R5-autojen pohjalta rakentuneisiin sarjoihin niin siten myös kansalliset lajiliitot ovat yksi toisensa jälkeen rajanneet kaikki WRC-autot pois kilpasarjoistaan. Ainoastaan Portugalissa ja nyt uudessa Baltic Sea rallisarjassa voisimme ajaa jonkinlaisesta sarjamestaruudesta joten siten tämä uutuus on meille tervetullut uutinen, Eskelinen kertoo.

Kuusi viikkoa sitten Rovaniemen Tunturirallissa Eskelinen ja Kapanen oli toiseksi viimeisen erikoiskokeen maaliin saakka tukevasti luokkavoitossa kiinni. Kuitenkin rikkoontunut pyörännapa karvaasti katkaisi matkan. Lisäksi kun vuosi sitten Riihimäen SM-rallissa kova kivenosuma rikkoi eturenkaan, vanteen ja jarrut niin Eskelinen toivoo Jyväskylästä ennen kaikkea maalilipun näkemistä.

- Torstaina ajoimme Mäntyharjulla erittäin hyvät testit. Siten oikein mukavilla tunnelmilla starttaan kohti perjantai-illan Killerin yleisöerikoiskokeita kuin entuudestaan kesäisestä Suomen MM-rallista tutuille talvisille erikoiskokeille. On hienoa saada ajaa kotikaupungin yleisön edessä ja samalla myös kilpailla uuden rallisarjan pisteistä. Vaikka Jyväskylän SM Talvirallista haetaan WRC-luokan voittoa niin ensisijainen tavoite on päästä ilman ongelmia ajamaan kaikki erikoiskokeet läpi ja siten saada katkaistua epäonninen keskeytysputki, Eskelinen jatkaa.

Kilpailun ainoa WRC-autolla ajava kaksikko taittaa matkaa numerolla 10.

Baltic Sea Rally Championship osakilpailut:
- 03-04.03.2023: Jyväskylän SM Talviralli, Suomi
- 02-04.06.2023: Kelme Rally, Liettua
- 04-05.08.2023: Rally Cēsis, Latvia
- 25-26.09.2023: Paide Rally, Viro

Katso kuvia testeistä:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS
 
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi