Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Elias Niskanen - SuperCars GT4 Iberia ratasarjan mestari Luka Nurmi - Ferrari Challenge Maailmanmestari Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Kilpailukausi 2019: Lamborghini Super Trofeo Europe & Rallikisoja

Highslide JS
Ajankohta
Kilpailun nimi ja paikkakunta
Tulos
Raportti
25.-27.01.2019
Arctic Lapland Ralli, Rovaniemi
kesk.
Raportti
11.-12.05.2019
Lamborghini Super Trofeo Silverstone, Englanti
2. ja 4.
Raportti
29.-30.06.2019
Lamborghini Super Trofeo Misano, Italia
2. ja 1.
Raportti
13.-14.07.2019
Lamborghini Super Trofeo Zaanvoort, Hollanti
3. ja 6.
Raportti
26.-27.07.2019
Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps, Belgia
1. ja kesk.
Raportti
30.-31.08.2019
Lamborghini Super Trofeo Nurburgring, Saksa
3. ja kesk.
Raportti
24.-25.10.2019
Lamborghini Super Trofeo Jerez, Espanja
3. ja kesk.
Raportti
26.-27.10.2019
Lamborghini Super Trofeo World Finals, Jerez (Espanja)
Peruutus
Raportti

Lamborghini Super Trofeo Europe 2019 lopputulokset 12/12 osakilpailua, AM-luokka, top-5:
1. Nicolas Gomar (FRA), 156 pistettä
2. Robert Zwinger (SLK), 113 pistettä
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), 101 pistettä
4. Gilles Vannelet (FRA), 80 pistettä
5. Raffaele Giannoni (ITA), 69 pistettä



Highslide JSKilpailukauden 2019 videot:
Arctic Lapland Rally 2019 Tests: https://www.youtube.com/watch?v=OTIH3C1UaUY
Arctic Lapland Rally 2019 Slowmotion: https://www.youtube.com/watch?v=4tu7xfUkvHI
Arctic Lapland Rally 2019 EK1: Aittajärvi: https://youtu.be/wSJSNCW8nFU
Arctic Lapland Rally 2019 EK2: Mäntyvaara #1: https://youtu.be/YvPm05nTgN8

Lamborghini Super Trofeo Europe Silverstone: MikkoCam
Lamborghini Super Trofeo Europe Silverstone: TV-lähetys (C More Max)
Lamborghini Super Trofeo Europe Misano: MikkoCam
Lamborghini Super Trofeo Misano: TV-lähetys (C More Max)
Lamborghini Super Trofeo Europe Zandvoort: MikkoCAM
Lamborghini Super Trofeo Europe SPA-Francorchamps: TV-lähetys (C More Max)
Lamborghini Super Trofeo Nurburgring: MikkoCam
Lamborghini Super Trofeo Nurburgring: TV-lähetys (C More Max)
Lamborghini Super Trofeo Jerez: TV-lähetys (C More Max)
Lamborghini Super Trofeo EM-kausikooste: TV-lähetys (C More Max)


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
10.1.2019 - Hallitseva Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan mestari Mikko Eskelinen haastaa Valtteri Bottaksen ja Mika Salon Arctic Lapland Rallissa - Tavoitteena olla nopein ns. ratakuljettaja

Kilpailukaudella 2018 kirkkonummelaisen Juuso Puhakan kanssa viisi voittoa ja seitsemän himmeämpää palkintokorokesijoitusta kansainvälisessä Lamborghini Super Trofeo Aasian mestaruussarjassa saavuttanut, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen kilpailee tammikuun neljäntenä viikonloppuna Rovaniemellä ajettavassa, perinteikkäässä Arctic Lapland Rallissa pitkäaikaisen kartanlukija Arto Kapasen kanssa. Vuodesta 2007 lähtien kilpailussa ajanut ja siinä mm. vuonna 2016 palkintokorokesijoituksen ajanut Eskelinen lähtee tavoittelemaan ns. nopeimman ratakuljettajan titteliä kun vastaansa hän saa mm. nykyisen F1-kuljettaja Valtteri Bottaksen ja entisen F1-kuljettaja Mika Salon.


Hieman jo iäkkäällä Mitsubishi Lancer WRC Step2 autolla ajava kaksikko saa Bottaksen ja Salon lisäksi vastaansa myös niin entisiä rallimestareita kuin hallitsevia SM-mitalisteja kuin uusia nuoria tähtikuljettajia sekä ulkomaalaisia kanssakilpailijoita, joista lähes kaikki ajavat moderneilla R5-viritteisillä autoilla. Eskeliselle ja Kapaselle kaksipäiväinen, kymmenen pikataipaleen ja 243,78 erikoiskoekilometrin mittainen kilpailu on juhlallinen kun he nyt kymmenettä yhteistä kertaa mittaavat paremmuuttaan Rovaniemen arktisissa olosuhteissa.

- Kuluneiden kymmenen kilpailukauden aikana olemme Arton kanssa voittaneet palkintokorokesijoituksia niin Rallin SM-sarjassa kuin Suomen MM-rallin yhteydessä ajetussa Vetomies kilpailussa. Lisäksi olemme Arctic Lapland Rallissa olleet useasti kymmenen nopeimman kuljettajaparin joukossa sekä myös saavuttaneet palkintokorokesijoituksia Ralli SM-sarjan yhteydessä ajetussa Suomi Cup sarjassa, jonka vuonna 2010 myös yhdessä voitimme. Minulla edessäni on nyt ralliurani 12. ja Artolle 22. Arctic Lapland Ralli, joten kokemukseen tulemme rallin aikana luottamaan, Eskelinen kertoo.

- Vaikka WRC-automme ei ole kilpailukykyinen nykypäivän R5-autoja vastaan niin silti mielellämme lähdemme haastamaan F1-kuljettajat Valtteri Bottaksen, joka tosin ajaa täysin ylivoimaisella nykypäivän Ford Fiesta RS WRC-autolla ja Mika Salon, jolla alla on Skoda Fabia R5 voittaja-auto. Mielenkiintoista on siis nähdä pystyykö kuljettajani eli tuore Aasian ratamestari Mikko Eskelinen haastamaan nämä muut radalla kovasti uransa aikana viihtyneet kuljettajat. Siltikin me, joka tapauksessa, parhaamme tulemme erikoiskokeilla muutenkin tekemään ja katsomaan mihin saakka meidän pappojen vauhti iäkkäällä WRC-autolla riittää nuorisoa ja heidän uuden tekniikan autoja vastaan, Kapanen jatkaa.

Järjestyksessään 54. Arctic Lapland Ralli ajetaan 24-25.1.2019 Rovaniemen ympäristön perinteikkäillä erikoiskokeilla. Kilpailu on samalla Ralli SM-sarjan seitsemän osakilpailun mittaisen sarjan ensimmäinen, ja ehkäpä myös tärkein koitos.

24.1.2019 - Mikko Eskelinen povaa vauhtijuhlia Arctic Lapland Rallista - Erikoiskokeet miesmuistiin nopeimmassa kunnossa

Yhteensä 34 Arctic Lapland Rallin kilpailukokemuksella Rovaniemen ympäristössä ajettavalle 10 pikataipaleen ja 243,78 erikoiskoekilometrin mittaiseen kilpailuun Mitsubishi Lancer WRC Step2 autolla starttaavat Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen juhlivat kilpailussa kymmenettä yhteistä ns. Tunturirallia kun he sen yhdeksäntenä kilpailijaparina Napapiirin ympäristössä ajettaville vauhtibaanoille suuntaavat.


Kaksikko on ottanut kovan tavoitteen eli olla nopein ns. ratakuljettaja eli modernilla Ford Fiesta WRC-autolla ajava Valtteri Bottas sekä Skoda Fabia R5 autolla kilpaileva Mika Salo olisi tuloslistalla pidettävä takanaan. Eskelinen povaa sen olevan haasteellinen tehtävä, koska kilpailun reitti on miesmuistiin nopeimmassa - ja myös vaativimmassa kunnossa; Lumipenkkoja ei juurikaan ole ja tiestön pohjat ovat jo nyt soralla. Hallitseva Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan mestari laittaa rallirenkaiden kestävyyden näyttelemään isoa roolia perjantaina käynnistyvässä kilpailussa.

- Alkuviikon nuotitusjaksolla olemme kaikki kilpailijat saaneet todeta erikoiskokeiden olevan erittäin vauhdikkaassa kunnossa. Esimerkiksi Siikakämän alkuosuuden isolla tiellä ajetaan jopa yli kymmenen kilometriä kaiken sen mitä autot vain kulkevat ja kun ei ole lumipenkkoja niin mutkat ovat ovat kovasti edellisvuosista loivempia. Koska erikoiskokeilla on jo nyt isot soraurat niin talvirallirenkaiden kestävyyden kanssa tulee varmasti kaikilla ongelmia, Eskelinen pohtii.

- Ei kuitenkaan anneta sen haitata vaan lähdetään nautiskelemaan ja katsomaan mitä vauhtia Valtteri Bottas ja Mika Salo kilpailussa pitävät. Meille riittää, että yritetämme iäkkäällä WRC-autollamme olla huomattavasti uudemmilla autoilla ajavia pikipinnan spesialisteja nopeampia ja tottakai suuresti nauttia minun ja Arton yhteisestä kymmenestä Arctic Lapland Rallista. Kun lasketaan osallistumiskertamme yhteen niin tämä on tosiaan meille järjestyksessään jo 34. Tunturiralli, joten se kertokoot siitä kuinka paljon me tästä suuresta seikkailusta tykkäämme, Eskelinen jatkaa.

Kilpailu käynnistyy perjantaina klo 12 ja maaliin Rovaniemen keskustan Lordi -aukiolle kilpailijoita odotetaan lauantaina klo 18.50.

30.1.2019 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen keskeyttivät kaksi kertaa Arctic Lapland Rallissa - Jäätynyt MAP-anturi ja rikkoontunut takaperä katkaisi kaksikon juhlakilpailun

Erittäin arktisissa, noin -30 pakkasasteen olosuhteissa ajetussa Arctic Lapland Rallissa niin kuljettajat kuin heidän kilpailukalustonsa oli erittäin kovilla kun pakkasherra piti tunnelman jäätävänä niin kilpa-ajoneuvojen moottoritilassa kuin myös kabiinissa, jossa eristämätön ohjaamo aiheutti hyytäviä ongelmia usealle kilpailijaparille. Yksi murheista kärsinyt oli kymmenettä yhteistä Arctic Lapland Rallia ajaneet Mikko Eskelinen ja hänen luottokartanlukija Arto Kapanen, jotka teknisten vaikeuksien seurauksena oli pakotettu keskeyttämään kilpailun, kahdesti.


Luottavaisin mielin arvostetun kilpailun kaksi muuta ns. ratamiestä eli Valtteri Bottasta ja Mika Saloa iäkkäällä Mitsubishi Lancer WRC Step2 autolla haastamaan startannut kaksikko sai mukavan startin kilpailulle kun he sen kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella pystyivät vastaamaan Skoda Fabia R5 autolla ajaneen Salon ja huipputehokkaalla ja modernilla Ford Fiesta RS WRC autolla kilpailleen Bottaksen vauhtiin. Kuitenkin kolmannelle pikataipaleelle matkatessa Mitsubishin moottorissa oleva ns. imusarjan painesensori jäätyi ja matka jäi kesken kun auton moottori ei anturivian seurauksena käynyt kunnolla.

Anturin vaihdon jälkeen toisen kilpailupäivänä ns. superrallisäännön turvin kilpailua 15 minuutin aikasakon myötä jatkanut kaksikko pääsi jälleen mukavaan vauhtiin kunnes aamun ensimmäisen erikoiskokeen loppupuolella kilpurin takaperä alkoi pitämään meteliä ja matka jäi jälleen erikoiskokeen jälkeen kesken. Suurena arktisena seikkailuna tunnettu kilpailu päättyi Eskelisen ja Kapasen osalta suureen pettymykseen, johon kuitenkaan he eivät itse olisi mitenkään voineet vaikuttaa.

- Olimme huolellisesti valmistautuneet kilpailuun ja toiveikkaina erikoiskokeille suuntasimme. Kuitenkaan, koska tällä autolla ei ole kertaakaan kilpailtu näin kylmissä olosuhteissa niin jäätynyt imusarjan painesensori antoi moottorinohjausyksikölle virheellistä tietoa ja sen jälkeen moottori käyttäytyi kaikkea muuten kuin terveellisesti. Kun myöhemmin huoltomiehistö löysi vian ja vaihtoi sensorin niin moottori toimi jälleen normaalisti, Eskelinen kertoo.

- Vaikka keskeytyksen myötä saimme 15 minuuttia aikasakkoa niin silti halusimme toisena kilpailupäivänä lähteä uudestaan nautiskelemaan ns. Tunturirallin tunnelmasta. Kuitenkin se fiilis loppui lyhyeen kun aamun ensimmäisellä erikoiskokeella auton takapäästä alkoi kuulua laakerivikaista ääntä ja kilpailu oli jälleen jätettävä kesken. Pettymys oli valtava kun en tällä kertaa saanut toivomaani mahdollisuutta mitata vauhtia muita ns. ratakuljettajia vastaan, Eskelinen kertaa tapahtumia.

Yleiskilpailun voittoon ajoi Emil Lindholm, joka lähes näytöstyyliin teki vakuuttavan debyytin Volkswagen Polo GTi R5 autolla. Rallin kaksi aikaisempaa Suomenmestaria eli Teemu Asunmaa ja Juha Salo jäivät lopulta 49,2 ja 59,6 sekuntia Lindholmin ja hänen kartanlukija Mikael Korhosen vauhdista. Valtteri Bottas oli WRC-autollaan yleiskilpailun viidenneksi nopein. Eskelinen antaa täyden tunnustuksen uransa ensimmäisen rallin ajaneelle F1-kuljettajalle.

- Valtteri teki sen mitä todellinen ammattimies tekee eli otti homman haltuun heti ensimetreistä lähtien. Hän ajoi erittäin kypsästi ja paransi vauhtiaan kilpailun edetessä. Samoin teki myös Mika Salo, joka kartanlukijansa Peter Flythströmin kanssa oli lopulta yleiskilpailun 11. nopein kilpailijapari. Toivotaan, että kummatkin pikipinnan erikoismiehet nähdään jatkossakin myös niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä kilpailuissa. Minulla talven rallit oli tässä ja nyt seuraavaksi edessä on tiiviit sopimusneuvottelut kilpailemisesta tulevan kesän muissa kansainvälisissä kilpasarjoissa, Eskelinen avaa seuraavien kuukausien suunitelmiaan.

Lopputulokset Arctic Lapland Rally 2019, yleiskilpailu, top-5:
1. Emil Lindholm & Mikael Korhonen, Volkswagen Polo GTi R5, 1:58:54,0
2. Teemu Asunmaa & Jani Salo, Skoda Fabia R5, +49,2sek
3. Juha Salo & Topi Luhtinen, Skoda Fabia R5, +59,6sek
4. Henrik Pietarinen & Juha Lummaa, Skoda Fabia R5, +1:13,3sek
5. Valtteri Bottas & Timo Rautiainen, Ford Fiesta RS WRC, +1:59,2sek
---
kesk. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, tekniset murheet, ek2j ja ek6j




Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
23.3.2019 - Mikko Eskelinen hakee Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruutta - Tavoitteena historiallinen tuplamestaruus

Vuodesta 2008 lähtien jyväskyläläinen Mikko Eskelinen on määrätietoisesti kehittänyt kansainvälistä autourheilu-uraansa ja se työ on palkittu useilla kansainvälisillä autourheilumestaruuksilla sekä lukuisilla muilla palkintokoroke- ja mitalisijoituksilla. 12-vuotisen kilpauransa aikana hän on voittanut useiden Euroopan maiden rata- ja ralliautoilun mestaruuksia, joista tuorein on vuodelta 2018, jolloin hän ja kirkkonummelainen tiimikaveri Juuso Puhakka nappasivat Suomen moottoriurheiluhistorian ensimmäisen Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan mestaruuden.


Nyt toukokuun puolivälissä Englannin Silverstonesta käynnistyvällä kilpailukaudella Mikko Eskelinen hakee Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruutta brittiläisen Jake Rattenburyn kanssa, joka vuonna 2014 voitti sarjan maailmanmestaruuden. Eskelinen ja Rattenbury kilpailevat EM-sarjan kuudessa osakilpailuviikonlopussa ja lokakuussa Espanjan Jerezissä ajettavissa MM-kilpailuissa saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Super Trofeo EVO autolla.

Kumpikin kuljettaja on viimeiset vuodet nauttineet Leipert Motorsportin luottamuksesta ja sen myötä saavuttaneet tavoitteidensa mukaisia tuloksia; Eskelinen on hallitseva Aasian mestari ja Rattenbury voitti tammikuussa Dubaissa ajetun 24 tunnin kestävyyskilpailun perinteikkään tiimin kilpailukalustolla. 14 kilpailua kattavalle kilpailukaudelle heillä onkin vain ja ainoastaan kaksi tavoitetta: Voittaa sarjan Euroopanmestaruuden lisäksi myös Maailmanmestaruus.

- Kilpailukausi 2018 oli 11-vuotisen autourheilu-urani menestyksekkäin kun 12/14 Aasian mestaruussarjan palkintokorokesijoitusta johti lopulta sarjan voittoon. Nyt britti Jake Rattenburyn kanssa yritämme samaa temppua niin EM-sarjasta kuin kauden päättävästä MM-kilpailuista, joissa kummassakin uskomme olevamme erittäin kilpailukykyinen autokunta. Tämä on minulle viides vuosi Leipert Motorsportin kuljettajana ja nämä vuodet ovat Mestaruuden lisäksi palkinneet kahdella hopealla ja MM-pronssilla, joten siksikin tavoitteemme on asetettu osakilpailujen voittoihin ja sarjan mestaruuteen, Eskelinen kertoo.

- On hienoa ollut nähdä, että minun ja Juuso Puhakan mestaruuden myötä myös muiden suomalaiskuljettajien kiinnostus sarjaa kohtaan on kasvanut ja uskon, että kilpailuissa nähdään useita härmäläisiä mittaamassa paremmuuttaan. Vuosi sitten yritykseni GTM Motorsport auttoi Juuso Puhakkaa näyttämään osaamistaan ja nyt ollaan tehdään töitä seuraavien suomalaisten nostamiseksi kansainvälisen GT-autoiluun ympyröihin mahdollistamalla heille parhaimmat mahdolliset lähtökohdat taitojensa näyttämiselle. On ollut ilo ja kunnia saada jaettua tietotaitoani eteenpäin ja nyt onkin ollut mukava seurata kuinka Juuso Puhakka kävi jo nappaamassa Lamborghini Super Trofeo Middle East sarjan hopeasijan, Eskelinen jatkaa.

Lamborghini Super Trofeo ratasarjan osakilpailuviikonloput pitävät sisällään kaksi tunnin mittaista harjoitusjaksoa, kahdet 15 minuutin mittaiset aika-ajot sekä kaksi 50 minuutin mittaista osakilpailua, joiden aikana on tehtävä pakollinen kuljettajan vaihto. Autokunnat mittaavat paremmuuttaan Euroopan sarjan lisäksi niin Aasiassa kuin Amerikassa, jotka kaikki yhdistyvät lokakuun lopussa Espanjan Jerezissä ajettaviin MM-kilpailuihin.

10.5.2019 - Mikko Eskelinen tavoittelemaan Lamborghini Super Trofeo ratasarjan EM-titteliä - Kilpailukausi alkaa Englannin Silverstonen F1-radalta

Järjestyksessään 12. kerran ajettava Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarja käynnistyy nyt viikonloppuna perinteikkäältä Englannin Silverstonen Formula-1 radalta, jossa sarjan ainoa suomalaiskuljettaja, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen yhdessä brittiläisen tiimikaveri Jake Rattenburyn kanssa aloittaa 12 osakilpailun mittaisen urakan kohti unelmiaan eli Euroopanmestaruutta. Eskelinen starttaa kilpailukauteen hallitsevana Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan mestarina ja sen myötä tavoitteet on asetettu toiseen peräkkäiseen titteliin. Näin hän myös hakee kirkastusta vuonna 2015 saavuttamalleen Lamborghini Super Trofeo EM-hopeamitallille.


Pitkällä moottoriurheilu-urallaan useita kansainvälisiä autourheilumestaruuksia voittanut suomalaiskuljettaja starttaa kilpailukauteen luottavaisin mielin; Tiimi ja auto ovat samat millä hän on viiden edellisen kilpailukauden aikana niin yhden mestaruuden kuin kaksi muuta mitalisijoitusta sekä sarjan yli 50 palkintokorokesijoitusta napannut. Kuljettajaparikseen hän saa walesin Cardifista kotoisin olevan 25-vuotiaan Jake Rattenburyn, joka myös on urallaan jo tämän samaisen sarjan maailmanmestaruuden kertaalleen voittanut. Lisäksi kun kaksikolla kilpailuinsinöörinä on Aasian mestaruuden taikurina ollut britti Chaz Cleland niin resepti tavoitteiden saavuttamiselle on olemassa.

- Kahden Aasiassa vietetyn ja menestyksekkään kilpailukauden jälkeen on erittäin mukavaa tulla takaisin kilpailemaan Euroopan mahtaville kilparadoille, jossa ajetaan niin minulle entuudestaan tuttuja kuin myös sopivasti tuntemattomiakin ratoja. Täällä Silverstonessa olen 12-vuotisen autourheilu-urani aikana kilpaillut viidesti aikaisemmin, joten tämä Formula-1 rata ja sen niksit ovat entuudestaan tuttaja niin minulle kuin tiimikaverilleni sekä insinöörillemme, jolle kummallekin tämä on heidän kotiratansa. Lähtökohdat ovat siis vähintäänkin herkulliset, Eskelinen kertoo.

- Nyt käynnistyvälle kilpailukaudelle vauhtiini liittyy uusi yhteistyökumppani Skydda, joka on jo yli 40 vuoden ajan keskittynyt henkilönsuojauksen ja työturvallisuuden kehittämiseen ja on Pohjoismaiden johtava toimittaja yli 30 000 tuotteen valikoimallaan. Lisäksi suomalainen ympäristöhuollon palveluja tuottava yritys Sihvari sekä tottakai muut pitkäaikaiset yhteistyökumppanit kuten mm. Plus Katsastus, MadCroc, UHY TietoAkseli ovat näkyvästi tukemassa autokuntaamme tavoitteitamme kohden. Tänäkin vuonna Lamborghini Super Trofeo EM-sarjan lähetykset televisioidaan ns. jälkilähetyksinä C More TV-kanavalla, jolloin yhteistyökumppanit tulevat saamaan vastinetta panostukselleen, Eskelinen jatkaa.

11.5.2019 - Lamborghini Super Trofeo EM-sarja käynnistyi suomalaisittain kolmossijalla - Mikko Eskelinen ja Jake Rattenbury jäi voitosta vain neljä sekuntia

Kansainvälinen Lamborghini Super Trofeo EM-ratasarja polkaistiin käyntiin Englannin Silverstonen perinteikkäällä Formula-1 radalla, jossa sarjan ainoa suomalaiskuljettaja, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen yhdessä brittiläisen tiimikaveri Jake Rattenburyn kanssa uljaasti taisteli koko kilpailun keston eli 50 minuutin ajan jääden luokkavoitosta lopulta 4,125 sekuntia ja kakkossijasta 0,209 sekuntia.

Eskelinen lähti matkaan yleiskilpailun seitsemänneltä sijalta ja AM-luokan paalupaikalta. Hallitseva Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan mestari suoritui mallikkaasti aina osuutensa puoliväliin saakka, jossa kuitenkin, kiihkeän kilvanajon aikana, joutui pahimpien kanssakilpailijoidensa pussittamaksi ja näin johtopaikka vaihtui kolmanteen sijaan. Kilpailun puolivälin kuljettajan vaihdon jälkeen tiimikaveri Jake Rattenbury myös teki kaikkensa, mutta ei onnistunut ohittamaan voittoon ajanutta ranskalaista Nicolas Gomaria eikä kakkossijan napannutta italialaista Raffaele Giannonia.

Kolmossija oli silti erinomainen kilpailukauden avaus ja lupaus tasaisita voittokamppailuista myös tulevaisuudessa.

- Tosissaan sai alusta lähtien ajaa ja taistelu kärkisijoista oli sen mukaista. Kaikkeni tein kärkisijaa puolustaessa, mutta kun jouduin PRO-luokan autokunnan pussittamaksi niin siinä pääsi niin Gomar kuin Giannoni myös ohitse. Sitten vain yritin seurata heitä ja siinä mielestäni onnistuin hyvin. Kuljettajan vaihdon jälkeen tiimikaverini Jake Rattenbury myös yritti kaikkensa, mutta tällä kertaa matka loppui kesken ja meidän oli tyydyttävä kolmanneksi korkeimpiin mestaruuspisteisiin. Kilvanajon laadusta kertoo hyvin se, että kilpailun viimeisellä kierroksella Giannoni hieman kyseenalaisin keinoin puolusti kakkossijaa ja auton kylki näyttää siltä, että autolla olisi ajettu rallicrossia, Eskelinen kertoo.

- Tämä kilpailu vahvisti sen, että olemme tänä vuonna meillä on mahdollisuus ajaa Euroopanmestaruudesta ja että kaikki seuraavat osakilpailut tulevat olemaan samanlaista jännitysnäytelmää. Vauhtia meillä on vielä reservissä ja huomenna niitä valjastetaan käyttöön kun Silverstonen toinen osakilpailu ajetaan Suomen aikaa klo 13.10. Koitetaan tuoda Äitienpäiväksi kotiin muutakin kuin punaisia ruusuja, Eskelinen jatkaa.

Silverstonen avausosakilpailun yleiskilpailun voittoon ajoi britit Jack Bartholomew ja Stuart Middleton. Eskelisen ja Rattenburyn belgialaiset tiimikaverit, Anthony Lambert ja Niels Lagrange joutuivat keskeyttämään kilpailun tekniseen vikaan.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo EM-sarjan Silverstonen #1 osakilpailu, AM-luokka, top-5:
1. Nicolas Gomar (FRA), 23 kierrosta
2. Raffaele Giannoni (ITA), +4,009sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), +4,215sek
4. JM Littman (GBR) & Grzegorz Moczulski (POL), +27,831sek
5. Oliver Freymuth (DEU), +28,251sek

12.5.2019 - Varikkosuoran ylinopeus kostautui Mikko Eskeliselle ja Jake Rattenburylle Englannin Silverstonessa - Voitto karkasi tuomariston määräämään rangaistukseen

Lauantaina upeasti palkintokorokesijoituksella Lamborghini Super Trofeo EM-sarjan Englannin Silverstonen Formula-1 radalla avannut Mikko Eskelinen ja hänen brittiläinen tallitoveri Jake Rattenbury olivat tukevasti Äitienpäivänä ajetun sarjan toisen osakilpailun voittotaistelussa mukana kunnes liian suuri tilannenopeus varikkosuoralla johti tuomariston määräämään varikon läpiajorangaistukseen ja niukkaan tipahtamiseen palkintokorokkeen ensimmäiselle ulkopuoliselle sijalle.


Rattenbury avasi kilpailun AM-luokan paalupaikalla, joka oikeutti yleiskilpailun seitsemänteen lähtöruutuun. Aurinkoisen keväisissä olosuhteissa ajettu kilpailun lähtö oli sekasortoinen, jossa Jake ajatuksen verran myöhästyi ja lähtökiihdytyksessä putosi kymmeneksi sekä epäonneksi myös pahimpien kanssakilpailijoiden taakse. Lisäksi kun oma PRO-luokan tiimikaveri jäi jumiin samaan ruuhkaan niin Rattenbury sai tehdä hartiavoimin töitä ohitusyrityksissään, jotka lopulta palkittiin hienolla nousulla takaisin seitsemännelle sijalle ja AM-luokkajohtoon. Kuitenkin kuljettajan vaihtoon tultaessa hänellä oli aavistuksen liian paljon vauhtia varikolla, jonka myötä tuomaristo mätkäisi tuntuvan rangaistuksen ja taistelu tuloillaan olleesta AM-luokan voitosta kaatui siihen.

Kuljettajan vaihdon ja rangaistuksen suorituksen jälkeen Eskelinen teki mitä pystyi ja sai, epäonnisen kanssakilpailijan avustuksella tuotua 620 hevosvoimaisen Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO kilpa-auton maalilipulle vain neljä sekuntia palkintokorokesijoituksesta. Neljänneksi korkeimmat mestaruuspisteet olivat silti suuri pettymys Eskeliselle, joka tukevasta luokkajohdosta kutsuttiin suorittamaan tiimikaverin tekemä virhe.

- Kilpailun lähtö oli kaaosmainen kun paalupaikkamies venyytti kilpailun sääntöjä kun kovasti yritti pelata kanssakilpailijoilleen rangaistuksia. Siinä hitaasti toteutetussa startissa tiimikaverini hieman nukkui ja näin pahimmat kanssakilpailijat sekä myös oma tiimikaveri pääsi ohitse. Mikäli vain Jake olisi saanut ajaa omaa puhdasta ajosuoritustaan eikä hän olisi joutunut ajamaan PRO-luokan tiimikaveriamme vastaan niin tuloskin olisi voinut olla aivan toisenlainen kuin nyt. Sitten, huikean taistelun jälkeen, hänellä oli liikaa vauhtia varikolle tultaessa ja meidän taistelu voitosta päättyi jäännöspisteiden keräämiseen. Harmillinen virhe, josta nyt vain pitää ottaa opiksi, Eskelinen kertoo.

- Nyt kun ensimmäinen kuudesta osakilpailuviikonlopusta on ajettu niin olemme nähneet, että yhteenkään virheeseen ei tässä sarjassa ole varaa. Eilen kanssakilpailija painoi minut ulos hetkeksi ulos radalta ja se pudotti meidät johtoasemasta kolmanneksi. Tänään liiallinen nopeus varikkosuoralla johti tuomariston määräämään rangaistukseen ja siten jälleen mukavasta luokkajohdosta jäimme lopulta palkintokorokesijoitusten ulkopuolelle. Kyllä todellakin harmittaa ja näistä on seuraaviin kilpailuihin pakko ottaa opiksi, Eskelinen summaa.

Lamborghini Super Trofeo EM-sarjan Englannin Silverstonen toisen osakilpailun AM-luokan voittoon ajoi, eiliseen tapaan, ranskalainen Nicolas Gomar, joka oli lipulta yli 10 sekuntia eilenkin kakkosijan napannutta italialaista Raffaele Giannonia nopeampi. Eskelinen ja Rattenbury jäivät lopulta 17,739 sekuntia voitosta ja 4,165 sekuntia palkintokorokesijoituksesta.

Seuraavat kaksi osakilpailua ajetaan kesäkuun viimeisenä viikonloppuna Italian Misanon radalla jossa keskikesän helteessä ajetaan sarjan ainoa ns. radan keinovalaistuksessa ajettava osakilpailu.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo EM-sarjan Silverstonen #1 osakilpailu, AM-luokka, top-5:
1. Nicolas Gomar (FRA), 23 kierrosta
2. Raffaele Giannoni (ITA), +4,009sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), +4,215sek
4. JM Littman (GBR) & Grzegorz Moczulski (POL), +27,831sek
5. Oliver Freymuth (DEU), +28,251sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo EM-sarjan Silverstonen #2 osakilpailu, AM-luokka, top-5:
1. Nicolas Gomar (FRA), 24 kierrosta
2. Raffaele Giannoni (ITA), +10,227sek
3. Thomas Padovadi (EST) & Steven Liquirish (GRB) +13,694sek
4. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), +17,739sek
5. Robert Swinger (SLO), +44,758sek




Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
28.6.2019 - Mikko Eskelinen haki Rallicrossin SuperCar testeistä vauhtia Italian Lamborghini Super Trofeo osakilpailuihin - Kilpailukausi jatkuu Misanon pätsissä

Kansainvälisessä Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjassa alkaa nyt todelliset heinäkuun hulinat kun sarjan kuusi osakilpailua ajetaan seuraavan neljän viikon sisään. Näin hallitsevalla sarjan Aasian mestarilla, jyväskyläläisellä Mikko Eskelisellä on edessään hikinen urakka, joka käynnistyy nyt viikonloppuna Italian Misanon radalla ajettavissa kahdessa 50 minuutin mittaisessa kilpailussa. Koko Keski-Eurooppaa piinaava 40 lämpöasteen tulikuuma keli on tuonut suuria haasteita myös kuusi viikkoa sitten Englannin Silverstonessa palkintokorokesijoituksen napanneelle sarjan ainoalle suomalaiskuljettajalle sekä hänen brittiläiselle tiimikaverilleen Jake Rattenburylle.


- Valmistautuminen perjantain kahteen vapaaseen harjoitukseen, lauantain aika-ajoihin ja iltakilpailuun sekä sunnuntaiseen kauden neljänteen osakilpailuun on mennyt lähinnä nestetasapainosta huolehtien. Radalla on ajettu epävirallisia harjoituksia, joissa kuljettaja toisensa perään on todennut kilvanajon olevan aivan fysiikan äärirajoilla. Toisaalta nämä olosuhteet eivät minulle ole uusia, koska edellisen kahden kilpailukauden ajan sain runsaasti kokemusta kilpailemisesta vastaavanlaisessa helteessä. Näin tiedän millainen haaste meillä kaikilla on edessä ja siten osaan asennoitua siihen sekä ennen kaikkea hyödyntää Aasiasta saamani kokemus, Eskelinen kertoo.

Kuusi viikkoa sitten Englannin Silverstonen avausosakilpailussa Eskelinen ja Rattenbury näytti, että saksalaisen Leipert Motorsportin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO autolla kilpailevalla kaksikolla riittää vauhtia taistelemaan sarjan Euroopanmestaruudesta kun he pystyivät haastamaan tuplavoitot napanneen ranskalaisen Nicolas Gomarin sekä kaksi kakkossijaa ajaneen italialaisen Raffaele Giannonin autokunnat. Niin Mikko kuin Jake tietää, että pienet amatöörimäiset virheet pitää saada pois - ja tuloslista on sen jälkeen toisenlaista luettavaa. Eskelinen valmistautui kilpailuun testaamalla kouvolan Tykkimäen radalla Dynamo tiimin ylläpitämää Mitsubishi Lancer Evolution Rallicross SuperCar autoa.

- Rallicross on lajina kovassa nosteessa ja siksi halusin saada tuntumaa auton suorituskyvystä sekä taidoistani sen ratissa. Meillä oli erittäin hyvä testipäivä, joka palveli tarkoitustaan eli sain vahvistuksen sille, että ehkäpä olisi aika käydä kokeilemassa myös itse kilpailutoimintaa ja toisekseen erinomaisesti sain ylläpidettyä ajotuntumaa tätä heinäkuuta ajatellen, jossa nyt seuraavan neljän viikon ajan tahkotaan yhteensä kuusi osakilpailua. Koska taso Lamborhini Super Trofeo EM-sarjassa on kova, tulee meidän välttää virheet joita aikaisemmin Silverstonen osakilpailuissa teimme, koska tiedämme, että vauhtimme riittää ajaa luokkavoitoista, Eskelinen jakaa ajatuksiaan.

30.6.2019 - Mikko Eskeliselle ja Jake Rattenburylle lähes täysi pistepotti Italian Misanosta - Voiton ja kakkossijan myötä kaksikko nousi kakkossijalle Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjassa

Hallitseva Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan mestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen teki brittiläisen tiimikaveri Jake Rattenburyn kanssa lähes täydellistä työtä Italian Misanon tulikuumissa olosuhteissa ajetuissa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruuussarjan toisessa osakilpailuviikonlopussa kun kaksikko saavutti lauantain yökilpailussa mahtavan AM-luokan toisen sijan ja sunnuntaina he juhlivat täysiä mestaruuspisteitä palkintokorokkeen korkeimmalla askelmalla. Lähes täyden pistepotin myötä kaksikko nousi haastamaan ranskalaista sarjajohtaja Nicolas Gomaria, joka on enää vain viiden pisteen päässä.

Lauantain keinovalaistuksessa ajettuun yökilpailuun saksalaisen Leipert Motorsportin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO kilpa-autolla startannut kaksikko lähti matkaan AM-luokan kuudennesta lähtöruudusta. Mikko avasi erinomaisesti ja pystyi nousemaan kaksi sijaa kunnes 15 minuutin kilvanajon jälkeen turva-auto tuli radalle kanssakilpailijan ulosajon seurauksena. 10 minuutin jälkeen turva-auto poistui radalta ja kuljettajan vaihdon jälkeen tiimikaveri Jake Rattenbury kylmästi latasi kolmesta kanssakilpailjasta ohitse ja toi auton maalilipulle AM-luokan toiseksi nopeimpana. Kaksikon suoritus oli vähintäänkin erinomainen, koska koko kilpailun ajan autoa vaivasi laturin temppuilu, joka taukoamatta antoi kilpurin kojetauluun varoituksia. Kuitenkin Mikko ja Jake päättivät ajaa niin kauan kunnes auto vain liikkuisi ja se periksiantamaton yritys palkittiin mestaruustaistelun kannalta kultaakin kallimmilla 12 mestaruuspisteellä.

- Niin aika-ajoissa, kuin koko lauantaisen kilpailun ajan, meitä vaivasi puoliksi toimimaton laturi, jonka myötä kovasti vaihdellut sähköjännite antoi kojetauluun varoituksia. Olin aivan viittävaille keskeyttää kilpailun moottoririkkoa välttääkseni, mutta onneksi insinöörimme käskytti meitä ajaa niin kauan kunnes auto vain liikkuisi. Lisäksi kun pystyimme lyömään mestaruustaistelua kannalta ajatellen pahimman kanssakilpailijamme niin enemmän kuin tyytyväisiä olimme toiseksi korkeimpiin mestaruuspisteisiin, Eskelinen kertoo.

Sunnuntaina samaisessa hellesäässä alettuun toiseen kilpailun kaksikko starttasi AM-luokan hopea- ja yleiskilpailun yhdeksänneltä sijalta. Tiimi oli yötauon aikana selättänyt tekniset murheet ja sen myötä Jake nousi nopeasti luokkajohtoon, jota kuljettajan vaihdon jälkeen Eskelinen erinomaisesti puolusti maalilipulle saakka. Näin kilpailukauden kolmas palkintokorokesijoitus ja ensimmäinen voitto näki päivänvalon. Lisäksi kun toinen mestaruustaistelun kannalta pahin toinen kanssakilpailija Raffaele Giannoni sortui ajovirheeseen ja nollapisteisiin niin Mikko ja Jake nousivat sarjatilanteessa AM-luokan hopeasijalle, vain viisi mestaruuspistettä sarjajohtajaa perässä.

- Yötauon aikana Leipert Motorsport taikoi automme tekniset murheet pois ja pääsimme tosissamme ajamaan kilpailukauden ensimmäisestä voitosta. Jake avasi mahtavasti ja pystyi nostamaan meidät luokkajohtoon, jota minä kaikin mahdollisin keinoin puolustin maalilipulle saakka. Lopulta 50 minuutin kilvanajon jälkeen voitimme sarjajohtajan 1,566 sekunnin marginaalilla, joten kyllä niin minä kuin tiimikaverini teimme täydellistä työtä kilpurin ratin takana. Lisäksi kun keräsimme enemmän mestaruuspisteitä kuin kilpailijamme niin tyytyväisiä voimme olla myöskin siksi, että emme aikaisemmin ole tällä radalla kilpailleet. Olen enemmän kuin tyytyväinen ja jälleen tiedämme, että Euroopanmestaruus on täysin omissa käsissämme, Eskelinen jatkaa.

Lamborghini Super Trofeo EM-sarja jatkuu jo kauden viikon päästä Hollannin Zandvoortin kilparadalla ajettavissa kaudessa 50 minuutin mittaisessa kilpailussa. Eskelisen lisäksi Italian Misanossa suomalaismenestystä täydensi Aaro Vainio, joka oli sunnuntain osakilpailussa GT3-luokan EM-sarjan kolmanneksi nopein.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Misano (Italia) la 29.6.2019: AM-luokka, top-5
1. Raffaele Giannoni (ITA), 29 kierrosta
2. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), +4,488sek
3. Nicolas Gomar (FRA), 10,564sek
4. Robert Zwinger (SLK), 15,356sek
5. Cyril Leimer (CHE), +18,596sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Misano (Italia) su 30.6.2019: AM-luokka, top-5

1. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), 29 kierrosta
2. Nicolas Gomar (FRA), +1,566sek
3. Thomas Padovadi (EST) & Steven Liquirish (GRB), 7,682sek
4. Cyril Leimer (CHE), +11,847sek
5. Federico Paolino (ITA) & Massimo Mantovani (ITA), +32,255sek

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
12.7.2019 - Mikko Eskelisen urakka Lamborghini Super Trofeon Euroopanmestaruussarjassa jatkuu Hollannin Zandvoortin entisellä F1-radalla - Kahdeksan vuotta sitten 220km vauhdista ratavalliin

Neljän ajetun osakilpailun jälkeen hallitseva Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan suomalaismestari, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja hänen brittiläinen tiimikaveri Jake Rattenbury pitävät hallussaan sarjan AM-luokan hopeasijaa kun kilpailukauden kolmas osakilpailuviikonloppu ajetaan nyt Hollannin Zandvoortin ns. vanhan liiton kilparadalla. Kaksi viikkoa sitten Italian Misanossa Eskelinen ja Rattenbury saavuttivat lähes täyden pistepussin ja sillä samalla kaavalla he aikovat nyt jatkaa teknisesti erittäin haastavalla kilparadalla, jossa 25-vuoden tauon myötä, vuonna 2020, ajetaan jälleen Formula-1 osakilpailu.

Zandvoortin 4,1 kilometrin mittaiselle areenalle Eskelinen astelee kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Vuonna 2011 hän kilpaili Rata-autoilun GT3-luokan Euroopanmestaruussarjassa ja silloin tuloksena oli koko hänen 12-vuotisen autourheilu-uran hurjin ulosajo; Aika-ajoissa hän, 220km vauhdista meneetti Ford GT kilpa-ajoneuvon hallinnan ja kova osuma ratavalliin päättyi ambulanssikyytiin. Traumoja tilanteesta ei kuitenkaan jäänyt ja sen myötä hän luottavaisin mielin suuntaa tuleviin kahteen vapaaseen tunnin mittaisen harjoitusjaksoon, aika-ajoihin sekä kahteen 50 minuutin mittaiseen osakilpailuun radalla, joka on lähes kaikille sarjan kuljettajille kokonaan uusi tuttavuus.

- Sarjatilanne kertoo sen, että olemme mestaruustelussa hyvin mukana ja sen myötä tavoitteemme on asetettu sellaisiksi, että sunnuntaina tältä radalta kotiin lähdetään sarjajohdossa. Olen niitä harvoja kuljettajia, jolta löytyy kilpailukokemusta tältä todella syheröiseltä ja teknisesti erittäin haastavalta radalta, jolla on vuonna 1985 edellisen kerran ajettu Formula-1 kilpailu. Sen myötä olen myös niitä harvoja kuljettajia, jotka ovat täällä välittömästi rataa reunustavaan seinään kolahtanut, joten tiedän myös sen, että yhteenkään ajovirheeseen ei ole varaa, koska radan reunustan turva-alueet ovat olemattomat ja siten erityisen tarkkana pitää koko ajosuorituksen ajan olla, Eskelinen kertoo.

- Tällä todella kapealla ns. 70-luvun perinteikkäällä kilparadalla ei oikein kunnollisia ohituspaikkoja tahdo olla ja siten aika-ajojen merkitys tulee korostumaan. Haastetta ei siis kilpailuviikonlopusta tule puuttumaan myöskään sen takia, että tiimikaverini Jake Rattenbury ei myöskään tällä radalla ole ikinä aikaisemmin kilpaillut. Siltikään pelkäämään ei lähdetä vaan otetaan italialaista härkää sarvista ja lähdetään tekemään työt niin hyvin kuin vain osaamme, jotta lauantain ja sunnuntain osakilpailuissa olisimme paremmat kuin mestaruustaistelun kannalta pahimmat kilpakumppanit, ranskalainen Nicolas Gomar ja italialainen Raffaele Giannoni, Eskelinen jatkaa.

14.7.2019 - Mikko Eskelinen jatkaa hopeasijalla Lamborghini Super Trofeo EM-sarjassa - Hollannin Zandvoortin kilparata näytti jälleen vaativuutensa

Hollannin Zandvoortin entisellä, ja myös tulevalla, Formula-1 kilparadalla ajetussa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan kolmannessa osakilpailuviikonlopussa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ei brittiläisen tiimikaveri Jake Rattenburyn kanssa yltänyt tavoitteisiinsa vaan kaksikko joutui tyytymään ensimmäisen kilpailähdön palkintokorokkeen alimman sijan lisäksi toisen lähdön kuudenneksi korkeimpiin mestaruuspisteisiin. Vaikka ranskalainen sarjajohtaja Nicolas Gomar nappasi 10 sarjapistettä enemmän, on Eskelinen ja Rattenbury tukevasti sarjan hopeasijalla kun puolet kilpailukauden 12 osakilpailusta on nyt ajettu.


Lauantain osakilpailussa saksalaisen Leipert Motorsportin kaksikko ajoi erinomaisen ja tiukan 50 minuutin mittaisen kilpailun, joka värikkäiden vaihden jälkeen päättyi lopulta AM-luokan kolmanteen sijaan, vain 1,5 sekuntia voittajalle ja 0,4 sekuntia kakkossijalle ajaneita kanssakilpailijoita hitaampana. Lisäksi kun sarjajohtaja jäi neljänneksi, sai Eskelinen ja Rattenbury kaksi pistettä kurottua hänen etumatkaansa umpeen.

Sunnuntain kilpailupäivä valkeni sateisissa merkeissä ja epävakaan sään myötä kilpailussa sattui ja tapahtui rengasruletin ja kahden turva-autoa vaatineen tapahtuman seurauksena. Sarjan ainoan suomalaiskuljettajan kilpailu meni pipariksi kun väärinkäsitys renkaan vaihdon kanssa pakotti Mikon vierailemaan ylimääräisen kerran varikolla. Lisäksi kun hetkeä myöhemmin liukkaat olosuhteet pääsivät yllättämään kovavauhtisen radalta suistumisen verran niin tuloksena oli pettymyksellinen AM-luokan kuudes sija. Kaiken kukkuraksi kun mestaruustaistelun kannalta pahin kanssakilpailija jätti sortumatta amatöörimäisiin virheisiin niin Eskelinen ja Rattenbury lähtevät 15 pisteen takaa-ajomatkasta sarjan seuraavan Belgian SPA-Francorchampsin radalla ajettavaan osakilpailuviikonloppuun.

- Kun lauantaina hävittiin voitto vain 1,5 sekunnilla ja sunnuntaina tehtiin typerä virhe renkaan vaihdon kanssa niin kyllä isosti nyt harmittaa. Minulle ja uudelle insinöörilleni sattui kommunikaatiossa virhe kun ymmärsin hänen radiosanomat lähtöluvaksi kuljettajan vaihdosta. Kuitenkin se viesti oli tarkoitettu mekaanikoille renkaan vaihdon suhteen ja kun minä lähdin matkaan niin kierrosta myöhemmin minun oli sitten tultava vaihdattamaan sadekelin renkaat alle. Siinä hävittiin voiton lisäksi kaikki muutkin palkintokorokesijoitukset, Eskelinen kertoo.

- Kaksi sijaa lisää tuli takkiin kun kilpailun loppupuolella ohitin hitaamman auton, joka pääsuoran päähän jarrutti aivan liian aikaisin - ja minä taas aivan liian myöhään. Siitä mentiin kauas hiekoille, josta kuitenkin pääsin palaamaan radalle lähes 15 sekuntia myöhemmin ja näin kaksi kanssakilpailijaa lisää pääsi ohitse. Koska nämä virheet maksoivat meille 10 mestaruuspistettä niin sen myötä loppukauden teemana tulee olemaan vain omaan ajoon keskittyminen ja virheiden minimoiminen, koska tiedämme, että ajamalla voimme sarjajohtajan jokaisessa kilpailussa voittaa, mutta näitä typeriä virheitä tekemällä ei, Eskelinen jatkaa.

Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarja jatkuu jo kahden viikon päästä Belgian SPA-Francorchampsin osakilpailuviikonlopulla, jonka ns. päälähtönä on legendaarinen 24 tunnin kilpailu. Suomalaismenestystä Hollannin Zandvoortin radalta saavutti Aaro Vainio, joka lauantain GT3-luokan EM-osakilpailussa nappasi upeasti Silver -luokan voiton.

Lamborghini Super Trofeo Europe, Zandvoort #1, lauantai 13.7.2019, AM-luokka, top-5:
1. Robert Zwinger (SLK), 29 kierrosta
2. Bakker & Harkema, +1,102sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), +1,574sek
4. Nicolas Gomar (FRA), +14,798sek
5. Thomas Padovadi (EST) & Steven Liquirish (GRB), +1 kierros

Lamborghini Super Trofeo Europe, Zandvoort #2, sunnuntai 14.7.2019, AM-luokka, top-3:
1. Nicolas Gomar (FRA), 26 kierrosta
2. Mathis Bakker (NDL) & Paul Horkema (NDL), +0,245sek
3. Antonios Wossos (GRE), +21,277sek
---
6. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), 1 kierros

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
25.7.2019 - Mikko Eskelisellä edessä hikinen urakka Belgian SPA-Francorchampsissa - Kilvanajo Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruudesta kovenee

Keski-Eurooppaa piinaavassa intensiivisessä +40c lämpöasteen helteessä ajettavaan Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan kilpailukauden neljänteen osakilpailuviikonloppuun sarjan ainoa suomalaiskuljettaja, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen starttaa toiveikkain mielin. Kolmen ajetun osakilpailuviikonlopun ja yhteensä kuuden kilpailun jälkeen hallitseva Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan PRO-AM luokan mestari ja hänen brittiläinen tiimikaveri Jake Rattenbury ovat tukevasti sarjan hopeasijalla kun ajamatta on vielä kuusi osakilpailua.


Saksalaisen Leipert Motorsport tiimin kaksikko avasi kilpailuviikon lupaavasti kun kaksikko oli torstain vapaiden harjoitusten toiseksi nopein AM-luokan kilpailijapari ja sen myötä tavoitteet on asetettu kahteen osakilpailuvoittoon. Nyt perjantaina ja lauantaina ajettavissa kahdessa 50 minuutin mittaisessa kilpailussa jälleen on luvassa periksiantamatonta kilvanajoa, jossa yhteenkään virheeseen ei ole varaa, koska 15 mestaruuspistettä edellä oleva sarjajohtaja Nicolas Gomar ei saisi enää päästä yhtään enempää karkuun. Gomar on tiedostanut asian ja ottanut tiimikaverikseen hieman itseään nopeamman maanmiehensä Gillet Vanneletin, joka on pitkällä autourheilu-urallaan voittanut niin GT3-luokan Euroopanmestaruuden. Näin kilpailu AM-luokan Euroopanmestaruudesta kovenee ja vielä vähemmän Mikolla ja Jakella on varaa yhteenkään virheeseen kilpailusuorituksiensa aikana.

- Olosuhteet ovat todella paahtavan helteiset kun Keski-Eurooppaa paistava 40 lämpöasteen helle erityisesti piinaa tätä Belgian SPA-Francorchampsin aluetta. Autot, tiimit ja kuljettajat ovat kovilla ja siksi aikaisemmissa kilpailuissa itsestään ajanut sarjajohtaja Nicolas Gomar ajaa tässä kilpailussa pelottavan nopean ranskalaisen maanmiehensä kanssa. Näin myös hänen autokuntansa yrittää maksimoida autonsa suorituskyvyn lähdöstä maaliin saakka, koska kuukausi sitten Italian Misanon samaisen paahteen alla Gomar hyytyi kilpailun loppuhetkillä. Vanneletin myötä meidän autokunnallemme tuli myös lisää haastetta kun mestaruutta ajatellen meidän nimenomaisesti olisi oltava Gomarin autokuntaa nopeampi, Eskelinen kertoo.

- Torstain harjoituksissa pidimme AM-luokan toiseksi nopeinta vauhtia ja siten ihan luottavaisin mielin nyt perjantaina ajettaviin aika-ajoihin sekä ensimmäiseen osakilpailuun starttaamme. Olen pitkällä autourheilu-urallani useasti tällä SPA-Francorchampsin perinteikkäällä F1-radalla kilpaillut ja myös hyvin menestynyt, joten parhaamme tehdään ja katsotaan sitten mihin ne suoritukset sitten riittääkään. Siltikin tiedämme, että nyt jos Gomar on meitä nopeampi niin mestaruustaistelussa on silloin jo ratkaisun makua eli ilmassa on jo ns. pakkovoittojen tuntumaa, Eskelinen jatkaa.

26.7.2019 - Mikko Eskeliselle makea voitto SPA-Francorchampsista - Sarjajohtaja enää kahdeksan pisteen päässä

Belgian SPA-Francorchampsin perinteikkäällä Formula-1 radalla ajetussa kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan kilpailukauden seitsemännessä osakilpailussa sarjan ainoa suomalaiskuljettaja, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja hänen brittiläinen tiimikaveri Jake Rattenbury saalistivat maksimimäärän jaossa olleissa mestaruuspisteistä kun ensiksi he kilpailujen aika-ajoissa nakuttivat kaksi AM-luokan paalupaikkaa ja hetkeä myöhemmin naatiskelivat makoisan AM-luokkavoiton kilpailukauden seitsemännestä osakilpailusta.

Helteisen kuumissa olosuhteissa ajettuun kilpailuun Jake Rattenbury starttasi yleiskilpailun kahdeksannesta lähtöruudusta ja mahtavan startin myötä nousi viidennelle sijalle, jossa hän rauhassa sai kasvattaa AM-luokan johtoasemaansa aika kuljettajan vaihtoon saakka. Myös Mikko Eskelinen teki takuuvaramaa työtä ja toi auton luokkavoittajana maalilipulle. Lisäksi kun sarjajohtaja jäi kolmanneksi, pokkasi Eskelinen ja Rattenbury seitsemän mestaruuspistettä enemmän kuin sarjajohdossa edelleen kahdeksalla pisteellä jatkava ranskalainen Nicolas Gomar.

Voitto oli Mikolle ja Jakelle enemmän kuin tärkeä, koska he tiesivät, että heidän olisi, keinolla millä hyvänsä, oltava sarjajohtajaa nopeampi ja siten saada hänen etumatkaansa kurottua umpeen. Suunnitelma onnistui täydellisesti ja sitä samaista on tarkoitus jatkaa myös huomisessa Belgian toisessa osakilpailussa, johon on kuitenkin luvattu erittäin rankkaa ukonilmaa.

- Lähtökohdat kilpailuviikonlopulle olivat sellaiset, että meidän olisi laitettava kaikki osaamisemme peliin, jotta sarjajohtajan pystyisimme voittamaan. Mielestäni siinä onnistuimme enemmän kuin hyvin kun Jake ajoi oman aika-ajonsa AM-luokan suvereenin paalupaikan ja minäkin onnistuin olemaan nopein, mutta vain 0,012 sekunnin erolla. Siltikin kaksi bonuspistettä takasi hyvät lähtökohdat trooppisen olosuhteen osakilpailuun, jossa Jake karkasi alussa maisemaan ja minun oli sitten helppo työ puolustaa hänen ajamaa etumatkaansa, Eskelinen kertoo.

- Tänään jälleen nähtiin se, että kun emme tee virheitä niin pystymme voittamaan. Nyt saatiin seitsemän mestaruuspistettä otettua eroa umpeen ja kun huomenna vielä pystyisimme sitä lisää kutistamaan niin syksyn kilpailuihin jäisi oikein mukavat lähtökohdat. Nyt hetki vielä nautitaan voitosta ja sitten käännetään katseet huomista kohden, jossa tosiaan luvassa on tulikuuman kesäjakson päätteeksi tuleva synkkä ukonilma. Vettäkin on luvattu sen verran, että meidän jälkeemme starttaava 24 tunnin kestävyysajon kilpailunjärjestäjä on myös huolissaan huomisesta kelistä, Eskelinen jatkaa.


27.7.2019 - Kanssakilpailija keilasi Mikko Eskeliselle keskeytyksen Belgian SPA-Francorchampsin toisesta Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan osakilpailusta

Perjantaina ajetussa kilpailukauden seitsemännessä osakilpailussa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja hänen brittiläinen tiimikaveri Jake Rattenbury kokivat täydellisen kilpailupäivän kun he ensiksi aika-ajoissa pitivät kaksi kertaa AM-luokan nopeinta vauhtia ja myöhemmin iltapäivällä ajetusta kilpailukauden seitsemännestä osakilpailusta nappasivat täydet mestaruuspisteet. Kuitenkin kovin odotuksin toiseen osakilpailuun startannut kaksikko joutui kilpailun neljännellä kierroksella puolalaisen kanssakilpailijan kolaamaksi ja auton takapäähän kohdistuneiden vahinkojen seurauksena he joutuivat jättämään kilpailun kesken. Kaksikon tuskaa lisäsi ranskalaisen sarjajohtajan voitto ja siten karkaaminen jo lähes tavoittamattomaan 23 pisteen johtoasemaan kun ajamatta on vielä neljä osakilpailua.


Eskelinen oli tulta ja tappuraa kohdattuaan varikolla myöskin kolarivaurioiden seurauksena keskeyttämään joutuneen ja ongelmat aiheuttaneen puolalaisen kanssakilpailijansa.

- Pääsin lähdössä hyvin AM-luokan johtoasemassa matkaan ja sain tehtyä eroa niin sarjajohtaja Nicolas Gomariin kuin pronssisijalla ajavaan Robert Zwingeriin kunnes kokonaan toisen luokan puolalainen kanssakilpailija osui jarrutuksessa autoni peräpäähän ja aiheutti spinnauksen, jonka aikana hän vielä uudestaan niittasi autonsa keulalla pyörähtäneeseen autooni. Siinä osumassa hajosi niin iskunvaimennin kuin tukivarsi ja kilpailu jäi kesken, Eskelinen kertoo.

- Kyllä siinä härmäläinen veri kiehahti kun hetkeä myöhemmin tämän sankarin varikolla tapasin. Nollapisteet tarkoittivat sitä, että unelma Euroopanmestaruudesta on nyt täysin sarjajohtaja Nicolas Gomarin käsissä ja vaikka hän ottaisi yhden keskeyksen jäljellä olevista neljästä kilpailusta niin siltikin hän säilyttäisi sarjajohdon, joten kieltämättä vaikeaksi meni. Tämä olisi helppo hyväksyä jos olisin itse aiheuttanut keskeytyksen, mutta kun mestaruustaistelun ulkopuolinen kanssakilpailija lähes tahallaan ajaa perään ja pilaa kilvanajon niin kyllä siinä kaveri on palautteeni täysin ansainnut, Eskelinen jatkaa.

Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan toiseksi viimeinen osakilpailuviikonloppu ajetaan elo-syyskuun vaihteessa Saksan Nurburgringin perinteikkäällä radalla.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps, 8/12 osakilpailu, AM-luokka, top-5:
1. Nicolas Gomar (FRA) & Gilles Vannelet (FRA), 21 kierrosta
2. Robert Zwinger (SLK), +0,322sek
3. Antonios Wossos (GRE), +28,256sek
4. Thomas Padovadi (EST) & Steven Liquirish (GRB), +32,632sek
5. Oliver Freymuth (DEU), +57,255sek
---
kesk. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), kolari

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
30.8.2019 - Mikko Eskelisellä pakkovoittojen paikka Saksan Nurburgringillä - Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan ykkössija 22 pisteen päässä

Nyt elo-syyskuun vaihteessa perinteikkäällä Saksan Nurburgringin GP-radalla ajettavassa kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan kilpailukauden viidennessä viikonlopussa sarjan ainoa suomalaiskuljettaja, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen yhdessä hänen brittiläisen tiimikaveri Jake Rattenburyn kanssa hakevat kahta AM-luokan voittoa lauantaina ja sunnuntaina ajettavista kahdesta 50 minuutin mittaisesta kilpailusta.


Aikaisemmin ajetuissa kahdeksassa osakilpailussa viisi kertaa palkintokorokesijoituksella vieraillut suomalaiskuljettaja on AM-luokan sarjatilanteessa 22 mestaruuspistettä ransakalaisesta sarjajohtaja Nicolas Gomaria perässä. Näin Mikolla ja Jakella on ns. kahden pakkovoiton paikka, jotta toiveet Euroopanmestaruudesta säilyisi lokakuun loppupuolella Espanjan Jerezissä ajettaviin kilpailukauden kahteen viimeiseen osakilpailuun.

Eskelinen valmistautui kilpailuihin viettämällä vauhdikaan moottoriurheilupäivän Alastaro Circuitilla, jossa hän mm. jakoi kahdentoista kansainvälisen moottoriurheiluvuoden kokemuksiaan Flying Finn Academyn nuorisomaajoukkueurheilija Luka Nurmelle sekä nautiskeli vauhdin hurmasta yhteistyökumppaneidensa kanssa.

- Sarjatilanne tosiaan näyttää siltä, että nyt on viimeinen mahdollisuus päästä mukaan mestaruustaisteluun. Kuukausi sitten Belgiassa olimme kahdessa voitossa kiinni kunnes kanssakilpailija kolasi meidät ulos radalta ja 15 pistettä jäi saavuttamatta. Siltikin tiedämme, että vauhdilisesti pystymme kaksi AM-luokan voittoa ottamaan ja siten nyt mikään muu sijoitus ei enää kelpaa, koska 22 mestaruuspistettä olisi seuraavassa neljässä osakilpailussa kurottavaa. Siltikään emme voi muuhun vaikuttaa kuin omaan työskentelyymme, joten lähdetään tekemään jokainen ajosuoritus niin hyvin kuin vain osataan ja katsotaan sitten miltä tuloslista sekä sarjatilanne näyttää, Eskelinen kertoo.

- Olen edessä oleviin kilpailuihin valmistautunut rentouden ja oman suorittamisen kautta. Keskiviikkona sain mahdollisuuden jakaa kokemuksiani nuorelle ja erittäin lahjakkaalle tamperelaiselle moottoriurheilija Luka Nurmelle, joka kuluneella kipailukaudella on urakoinut niin radalla Porsche Sprint Challenge NEZ'iä kuin rallicrossissa RX Academyssä. Oli hienoa nähdä, miten Luka pystyi sisäistämään antamani vinkit ja välittömästi radalla ne myös hyödyntämään. Kaikista kuljettajista kenen kanssa olen autourheilu-urani aikana työskennellyt, Luka on jo nyt yksi ehdottomasti lahjakkaimmista ja kun ajatellaan, että nuorukaisella on ikää vasta 15-vuotta niin suosittelen, että hänen nimensä kannattaa laittaa muistiin, Eskelinen jatkaa.

1.9.2019 - Mikko Eskelisellä taipui Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan voittokamppailussa - Kolmossija Nurburgringiltä laiha lohtu

Saksan perinteikkäällä Nurburgringin GP-radalla ajetussa kansainvälisen Lamborghini Supertrofeo Euroopanmestaruussarjan kilpailukauden viidennessä osakilpailuviikonlopussa sarjan ainoa suomalaiskuljettaja, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja hänen walesilainen tiimikaveri Jake Rattenbury eivät yltäneet tavoitteisiinsa kun lauantaisen AM-luokan palkintokorokkeen alimman sijan lisäksi sunnuntain osakilpailun tuloksena oli teknisen vian aiheuttama keskeytys. Tavoitteiden ulkopuolisten tulosten ja pahimpien kanssakilpailijoiden lähes täydellisten suorituksien myötä Eskelinen ja Rattenbury tipahtivat AM-luokan sarjatilanteessa kolmannelle sijalle kun ajamatta on vielä kaksi osakilpailua.


Helteisessä säässä ajettu viikonloppu käynnistyi erinomaisesti kun Jake Rattenbury ajoi AM-luokan paalupaikan ja Eskelinen olla vuorollaan piti toiseksi nopeinta kyytiä. Hetkeä myöhemmin ajetussa kilpailukauden yhdeksännessä osakilpailussa Rattenbury erinomaisesti puolusti tuota sijaansa aina kuljettajan vaihtoon saakka ja näin kaksikko ajoi voitosta kunnes Mikko juuttui ruuhkaan ja niin sarjassa kolmannella sijalla ollut, slovakialainen Robert Zwinger sekä ranskalainen sarjajohtaja Nicolas Gomar saivat suomalaisen kiinni - ja lopulta painoivat väkisin ohitse. Kolmossija oli hallitsevalle Lamborghini Super Trofeo Aasian mestarille suuri pettymys.

- Tiesimme, että vain voitolla pystymme mestaruustaistelussa mukana ja näin kolmossija oli suuri pettymys. En vain pystynyt pitämään kahta pahinta kanssakilpailijaa takanani ja siksikin pettymys oli valtaisa. Jäin hitaan PRO-luokan auton taakse jumiin ja näin nopeasti menetimme Rattenburyn ajaman etumatkan. Samalla taivuimme myös mestaruustaistelussa, joka muuttui taisteluksi EM-hopeamitalista, Eskelinen kertoo.

Sunnuntaina ajetusta kilpailukauden kymmennestä startista saksalaisen Leipert Motorsportin kuljettajakaksikko sai maistaa lisää moottoriurheilun karvasta kalkkia kun ensiksi Mikko erinomaisesti starttasi AM-luokan kakkossijalta matkaan ja hurjasti puolusti tuota sijaa aina oman ajovuoronsa puoliväliin saakka. Kuitenkin hän sitten teki pieni virheen jarrutuksessa ja auton peräpää lähti alta sillä seurauksella, että hän spinnasi hiekoille ja tipahti yleiskilpailussa sijalle 22. Lopullisesti kaksikon kilpailu päättyi kun muutamaa kierrosta myöhemmin auton polttoainejärjestelmään tuli vika ja auto lakkasi kulkemasta.

- Kaikkeni yritin pitää lauantaisen luokkavoittajan takanani ja siinä hyvin onnistuin aina oman ajovuoroni puoliväliin saakka, jolloin tein jarrutuksessa yhden pienen virheen jonka myötä menetin autoni hallinnan. Spinnasin hiekoille ja kun sieltä pääsin takaisin radalle niin olin koko porukan viimeisenä. En kuitenkaan luovuttanut vaan jatkoin kilpailemista kunnes muutamaa kierrosta myöhemmin sain huomata, että moottori ei enää toiminut oikein. Keskeytyksen jälkeen tiimi paikallisti vian auton polttoainejärjestelmään, joten spinnauksesta huolimatta kilpailu olisi joka tapauksessa jäänyt kesken, Eskelinen harmitteli.

Lähes täydellisen viikonlopun myötä Nicolas Gomar sinetöi AM-luokan Euroopanmestaruuden kun hän karkasi sarjatilanteessa tavoittamattomaan 32 pisteen johtoasemaan. Robert Zwinger nousi seitsemän mestaruuspisteen turvin kakkossijalle ennen Mikko Eskelistä ja Jake Rattenburya. Näin seitsemän viikon päästä Espanjan Jerezin radalla panoksena tulee olemaan AM-luokan hopeamitalin kohtalon ratkaiseminen.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Europe, Nurburgring #1, lauantai 31.8.2019, AM-luokka, top-5:
1. Robert Zwinger (SLK), 24 kierrosta
2. Nicolas Gomar (FRA) & Gilles Vannelet (FRA), +8,729sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), +15,973sek
4. Thomas Padovadi (EST) & Steven Liquirish (GRB), +20,331sek
5. Antonio Wossos (GRE), +31,593sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Europe, Nurburgring #2, sunnuntai 1.9.2019, AM-luokka, top-5:
1. Nicolas Gomar (FRA) & Gilles Vannelet (FRA), 24 kierrosta
2. Robert Zwinger (SLK), +16,559sek
3. Antonio Wossos (GRE), +49,227sek
4. Holger Harmsen (DEU), +1 kierros
5. Oliver Freymuth (DEU) +1 kierros
---
kesk. Mikko Eskelinen (FIN) & Jake Rattenbury (GBR), tekninen vika

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
22.10.2019 - Mikko Eskelinen kotiuttaa jalometallia Espanjan Jerezissä ajettavista Lamborghini Super Trofeo World Finals kilpailuista - Tavoitteet asetettu Maailmanmestaruuteen

Kuudetta peräkkäistä kilpailukautta kansainvälisessä Lamborghini Super Trofeo ratasarjassa ajava Mikko Eskelinen, 47, suuntaa toiveikkain mielin brittiläisen tiimikaveri Jake Rattenburyn kanssa nyt lokakuun neljännellä viikolla Espanjan Jerezin radalla ajettavaan ns. World Finals viikkoon. Saksalaisen Leipert Motorsport tiimin kaksikko on varmat EM-mitalistit kun sarjatilanteessa he ovat tukevasti kolmen nopeimman joukossa. Koska kuitenkaan mestaruuteen heillä ei ole mahdollisuuksia, on heidän kisaviikon päätavoitteet asetettu EM-finaalien jälkeen ajettaviin MM-kilpailuihin, jossa he saavat vastaansa niin Euroopan, Aasian kuin Amerikan sarjojen AM-luokan tähtikuljettajat.

Kuuden kiihkeän ja intensiivisen kilpailukauden aikana Eskelinen on kotiuttanut EM-hopean ja MM-pronssin lisäksi myös Aasian ratasarjan hopeamitalin sekä tasan vuosi sitten Juuso Puhakan kanssa saavuttaman Aasian ratasarjan mestaruuden. Näin sarjan toinen suomalaiskuljettaja starttaa Andalucian auringon alla ajettaviin kilpailuihin hallitsevana Aasian mestarina ja toivoo lähtevänsä Jerezistä tuoreena AM-luokan Maailmanmestarina. Eskelinen tietää, että koska sarjan taso sekä myös asetettu tavoite on kova, on niiden saavuttamiseksi tehtävä täysin virheetöntä työtä.

- Tänä vuonna olemme tehneet pieniä, mutta silti ratkaisevia virheitä ja siten hölmöilleet itsemme ulos EM-sarjan mestaruuskamppailusta. Ajetuista kymmenestä osakilpailuista olemme ainoastaan kaksi kilpailua pystyneet ajamaan omalla tasollamme ja siten voittamaan. Näin ollen tiedämme, että ilman murheita meillä on kaikki mahdollisuudet saavuttaa tavoitteemme niin EM-finaaleista kuin niiden perään ajettavista MM-kilpailuista, joten erittäin motivoituneina tulemme Jerezin radalle starttaamaan. Vuonna 2014 tiimikaverini Jake Rattenbury nappasi sarjasta ensiksi EM-pronssia ja sitten hänet kruunattiin Maailmanmestariksi. Nyt tulemme ensiksi ajelemaan EM-hopea- tai pronssimitalin ja sitten sen jälkeen meille kelpaa vain ja ainoastaan AM-luokan MM-tittelit, itseluottamusta puhkuva Eskelinen kertoo.

- Edellisen kerran olen täällä Andalucian kesäisessä säässä kilpaillut vuonna 2012 kun silloin voitin Spanish GT-mestaruuden. Näin ollen muistot Jerezin kilparadalta ovat hyvät ja toivotaan, että samaisissa seitsemän vuoden takaisissa tunnelmissa sunnuntaina radalta poistutaan. Lisäksi kun vuoden takainen tiimikaverini Juuso Puhakka ajaa lähes samanaikaisesti uransa toisesta Aasian sarjamestaruudesta niin suomalaispanosta aina torstaista sunnuntaihin tulee radalla riittämään, Eskelinen jatkaa.

Eskelisen osalta kilpailuviikko käynnistyy keskiviikkon harjoituksilla. Torstaina ja perjantaina edessä on niin Euroopan, Aasian ja Amerikan sarjojen aika-ajot sekä kahdet viimeiset osakilpailut. Runsaslukuisen kilpailijamäärän myötä viikonlopun kahteen MM-lähtöön sarjat yhdistettään siten, että PRO- ja PRO-AM luokka ajaa omat MM-kilpailut ja AM- sekä Lamborghini Cup luokkalaiset omansa. Koska Puhakka ajaa Aasian PRO-luokkaa ja Eskelinen Euroopan AM-luokkaa niin kertaakaan vuoden 2018 mestaruuskaksikko ei radalla ole samaan aikaan.

24.10.2019 - Juuso Puhakka ja Mikko Eskelinen taisteli Lamborghini Super Trofeo maanosiensa finaaleissa upeat lähtöpaikat - Perjantaina Juuso ajaa uransa toisesta Aasian mestaruudesta ja Mikko uransa toisesta EM-mitalisijasta

Espanjan Jerezin kilparadalla aurinkoisessa kesäsäässä ajetuissa Lamborghini Super Trofeo Euroopan, Aasian ja Amerikan mestaruussarjojen päätösosakilpailujen aika-ajoissa hallitsevat Aasian mestaruussarjan suomalaismestarit, kirkkonummelainen Juuso Puhakka ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen onnistuivat maanosiensa mestaruussarjojen aika-ajoissa lähes täydellisesti ja sen myötä starttaavat perjantina ajettaviin finaaleihin erinoamisista lähtökohdista; Juuso Puhakka täräytti jälleen Aasian mestaruussarjan PRO-luokan kärkisijan ja Eskelinen Euroopanmestaruussarjan AM-luokan kolmosruudun. Lisäksi kun Puhakan japanilainen tiimikaveri Takashi Kasai upeasti omassa aika-ajossaan syöksyi PRO-luokan kakkosruutuun ja Eskelisen brittiläinen tiimikaveri Jake Rattenbury sipaisi omassa aika-ajossaan AM-luokan ykkössijan niin suomalaisittain katsottuna perjantaista on odotettavissa kutkuttavan jännittävä päivä.

PRO-luokan tähtikuljettaja Juuso Puhakalle tarjolla on uran toinen peräkkäinen Lamborghini Super Trofeo Aasian ratasarjan mestaruus. Koko kuluneen kilpailukauden ajan kirkkonummelainen on ajanut valtavien paineiden alla - ja onnistunut mm. kellotamaan Japanin Suzukan kilparadalle uuden kierrosennätyksen. Flying Finn A-maajoukkueurheilija tietää, että vaikka sarjan hopeamitali on jo varmistunut niin se ei menestystä janoavalle suomalaiskuljettajalle riitä kun tarjottimella kimaltelee kultaista jalometalia.

- Kieltämättä paineet ovat kovat kun kahden pisteen sarjajohto on pakottanut meidät jokainen hetki venymään parhaimpaamme. Kuitenkin kun aika-ajoista saavutimme tavoitteemme eli yhden bonuspisteen niin näin edelleenkin sarjajohtajina tulemme huomisiin kilpailuihin starttaamaan. Erityisen iloinen olen siitä, että niin näitä kilpailuja edeltäneissä harjoituksissa, kuin nyt ajetuissa aika-ajoissa tiimikaverini Takashi Kasai on myös pystynyt vastaamaan muiden kärkikuljettajien vauhtiin. Näin erittäin toiveikkaina tulemme huomenna Aasian mestaruussarjan kahteen päätösosakilpailuun suuntamaan kun tiedämme, että yksi Aasian PRO-luokan voitto ja yksi kakkossija riittäisivät mestaruuustittelin saavuttamiseen, Puhakka kertoo.

Puhakan vuoden takainen tiimikaveri ja toinen Aasian ratasarjan suomalaismestari Mikko Eskelinen venyi myös makoisaan sijoitukseen kun hän kiersi Jerezin 4,5 kilometrin kilparadan AM-luokan kolmanneksi nopeinta vauhtia. Lisäksi kun tiimikaveri Jake Rattenbury onnistui omassa aika-ajossaan nappaamaan paalupaikan eli yhden bonuspisteen, tulevat he ajamaan EM-hopeamitalista, joka on nyt kahdeksan mestaruuspisteen päässä kun perjantaina jaossa on pitkän kilpailukauden viimeiset 30 pistettä.

- Jake ajoi jälleen upeasti kun hän herkutteli meille bonuspisteen, joka samalla sinetöi vähintään EM-sarjan pronssimitalin. Kuitenkaan koska mestaruuteen meillä ei ole mahdollisuuksia niin perjantai on meille vain harjoitusta lauantaina ja sunnuntaina ajettaviin MM-kilpailuihin, joissa meitä kiinnostaa vain ja ainoastaan AM-luokan maailmanmestaruus. Tottakai täysillä lähdetään huomenna kilpailemaan, mutta siltikin ilman suurempia riskejä tulemme ajamaan, koska auton pitää olla täysin ehjä ja iskussa kun lauantaina MM-kilpailujen aika-ajot käynnistyvät, Eskelinen pohtii.

25.10.2019 - Juuso Puhakalle hopeaa ja Mikko Eskeliselle pronssia Lamborghini Super Trofeo ratasarjoista - Puhakka hävisi mestaruuden 0,247 sekunnilla ja Eskelinen sukelsi syvälle rengaskasaan

Espanjan Jerezin radalla ajettavassa kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kilpailukauden huipentumassa sen hallitsevat Aasian mestarit ja samalla ainoat suomalaiskuljettajat, kirkkonummelainen Juuso Puhakka ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen taistelivat Leijonan lailla ja huikeiden taistelujen jälkeen kaatuivat saappaat jalassa. Puhakalle ja hänen japanilaiselle tiimikaveri Takashi Kasaille tarjolla ollut Aasian mestaruussarjan kultamitali jäi lopulta vain 0,247 sekunnin päähän ja Eskelisen kohtalona oli ensiksi sukeltaa syvälle rengaskasaan, josta hän sai ambulanssikyydin palkintokorokkeelle ja pronssimitalijuhliin. Näin suomalaiskuljettajien huikea kuuden kilpailukauden mittainen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan mitaliputki sai jatkoa kun Juuso Puhakka tuo Suomeen Aasian mestaruussarjan hopean ja Mikko Eskelinen Euroopanmestaruussarjan pronssin.

Puhakka starttasi Aasian mestaruussarjan kahteen viimeiseen osakilpailuun kahden pisteen sarjajohdossa ja oli vain ajatuksen päässä mestaruudessa kun hän ja japanilainen tiimikaveri jäivät kauden 11. osakilpailussa vain 0,247 sekuntia voittoon ajaneesta, taiwanilaisesta Evan Chenistä ja hänen uusiseelantilaisesta tiimikaveri Chris van der Driftistä. Samalla Chen ja der Drift nousivat yhden pisteen sarjajohtoon. Neljä tuntia myöhemmin ajetussa kauden finaalikilpailussa Juuso raivasi itselleen 15 sekunnin johtoaseman, jota kuitenkaan tiimikaveri ei pystynyt maaliin saakka pitämään. Lopulta Puhakka ja Kasai saapuivat maalilipulle 6,320 sekuntia Cheniä ja der Drifitä hitaampana ja näin vuoden 2018 PRO-AM luokan suomalaismestarin on tänä vuonna tyydyttävä PRO-luokan hopeamitaleihin.

- Kaikkeni annoin, mutta siltikin mestaruus jäi karvaasti vain 0,247 sekunnin päähän. Jerezin ensimmäisessä kilpailussa tiimikaverini toi auton minulle kuusi sekuntia pahimpia kanssakilpailijoita perässä, jonka eron umpeen sain kuitenkin ajettua umpeen ja pääsin kolme kertaa yrittämään ohitusta. Matka kuitenkin loppui kesken kun Chen joka kerta erinomaisesti puolusti ohitusyritystäni. Näin yleiskilpailun kakkossijaan oli tällä kertaa tyytyminen. Sitten neljää tuntia myöhemmin puristin vielä hieman lisää itsestäni ja sain viimeisessä osakilpailussa tehtyä 15 sekunnin johtoaseman, joka kuitenkaan ei kestänyt maalilipulle saakka kun Kasai omalla ajovuorollaan juuttui ruuhkaan eli hitaampien kierroksella ohittamiseen. Drift tuli ja peilit ryskyen paineli Kasaista ohitse ja siten kuittasi mestaruuden, Puhakka kertoo ja jatkaa, - Huomenna sitten yritämme uudestaan kun MM-kilpailut alkavat.

Mikko Eskelisellä ja hänen brittiläisellä tiimikaveri Jake Rattenburyllä panoksena oli EM-sarjan hopeamitali, jossa he olivat kiinni aina 11. osakilpailun viimeiselle kierrokselle saakka kun hopeasijalla ollut slovakialainen Robert Zwinger sortui ulosajoon. Mikko upeasti oli matkalla maalilipulle kunnes viittä mutkaa ennen maalilippua autosta hävisivät jarrut ja toinen hallitseva Aasian PRO-AM luokan suomalaismestarin status muuttui kuljettajasta matkustajaksi. Törmäys ratavalliin oli auton tiedonkeruun mukaan 118km/h ja sen myötä kilpurin runko vääntyi korjaamattomaan kuntoon. Koska ulosajo sattui viimeisellä kierroksella ja näytti niin vakavalta, keskeytti tuomaristo koko kilpailun ja näin sen hetkiset tulokset jäivät voimaan. Koska Eskelinen ja Rattenbury olivat ulosajon hetkellä AM-luokan kolmannella sijalla, saivat he siten kolmanneksi korkeimmat mestaruuspisteet. EM-pronssimitalin kohtalo ratkesi muutamaa tuntia myöhemmin ajetussa sarjan viimeisessä kilpailussa, johon Mikko ja Jake eivät startanneet. Näin Zwinger nappasi hopean Eskelisen ja Rattenburyn jäädessä pronssille.

- Enpä ole 12-vuotisella autourheilu-urallani vielä kertaakaan ajanut ulos siten, että ambulanssikyydillä pääsen matkaamaan palkintokorokkeelle. Minulla oli vitosvaihde laatikossa ja vauhtia noin 220km/h kun huomasin, että auton jarrujärjestelmä oli hajonnut. Kyllä siinä ristinmerkit vilisi silmissä kun tiesin, että ratavalliin tulee autoni tarina päättymään. Osuma oli niin kova, että seuraava asia mitä muistan, oli se, että että poimin sivupeilin sylistäni. Sitten hetkeä myöhemmin ambulanssikyyti vei minut ensiapuun, josta lähdin saman tien suihkuttelemaan shampanjaa palkintokorokkeelle. Hieman on epätodellinen olo kun rysäys oli ehdottomasti yksi pitkän autourheilu-urani pahimpia, Eskelinen kertoo ja jatkaa, - Osumassa autoni vahingoittui niin pahasti, että tuskinpa siitä kipuria enää tulee. Näin ollen huomenna alkavat MM-kilpailut ovat osaltamme vaarassa jäädä väliin. Lisäksi pitää vielä katsoa oma vointini kun kuitenkin äkkipysäys ratavalliin oli sellainen, että kehoani kolottaa joka paikasta.

Highslide JS
 
Highslide JS
 
3.11.2019 - Mikko Eskelisellä murheellinen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kilpailukauden päätös - Auto romukasana ja EM-pronssi ei lämmitä

Vuodesta 2014 lähtien kansainvälisessä Lamborghini Super Trofeo ratasarjassa kilpaillut Mikko Eskelinen saavutti jälleen erinomaista menestystä kun Espanjan Jerezissä ajetun kilpailuviikonlopun päätteeksi hän kävi brittiläisen tiimikaveri Jake Rattenburyn kanssa pokkaamassa Euroopanmestaruussarjan mitalisijoituksen. Tasan vuosi sitten Eskelinen juhli sarjan Aasian mestaruutta yhdessä maanmiehensä Juuso Puhakan kanssa, joka tänä vuonna jäi vain karvan verran uransa toisesta Aasian mestaruudesta.


Vaikka mitalisijoitus oli Eskeliselle kolmas peräkkäinen ja järjestyksessään jo viides niin suussa maistui karvas pettymys; Mestaruuteen ei ollut mahdollisuuksia kun Espanjan Andaluciassa ajetussa sarjan huipennuksessa 620 hevosvoimaisesta Lamborghini Huracan Super Trofeo autosta katkesi teräksinen jarrutasapainon säätötanko ja suomalaiskuljettajasta tuli takasuoran päätteeksi jarruttoman auton matkustaja. Seuraavassa hetkessä auto rysähti voimalla rataa reunustavaan valliin sillä seurauksella, että kori vääntyi korjauskelvottomaan kuntoon. Lisäksi äkkipysähdyksessä Eskelinen loukkasi kylkensä ja näin MM-kilpailut jäivät häneltä kokonaan väliin.

- Kilpailukausi päättyi valtaisaan pettymykseen kun yhdessä urani pahimmassa ulosajossa auto sukelsi rengaskasaan sellaisessa kulmassa, että kilpurin kori vääntyi ja kilpailuviikonloppu päättyi siihen. Kuitenkin kun ulosajo sattui kilpailun viimeisellä kierroksella ja vain muutamaa mutkaa ennen maalilippua niin ulosajosta huolimatta lopputuloksissa oltiin AM-luokan kolmanneksi nopeimpia kun takana olleet olivat jääneet jo kierroksella. Rysäyksessä loukkasin kylkeni ja sen myötä matkasin ambulanssikyydillä suoraan palkintokorokkeelle. Lopulta kipu äityi sellaiseksi, että minun oli jätettävä MM-finaalit väliin, jossa sitten tiimikaverini Jake Rattenbury ajoi Leipert Motorsport tiimin vara-autolla ja upeasti nappasi sarjan MM-pronssin, Eskelinen kertoo.

- Koska Euroopanmestaruutta ei tänä vuonna tullut niin sehän vain tarkoittaa sitä, että ensi vuonna on yritettävä uudelleen. Tykkään kovasti kilpailla tässä kansainvälisessä GT-autojen sarjassa ja samalla auttaa muita suomalaiskuljettajia urallaan eteenpäin. Vuosi sitten Juuso Puhakan kanssa saavutin Aasian mestaruuden ja nyt kun hän on määrätietoisesti matkalla GT3-autojen mestaruussarjohin niin on aika auttaa seuraavia kuljettajia ottamaan askelmaa urallaan; Tulevalla viikolla GTM Finland yhdessä saksalaisen Leipert Motorsport tiimin kanssa järjestää Barcelonan radalla ns. Shoot Out tilaisuuden, jonne on tulossa useita nuoria suomalaiskuljettajia näyttämään osaamistaan ja suunnittelemaan seuraavien vuosien kuvioitaan, Eskelinen jatkaa.

Lamborghini Super Trofeo PRO-luokan maailmanmestaruus matkasi Mikko Eskelisen ja Juuso Puhakan vuoden takaisen tanskalaisen tiimikaveri Frederik Schandorffin taskuun. AM-luokan maailmanmestaruuden voitti vasta 16-vuotias yhdysvaltalainen Steven Aghakhani.



Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
8.11.2019 - Luka Nurmi ja Elias Niskanen upeassa vauhdissa 620 hevosvoimaisen Lamborghini Huracan Super Trofeo auton ratissa - Barcelonan F1-radalla täydelliset testipäivät

Määrätietoisesti kansainvälisiä autourheilu-uriaan kehittävät suomalaiskuljettajat, tamperelainen Luka Nurmi, 15, ja kuopiolainen Elias Niskanen, 19, tekivät marraskuun ensimmäisellä viikolla suuren vaikutuksen Barcelonan F1-radalla ajetuissa kahdessa Lamborghini Huracan Super Trofeo testipäivässä; Suomalaisen GTM Motorsportin ja saksalaisen Leipert Motorsportin järjestämässä kaksipäiväisessä ns. Shoot Out tilaisuudessa kumpikin suomalaiskuljettaja kellottivat ensimetreistään lähtien erittäin kilpailukykyisiä kierrosaikoja, jotka kaikki olivat asetettuja tavoitteita reilusti nopeampia.


Kilpailukaudella 2019 Luka Nurmi mittasi paremuuttaan niin Rallicrossin RX-Academyssä ja haki kokemusta Porsche Sprint Challenge NEZ ratasarjasta. Vastaavasti samaan aikaan hallitseva Formula Ford CUP- ja vuoden 2016 Formula Ford Suomenmestari Elias Niskanen keräsi kansainvälistä kilpailukokemusta Aasian Formula Renault ratasarjasta. Niin Nurmen kuin Niskasen matka 620 hevosvoimaisen GT-auton rattiin vei moninkertaisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan suomalaismitalistin ja vuoden 2018 Aasian Mestari Mikko Eskelisen kautta, joka jo kolmatta kertaa järjesti Leipert Motorsportin kanssa suomalaiskuljettajille ns. Shoot Out tilaisuuden eli mahdollisuuden näyttää osaamistaan.

Luka Nurmen tähtäin on asetettu kilpailukauteen 2021

Kuluneella kilpailukaudella tamperelainen Luka Nurmi valittiin Porsche Junior Program kuljettajaksi Porsche Sprint Challenge NEZ sarjaan, jossa hän taisteli pronssisijan Relaa Racingin kuljettajana. 15-vuotias nuorukainen tulee kaudella 2020 hakemaan kahden sijoituksen parannusta ja kilpailukokemuksen keräämistä ennen kuin aikoo ottaa askeleen kansainväliseen GT-autojen ratasarjaan. Barcelonan ns. Shoot Out tilaisuuden tulokset antoivat vahvistuksen sille, että suunnitelma on oikeanlainen.

- Askel 450-hevosvoimaisen Porsche GT CUP-auton ratista 620-hevosvoimaisen Lamborghini Huracan Super Trofeo autoon sujui paljon helpommin kuin olin osannut odottaa. Tottakai Huracan ottaa huippunopeuden nopeammin sekä pysähtyy huomattavasti reippaammin ja lisäksi kun auton aerodynamiikka mahdollistaa kovemmat mutkanopeudet niin tilanteet tulivat nopeammin silmille. Siltikin, koska auton- ja kilvanajon perusteet olivat samat ja vielä kun olin simulaattorissa huolellisesti opetellut radan niin yllättävän helposti sain juonesta kiinni, Nurmi kertoo.

- Kahden päivän aikana ajoin yhteensä 60 kierrosta, jonka aikana Leipert Motorsportin kilpailuinsinöörit jatkuvasti kehittivät ajamistani. Sain erittäin tärkeää oppia, jotka tulen hyödyntämään kauden 2020 Porsche ratasarjassa ja sitä kautta entisestään parantamaan vauhtiani. Koska ajamani kierrosajat olivat ensimmäisestä kierroksesta lähtien reilusti nopeampia kuin asettamamme tavoitteet niin luottavaisin mielin voin moottoriurheilun tulevaisuuttani rakentaa, Nurmi jatkaa.

Elias Niskanen oli kuin kotonaan Lamborghini Huracanin ratissa

Autourheilu-urallaan niin Kartingin KF6 Challenge sarjan hopeamitalin kuin Formula Ford CUP- ja Formula Ford Suomenmestaruuden voittanut Elias Niskanen nappasi kuluneella kilpailukaudella useita palkintokorokesijoituksia Aasian Formula Renault ratasarjassa. Koska myös hän määrätietoisesti pyrkii urallaan eteenpäin niin siksi GTM Motorsportin Shoot Out päivä oli erinomainen tilaisuus näyttää taitojaan. Kahden päivän aikana Niskanen kiersikin Barcelonan 4,6 kilometrin radan yhteensä 40 kertaa ja Luka Nurmen tapaan sai tiimin insinööreiltä arvokasta tietoa osaamisestaan.

- Hyppääminen pikkuformuloista ns. koppiautoon kävi helposti. Vaikka auto on runsaasti painavampi ja tehokkaampi Formula Fordin ja Formula Renaultiin verrattuna niin siitä huolimatta olin heti kuin kotonani. Lamborghini Huracanin balanssi on hyvä, jonka myötä sitä oli helppo käsitellä. Ainoastaan jarrutustekniikka oli kokonaan erilainen ja sen sisäistämisessä on vielä opiskeltavaa. Lisäksi emme testeissä kertaakaan käyttäneet täysin uusia renkaita, joten todellinen tulostasoni jäi hieman arvotukseksi. Siltikin, koska tiimin insinööri oli sitä mieltä, että olisin täysin valmis kilpailemaan joko Aasian tai Euroopan Lamborghini Super Trofeo ratasarjassa niin nyt minun on taustatiimini ja yhteistyökumppaneideni kanssa pohdiskeltava mahdollisuutta jatkaa kansainvälistä kilpauraani GT-auton ratissa, Niskanen kertoo.

Mikko Eskelinen näkee suomalaiskuljettajilla valoisan tulevaisuuden

Kaksi vuotta sitten GTM Motorsportin ja Leipert Motorsportin Shoot Out testipäivässä Juuso Puhakka erottui joukosta ja sen jälkeen hän on juhlinut yhteensä 29/34 kertaa osakilpailujen palkintokorokkeella. Vuonna 2018 Puhakka nappasi Lamborghini Super Trofeo ratasarjan Aasian PRO-AM luokan mestaruuden ja vuonna 2019 hän pokkasi samaisen sarjan PRO-luokan hopeamitalin. Nyt hän on ottamassa seuraavaa askelmaa urallaan ja tulee lähipäivinä testaamaan GT3-autoa. GTM Motorsportin yhtenä tavoitteena onkin tasoittaa suomalaiskuljettajille tietä kansainvälisiin ratasarjoihin.

- Barcelonan F1-radalla niin Luka Nurmi kuin Elias Niskanen ylittivät kaikki ennakko-odotukset ja ensimmäisestä kierroksestaan lähtien latoivat tulostaululle hämmästyttävän kovia kierrosaikoja. Lisäksi heidän kummankin mediataidot sekä saumaton yhteistyö tiimin mekaanikkojen ja insinöörien kanssa antaa hyvät lähtökohdat suunnitella tulevaisuutta. Mielestäni kummatkin kuljettajat ovat täysin valmiita haastamaan Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kärkikuljettajat, joten toivotaan, että heidät kilpailuissa tullaan jo tulevana vuonna näkemään, Eskelinen kertoo.

- Näen Lukassa ja Eliaksessa paljon Juuso Puhakkaa, joka nuorena ja menestyksen nälkäisenä kuljettaja ensiksi keskittyi, sitten hyppäsi auton rattiin ja kylmästi laittoi nimensä tulostaulun kärkeen. Näiden kahden vuoden aikana on ollut ilo ja kunnia seurata Juuson kehitystä kun hän kartingista eteni pikkuformuloiden kautta ns. GT-koppiautoon. Olen varma, että Juuso jatkaa samaisella menestyksen tiellä myös tulevissa GT3-testeissä ja sitä seuraavissa sopimusneuvotteluissa, Eskelinen jatkaa.
 
     
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi