Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Kilpailukausi 2020: Lamborghini Super Trofeo Europe & Rallikisoja

Highslide JS
Ajankohta
Kilpailun nimi ja paikkakunta
Tulos
Raportti
19.-20.01.2020
Arctic Lapland Ralli, Rovaniemi
10.
Raportti
07.-09.08.2020
Lamborghini Super Trofeo Misano Adriatico, Italia
4. & 4. Raportti
04.-05.09.2020
Lamborghini Super Trofeo Nürburgring, Saksa
3. & 3. Raportti
09.-11.10.2020
Lamborghini Super Trofeo Barcelona, Espanja
2. & 3. Raportti
20.-24.10.2020
Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps, Belgia
2. & 3. Raportti
13.-15.11.2020
Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard, Ranska
3. & 2. Raportti

Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 lopputulokset 10/10 osakilpailua, PRO-AM-luokka, Top-10:
1. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), 147 pistettä
2. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), 102 pistettä
3. Lorenzo Bontempelli (ITA), 81 pistettä
4. Loris Spinelli (ITA) & Gerard van der Horst (NDL), 49 pistettä
5. Bronislav Formanek (CZE), 40 pistettä
6. Damiano Fioravanti (ITA), 37 pistettä
7. Victor Coelho Franzoni da Silva (BRZ), 28 pistettä
8. Olli Kangas (FIN) & Yuki Nemoto (JPN), 26 pistettä
9. Josef Zaruba (CZE), 23 pistettä
10. Vincent Schwatz (DEU) & Franz Konrad (DEU), 22 pistettä


Highslide JSKilpailukauden 2020 videot:
- WRC-talvitestit @ Nilsiä: https://youtu.be/jPYxwQV8Ui8
- WRC-talvitestit @ Uurainen: https://youtu.be/ZBsnSvM81qI
- WRC-kyydityselämys @ Mökkiperä: https://youtu.be/gs4FxVtj5jI
- Mikko & Veeti Eskelinen testaa WRC-kilpuria: https://youtu.be/kcoyQpcB_x4
- Arctic Lapland Rally 2020 EK1: Aittajärvi: https://youtu.be/-C0puM8lhMM
- Arctic Lapland Rally 2020 EK2: Mäntyvaara #1: https://youtu.be/_v2M_E3VXmE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK3: Kaihuavaara: https://youtu.be/OxGZ0DgajjE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK4: Jyrhämäjärvi: https://youtu.be/_EmgC-81hCQ
- Arctic Lapland Rally 2020 EK5: Mäntyvaara #2: https://youtu.be/x6Kuq06Dk6s
- Arctic Lapland Rally 2020 EK7: Mäntyvaara #3: https://youtu.be/KCb9PIMXMRY
- Arctic Lapland Rally 2020 EK8: Sarriojärvi: https://youtu.be/ktyprfBshSE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK9: Untamovaara: https://youtu.be/2wMtvy4JQcA
- KymiRing Kesätestit Porsche 911 GT3 CUP autolla
- Lamborghini Super Trofeo Misano 2020 - LamboCAM
- Lamborghini Super Trofeo Misano 2020 - C More MAX TV-koostelähetys

- Lamborghini Super Trofeo Nurburgring 2020 - C More MAX TV-koostelähetys
- Lamborgnini Super Trofeo Barcelona 2020 - LamboCAM
- Lamborghini Super Trofeo Barcelona 2020 - C More MAX TV-koostelähetys
- Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps - LamboCAM
- Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps - C More MAX TV-koostelähetys
- Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard - MikkoCAM
- Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard - C More MAX TV-koostelähetys


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
20.1.2020 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen täyttivät tavoitteensa Arctic Lapland Rallissa - Suomenmestaruuspisteille suuresta ralliseikkailusta syvästi nautiskellen

Tällä hetkellä maailman ainoalla aktiivisessa kilpailukäytössä olevalla Mitsubishi Lancer WRC Step2 ralliautolla perinteikkäässä Arctic Lapland rallissa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja jo 23. kerran Tunturirallissa kilpaillut petäjävetinen kartanlukija Arto Kapanen tekivät sen minkä lupasivat; 55. kerran järjestetty perinteikäs "Lumiteiden Grand Prix" tarjosi jälleen suuria rallielämyksiä sekä viisi Rallin SM-sarjan mestaruuspistettä.


Kilpailukausi 2020 sai arvoisensa startin kun usea Suomenmestariksi haluava oli päivittänyt kilpailukalustonsa uunituoreeksi Skoda Fabia R5 EVO versioksi eikä siten ollut yllätys, että 10 pikataipaleen ja 201,73 erikoiskoekilometrin mittaisessa kilpailussa SM1-luokan kärkikolmikko saavutti sijoituksensa uudella kehitysversiolla. Itse asiassa kaksipäiväisen kilpailun SM1-luokan tuloksissa yhdeksän ensimmäistä sijaa napattiin joko uudella tai muutaman vuoden vanhalla Skoda Fabia R5 autolla.

- Ennen kilpailua sanoin, että ei mopolla mahdottomia eli kun käytössämme on vuosisadan alun kilpa-ajoneuvo niin tiesimme, ettei meillä olisi mitään mahdollisuuksia edes haastaa moderneilla Skoda Fabia R5 menestysautolla ajavia kanssakilpailijoita. Siltikin koska olen vuodesta 2008 lähtien valtavasti rakastanut ajaa tässä hienossa tapahtumassa niin Arton kanssa lähdimme vain nautiskelemaan rallin kuhinasta, Eskelinen kertoo.

- Nautiskelusta huolimatta olin asettanut itselleni tavoitteeksi SM1-luokan TOP-10 sijoituksen ja sen lopulta saimme. Lisäksi kun toimme auton maaliin juhlallisen tuntuisen kymmennen kerran koko rallin 55 vuotisessa historiassa niin kisaviikkoa antoi meille juuri sitä mitä lähdimme hakemaan; Arctic Lapland Ralli on edelleenkin maineensa veroinen suuri ralliseikkailu. Viisi mestaruuspistettä rallin moninkertaisten Suomenmestarien ja uusien nuorten lahjakkaiden rallikuljettajien keskuudessa on uhkaavasti seniori-ikää lähestyvälle kuljettajalle hyvä tulos, Eskelinen jatkaa.

SM1-luokan voittoon ajoi hallitseva Suomenmestari Teemu Asunmaa, joka dramaattisesti nousi kärkisijalle kun suvereenisessa johdossa ajanut Emil Lindholm sortui viimeisellä erikoiskokeella ajovirheeseen ja putosi kolmanneksi. Yleiskilpailun voittoon WRC-autolla ajoi Toyota Gazoo Racingin tehdaskuljettaja Kalle Rovanperä. Mercedez AMG Formula-1 tiimin Valtteri Bottas oli yleiskilpailun yhdeksäs.

Lopputulokset 55. Arctic Lapland Rally 2020: SM-luokka, top-3:
1. Kalle Rovanperä & Jonne Halttunen, Toyota Yaris WRC, 1:38:02,8
2. Teemu Asunmaa & Jani Salo, Skoda Fabia R5 Evo, +3:27,6sek
3. Eerik Pietarinen & Miikka Anttila, Skoda Fabia R5 Evo, +4:15,9sek
4. Emil Lindholm & Mikael Korhonen, Skoda Fabia R5 Evo, +4:38,9sek
---
9. Valtteri Bottas & Timo Rautiainen, Citroën DS3 WRC, +9:54,1sek
10. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Mitsubishi Lancer WRC Step2, +10:22,8sek

Katso kisan incar videot:
- Arctic Lapland Rally 2020 EK1: Aittajärvi: https://youtu.be/-C0puM8lhMM
- Arctic Lapland Rally 2020 EK2: Mäntyvaara #1: https://youtu.be/_v2M_E3VXmE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK3: Kaihuavaara: https://youtu.be/OxGZ0DgajjE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK4: Jyrhämäjärvi: https://youtu.be/_EmgC-81hCQ
- Arctic Lapland Rally 2020 EK5: Mäntyvaara #2: https://youtu.be/x6Kuq06Dk6s
- Arctic Lapland Rally 2020 EK7: Mäntyvaara #3: https://youtu.be/KCb9PIMXMRY
- Arctic Lapland Rally 2020 EK8: Sarriojärvi: https://youtu.be/ktyprfBshSE
- Arctic Lapland Rally 2020 EK9: Untamovaara: https://youtu.be/2wMtvy4JQcA



Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
26.6.2020 - Euroopan ratasarjat käynnistyvät elokuussa - Suomenmestarit Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen ajamaan Lamborghini Super Trofeo ratasarjan Euroopanmestaruudesta

Alun perin kansainvälisen rata-autoilun kilpailukausi piti käynnistyä maaliskuun lopulla Malesian Sepangin entisellä Formula-1 radalta, jossa suomalaiskuljettajat, kuopiolainen Elias Niskanen ja Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen piti aloittaa urakkansa Lamborghini Super Trofeo Aasian kilpasarjassa. Kuitenkin maailmanlaajuisen Koronavirus -pandemian myötä sarja peruuntui ja siten myös heidänkin kilpailuohjelmansa meni uusiksi.

Nyt kun Euroopassa pandemia on vihdoin alkanut hellittämään niin sen myötä valtioiden rajat ovat avautumassa niin siten myös kilpa-ajoneuvojen moottoreita ollaan käynnistämässä. Kuitenkaan, koska kaudella 2020 ei Aasian ratasarjaa ajeta, tullaan Niskanen ja Eskelinen näkemään Lamborghini Super Trofeo Euroopan ratasarjan PRO-AM luokassa, jossa he saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO -autolla tavoittelevat 10 osakilpailun mittaisen kilpasarjan mestaruutta.

Eskelinen suuntaa jo uransa 13 kansainväliseen kilpailukauteen hallitsevana Lamborghini Super Trofeo EM-pronssimitalistina. Vuodesta 2014 lähtien Lamborghini Super Trofeo Euroopan ja Aasian ratasarjoja ajanut suomalainen on viimeisen kuuden kilpailukauden aikana voittanut niin Aasian mestaruuden kuin kolme muuta mitalisijoitusta. Hänen viimeisin titteli on vuodelta 2018, jolloin hän nappasi Aasian PRO-AM -luokan mestaruuden espoolaisen Juuso Puhakan kanssa.

Vuonna 2014 Kartingin KFJ-luokan NEZ-sarjan pronssitilan jälkeen Elias Niskanen nousi ajamaan kotimaisen rata-autoilun Formula Ford -luokkaan ja se vuonna 2016 palkittiiin Suomenmestaruudella sekä kaudella 2018 Suomen CUP-mestaruudella. Nousijohteinen ura laajeni kansainväliseksi kun vuonna 2019 Niskanen ajoi Aasian Formula Renault sarjaa, jossa oli lopulta neljänneksi nopein.

Kuopiolaisen tie Lamborghini Super Trofeo EVO auton rattiin vei suomalaisen GTM Motorsportin ja saksalaisen Leipert Motorsportin järjestämän ns. Shoot Out tilaisuuden kautta, jossa niin Elias Niskanen teki poikkeuksellisen vahvan suorituksen.

- Kun vuonna 2019 tein taustajoukkojeni ja yhteistyökumppaneideni kanssa päätöksen lähteä kilpailemaan Aasian Formula Renault sarjaan niin samalla jo suunnittelimme tulevaa eli siirtymistä GT-autoihin. Moottoriurheilussa nopeille kuljettajille on aina kysyntää ja siten tavoitteena on nyt näyttää osaamiseni ja siten edetä ammattilaisuralla eteenpäin. Kaksi vuotta sitten Juuso Puhakka voitti Aasian ratamestaruuden ja se kaudelle 2019 avasi hänelle oven Lamborghinin tehdastiimin alaiseen tiimiin josta tie on vienyt GT3-auton rattiin, Niskanen kertoo.

- Lokakuussa 2019 Barcelonan ns. Shoot Out tilaisuudessa sain yhden testipäivän verran näyttää osaamistani ja kun täytin myös omat asettamani tavoitteet niin tiesin, että suunnitelmassa hypätä GT-auton rattiin on oikea ratkaisu. Lisäksi kun nyt saan tiimikaverikseni sarjan jo kertaalleen voittaneen ja kolme muuta mitalisijoitusta saavuttaneen toisen suomalaiskuljettajan niin lähtökohdat ovat erittäin hyvät; Mikolta löytyy runsaasti kilpailukokemusta kaikilta ajettavilta radoilta ja tiimillä on lähes kymmenen vuoden kokemus samasta sarjasta niin luottavaisin mielin alkavaan kilpailukauteen starttaamme, Niskanen kertoo.

Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 käynnistyy elokuun toisella viikolla Italian Misano Adriaticon kilparadalta, josta noin kuukauden välein matkataan Saksan Nürburgringin, Espanjan Barcelonan ja Belgian SPA-Francorchampsin kilparadoille. Poikkeuksellinen vuosi huipentuu marraskuun puolivälissä Etelä-Ranskan Paul Ricardin Formula-1 radalle, jossa ei koskaan ole ajettu näin vuodenaikaan nähden myöhäiseen ajankohtaan. Pohjoisen jäämiehille se sopii hienosti.

- Viimeiset kuusi kilpailukautta olen erinomaisesti viihtynyt näissä laadukkaissa kansainvälisissä kilpasarjoissa ja nyt minulla on ilo sekä ennen kaikkea kunnia kilpailla toisen rata-autoilun Suomenmestarin kanssa. Lokakuussa Barcelonan testeissä Elias näytti osaamistaan ja se vakuutti niin minut kuin saksalaisen Leipert Motorsport tiimin insinöörit. Sen jälkeen koko talven sekä kevään ajan ajan olemme kovasti tehneet töitä nyt vihdoin elokuussa käynnistyvää kilpasarjaa ajatellen ja uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet yltää tavoitteesiimme, urallaan myös kaksi rata-autoilun Suomenmestaruutta pokannut Eskelinen kertoo.

- Misano on fyysisesti kaikkein kovin, koska Eurooppaa piinaava 40 lämpöasteen helle on silloin kovimillaan. Vastaavasti viimeisessä Nizzan lähellä ajettavissa kilpailuissa koetaan välimerelliset alkutalven olosuhteet, joten haastetta tulee riittämään. Kilpailukaukauteen valmistautuminen on jo täydessä vauhdissa kun itse olen runsaasti hikisiä päiviä simulaattorissa viettänyt. Lisäksi Elias on pitänyt ajotuntumaa yllä seinäjokelaisen HMH Racingin Formula-3 autolla, jolla hän myös heinäkuussa tulee yhden kilpailun Suomessa ajamaan. Kyllä tässä omia ajohanskojakin isosti polttelee, joten minunkin puolestani kilpailukausi voisi alkaa vaikka heti, Eskelinen jatkaa.


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
7.8.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen vihdoin 620-hevosvoimaisen Lamborghini Huracan ST-auton rattiin - Kilpailukausi käynnistyy Italian Misanossa

Kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjam piti alun perin käynnistyä maaliskuun viimeisenä viikonloppuna ja sarjan ainoan kokonaan suomalaisen autokunnan piti kilpailla sen Aasian kilpasarjassa. Kuitenkin koronavirus pandemian myötä koko Aasian sarja peruuntui ja sen jälkeen suomalaiset Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen ovat odotelleet Euroopan sarjan alkua; Nyt pitkän odotuksen jälkeen viisi kilpailuviikonloppua ja 10 osakilpailua kattava Euroopanmestaruussarja pääsee käynnistymään Italian Misano Adriaticon kilparadalta.

Saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620-hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo autolla ajava kaksikko saa vastaansa 22 muuta autokuntaa, joista yhdessä on kolmas suomalainen, Olli Parhankangas. Kuitenkin Parhankangas ajaa yleiskilpailun eli PRO-luokan voitosta kun taas Eskelinen ja Niskanen lähtevät hakemaan PRO-AM luokan Euroopanmestaruutta, johon on ilmoittautunut viisi muuta autokuntaa.

- Kolme viikkoa sitten kävin testaamassa täällä Misanossa ja sieltä jäi hyvä tuntuma samalla kun yhteistyö niin tiimin kuin tiimikaverini Mikko Eskelisen kanssa on ollut saumatonta. Niiden myötä luottavaisin mielin kilpailukauden kahteen ensimmäiseen osakilpailuun lähdetään ja uskon, että Mikon kuuden vuoden kilpailukokemus tästä samaisesta kilpasarjasta tulee varmasti tarpeesen nyt kun itselläni on edessä vasta urani ensimmäinen GT-autojen kilpailu, Elias Niskanen kertoo.

Sarjan avausosakilpailu ajetaan lauantaina ns. iltakisana, jossa kesäillan pimeys ja radan keinovalaistus aiheuttaa haasteita.

- Vuosi sitten täällä Misanossa ajoin silloisen tiimikaverini kanssa kilpailukauden parhaimmat tulokset kun ensiksi iltakisassa napattiin PRO-AM -luokan hopeasija ja seuraavana päivänä välimeren tukalassa kuumuudessa juhlittiin voittoa. Vaikka vuoden takaisella menestystaktiikalla lähdetään matkaan niin helppoa ei samanlaisten tulosten ajaminen tule olemaan, koska tänä vuonna taso niin PRO- kuin PRO-AM luokissa on enemmän kuin kova. Lisäksi pimeät olosuhteet tuovat oman jännityksensä kilpailemiseen, Eskelinen jatkaa.

Kilpailuviikonloppu käynnistyy perjantaina kahdella tunnin mittaisella harjoituksilla, joista edetään lauantaisiin aika-ajoihin sekä 50 minuutin mittaiseen iltakisaan. Kauden toinen 50 minuutin mittainen osakilpailu ajetaan sunnuntaina Italiassa vallitsevassa paahtavassa kuumuudessa. Kumpikin osakilpailu on nähtävissä Mikko Eskelisen https://www.facebook.com/gtmikko ja Elias Niskasen Facebook sivuilta: https://www.facebook.com/NiskanenElias.

Italian Misanon kilparadalla ajaa myös Mikko Eskelisen vuoden 2018 Lamborghini Super Trofeo Aasian mestaruuden voittanut espoolainen Juuso Puhakka, joka kilpailee Mercedes AMG GT3 autolla GT World Challenge Sprint ratasarjassa.

8.8.2020 - Elias Niskanen Lamborghini Squadra Corsen junioriohjelman jäseneksi - Misanon aika-ajoissa kuopiolainen nappasi PRO-AM -luokan kolmannen lähtöruudun

Italian Rivieralla sijaitsevan Misanon kilparadalla ajettavassa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjassa kuopiolainen Elias Niskanen ja hänen jyväskyläläinen tiimikaveri Mikko Eskelinen ajoivat tyydyttävät suoritukset niin lauantain ensimmäiseen 50 minuutin iltakisaan kuin sunnuntaina päivällä ajettavaan kilpailukauden toiseen osakilpailuun.

Lamborghinin kilpailutoiminnasta vastaavan Squadra Corsen junioriohjelmaan valittu Niskanen teki hienon debyytin kovatasoisen sarjan ensimmäisissä aika-ajoissa kun hän ajoi sunnuntain osakilpailuun PRO-AM luokan viidennen lähtöruudun. Vastaavasti kun Eskelinen nappasi tänään Suomen aikaa klo 21.45 käynnistyvässä ns. iltakisassa PRO-AM luokan viidennen lähtöruudun niin asetelmat kymmenen osakilpailun mittaiseen kahteen ensimmäiseen lähtöön ovat herkulliset. Sarjan kolmas suomalaiskuljettaja Olli Parhankangas oli aika-ajoissa PRO-luokan 12.

- Kiitän Lamborghinia luottamuksesta kun valitsivat minut juniorikuljettajien kehitysohjelmaansa. Valinta merkitsee minulle paljon ja tarjoaa hyvän pohjan autourheilu-urani kehittämiselle. Vaikka tänään aika-ajoissa kärsin ruuhkasta niin siitä huolimatta olen iloinen, että pystyin urani ensimmäisessä GT-autojen aika-ajoissa tyydyttävästi vastaamaan Lamborghinin entisten ja nykyisten tehdaskuljettajien vauhtiin, Niskanen kertoo.

- Torstain ja perjantain harjoituksissa meitä vaivasi tekniset ongelmat niin moottorin kuin ohjauksen kanssa. Vaikka nyt aika-ajoissa saimme huomata, että kesälaitumille olleet hevoset on saatu laidunnettua takaisin moottoriin niin siltikin ongelmat ohjauksen herkkyyden kanssa jatkuivat ja se vaikutti suorituksiimme. Kuitenkin viides lähtöruutu tänään illalla keinovalaistuksessa ajettavaan sarjan avausosakilpailuun takaa hyvät kisat varsinkin kun kaikki PRO-AM luokan autot lähteävät kilpailuun peräkkäisistä lähtöruuduista, Eskelinen jatkaa.

Tänään klo 21:45 käynnistyvän iltakisa on nähtävissä ns. Live-Streaam lähetyksinä niin Mikko Eskelisen kuin Elias Niskasen Facebook sivuilla, joissa lähetys käynnistyy noin 15 minuuttia ennen lähtölipun heilahdusta.

Misanon aika-ajojen 1. osion tulokset:
1. Sebastian Balthasar, 1.33:768
2. Edoardo Liberati, 1:34.055
3. Vito Postiglione, 1:34.080
---
16. Mikko Eskelinen, 1.36.466 (5. PRO-AM)

Misanon aika-ajojen 2. osion tulokset:
1. Karol Basz, 1:33.547
2. Loris Spinelli, 1:33.944
3. Kikko Galbiati, 1:33.946
---
9. Elias Niskanen, 1:35.070 (3. PRO-AM)

9.8.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen kaksi kertaa neljänneksi nopein Italian Misanossa - Taistelu hopeasijasta ratkesi kilpailun viimeisessä mutkassa

Italian Misano Adriaticon kilparadalla paahtavassa helteessä ajetussa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan avausviikonlopussa kuopiolaisen Elias Niskasen ja jyväskyläläisen Mikko Eskelisen muodostama sarjan ainoa kokonaan sinivalkoinen autokunta saavutti kaksi kertaa PRO-AM luokan neljänneksi korkeimmat mestaruuspisteet ja on niiden turvin sarjatilanteessa luokan neljännellä sijalla kun ajamatta on vielä kahdeksan osakilpailua.


Lauantaina yön pimeydessä ajetussa iltakisassa suomalaiset eivät pystyneet vastaamaan Lamborghinin tehdaskuljettajien tähdittämien kahden nopeimman autokuntien vauhtiin. Sama kaava toistui myös sunnuntain kilpailussa, jossa kuitenkin kilpailun loppuosalla Loris Spinellin ja Gerard van der Horstin autokunnalle sattui ajovirhe ja se pudotti heidät Eskelisen eteen. Näin jännitys palkintokorokkeen kakkossijasta huipentui 50 minuutin mittaisen kilpailun viimeiseen mutkaan, jossa samalla kun Eskelinen teki viimeisen hyökkäyksen kakkossijalle niin takaa tullut kotiradallaan ajaneiden italialaisten autokunta pääsi yllättämään ja nousemaan lopulta viimeisille metreille saakka suomalaisille tarjolla ollelle palkintokorokkeen alimmalle sijalle.

Sarjan kolmas suomalaiskuljettaja Olli Kangas kärsi rengasrikon ja joutui jättämään kilpailun kesken sen kuudennella kierroksella.

- Lauantain kilpailussa oltiin hieman liian pehmeitä ja siten sunnuntain kilpailuun päätettiin laittaa kaikki osaaminen peliin. Autourheilu-urani toinen GT-autojen kilpalähtö sujui moitteetta kun kymmenestä lähtöruudusta pääsin ongelmitta matkaan. Tyytyväinen olen siihen, että koko ajovuoroni ajan pystyin vastaamaan edelläni ajaneiden PRO-kuljettajien vauhtiin ja sen myötä kilpailun puolivälissä toin auton Mikolle PRO-AM luokan kolmossijalla, jota hän pystyi puolustamaan aina kilpailun viimeiseen mutkaan saakka. Vaikka tällä kertaa niukasti jäätiin jälleen neljänneksi niin silti saimme hyvän avauksen erittäin kovatasoiselle kilpailukaudelle, Elias Niskanen kertoo.

- Elias ajoi täysin virheettömän sekä ennen kaikkea nopean viikonlopun ja siten antoi vahvoja näyttöjä osaamisestaan, joka myös Lamborghinin kilpailutoiminnasta vastaavat henkilöt ovat huomanneet kun valitsivat hänet heidän juniorikuljettajien kehitysohjelmaan. Vaikka nyt äärimmäisen niukasti jäätiin luokkamme palkintokorokesijoituksesta niin tulokset silti lupailevat hyviä kilpailuja myös jatkossa. Toivotaan vain, että Eurooppa pysyisi terveenä niin saataisiin kausi suunnitelmien mukaisesti ajettua, Eskelinen jatkaa.

Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan kaksi seuraavaa osakilpailua ajetaan syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna Saksan perinteikkäällä Nurburgringin GP-radalla.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Misano 2020, #1 kisa, 8.8.2020, PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Karol Batz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 31 kierrosta
2. Loris Spinelli (ITA) & Gerard Van der Horst (NDL), +32,255sek
3. Damiano Fioravanti (ITA) & Lorenzo Bontempelli (ITA), +39,274sek
4. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +1:09,247sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Misano 2020, #2 kisa, 9.8.2020, PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Karol Batz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 31 kierrosta
2. Loris Spinelli (ITA) & Gerard Van der Horst (NDL), +49,124sek
3. Damiano Fioravanti (ITA) & Lorenzo Bontempelli (ITA), +49,566sek
4. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +49,923sek


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
3.9.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen tavoittelee palkintokorokesijoitusta Saksan Nurburgringillä - Lamborghini Super Trofeo osakilpailuviikonlopussa myös yleisö paikalla

Kolme viikkoa sitten Italian Misano Adriaticon kilparadalla kaksi kertaa PRO-AM -luokan neljänneksi korkeimmat Lamborghini Super Trofeo ratasarjan mestaruuspisteet napanneet, kuopiolainen Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen suuntaavat toiveikkain mielin nyt viikonloppuna Saksan Nurburgringilla ajettavaan kahteen seuraavaan 50 minuutin mittaiseen osakilpailuun.

Kansainvälisen kilpasarjan kokonaan ainoa suomalaiskuljettajien muodostama autokunta jäi Italiassa äärimmäisen niukasti palkintokorokesijoituksesta. Kotitehtävänä olleet virheet on analysoitu ja sen myötä kaksikon tavoitteena on palkintokorokesijoitusten lisäksi nousta mukaan yhteensä 10 osakilpailun mittaisen sarjan mitalitaisteluun.

- Tänä vuonna sarjan taso on kovempi kuin koskaan aikaisemmin. Varsinkin niin PRO- kuin PRO-AM luokissa palkintokorokesijoitus on otettavissa, mutta se vaatii täysin virheettömän suorituksen. Misanossa pokaalit hävittiin liian pehmeästi suoritetussa kuljettajan vaihdossa eli siltä osin parannettavaa löytyy. Oman mausteensa kilpailuviikonloppuun tuo se, että en aikaisemmin ole myöskään Nurburgringin GP-radalla millään ajoneuvolla kilpaillut. Näin ollen haastetta tulee jälleen varmasti riittämään, Elias Niskanen kertoo.

- Misanossa Elias hienosti näytti osaamistaan, jonka myös Lamborghinin kilpailutoiminnasta vastaava Squadra Corsen päälliköt näkivät ja sen myötä he ottivat hänet Lamborghinin junioriohjelman jäseneksi. Itse olen useasti Nurburgringillä kilpaillut, joten oma kokemukseni ja tietotaito valjastetaan käyttöön kun lauantaina edessä on aamulla aika-ajot ja sitten iltapäivällä kummatkin osakilpailut. Toiveikkaina lähdetään jälleen 620 hevosvoimaista italialaista härkää ottamaan sarvista ja katsomaan pystytäänkö Lamborghinin entisiä ja nykyisiä tehdaskuljettajia haastamaan, Mikko Eskelinen jatkaa.

Nurburburgringin kilpailuviikonlopussa kilpailee myös muita suomalaisia kun Olli Parhankangas hakee menestystä Lamborghini Super Trofeo EM-ratasarjan PRO-luokassa ja Willian Alatalo tavoittelee palkintokorokesijoituksia Formula Renault 2.0 EuroCupissa. Myös katsojat pääsevät seuraamaan tapahtumaa kun turvavälit huomioiden heille on katsomot avoinna. Sen sijaan ratavarikko pysyy suljettuna yleisöltä koko kilpailuviikonlopun ajan.

Kummatkin Nurburgringin Lamborghini Super Trofeo ratasarjan osakilpailut ovat lauantaina nähtävissä ns. Live Stream lähetyksinä niin Elias Niskasen (https://www.facebook.com/NiskanenElias) kuin Mikko Eskelisen (https://www.facebook.com/gtmikko) Facebook -sivujen kautta. Lisäksi edellisen osakilpailuviikonlopun eli Misanon TV-koostelähetys on katsottavissa YouTubessa silloin kuin se sinulle parhaiten sopii: https://youtu.be/Cu1TZP07bfU.


6.9.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen kaksi kertaa palkintokorokkeella Saksassa - Suomalaiskaksikko nousi Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan mitalitaisteluun

Saksan Nurburgringin GP-radalla ajetuissa kahdessa 50 minuutin mittaisissa kilpailuissa sarjan ainoa kokonaan suomalaisautokunta ajoi virheettömät suoritukset, jotka huikean taistelun jälkeen palkittiin kummankin osakilpailun PRO-AM luokan kolmanneksi korkeimmilla mestaruuspisteillä.

Kilpailuviikonlopun ensimmäisessä ja samalla kilpailukauden kolmannessa osakilpailussa suomalaiset jätättivät 2,921 ja toisessa 0,475 sekuntia mitalikamppailun kannalta pahimpia italialaisia kanssakilpailijoitaan. Periksiantamattomat suoritukset toivat Niskaselle hänen GT-autourheilu-uran ensimmäiset palkintosijoitukset kun kuudetta vuotta sarjassa ajavalle ja urallaan useita kansainvälisiä autourheilumestaruuksia saavuttaneelle Eskeliselle pokaalit olivat jo numerot 41 ja 42.

Kummassakin kilpailussa suomalaiskaksikko vältti ongelmat ja onnistuneen kilpailustrategian myötä saavuttivat tavoitteensa; Kuukausi sitten edellisessä Italian Misanossa ajetuissa kilpailuissa Niskanen ja Eskelinen jäivät kaksi kertaa niukasti neljänsiksi kun nyt he niukasti olivat kolmansia. Vaikka PRO-AM luokan kahdelle nopeimmalle autokunnalle ei Elias, ei Mikko eikä kukaan muukaan kanssakilpailija mahtanut mitään, juhlivat suomalaiset palkintokorokesijoituksia kuin voittoja.

- Tavoitteenamme oli minimoida Italian Misanossa tehdyt virheet ja ajaa muutenkin virheettömästi. Kun pystyimme aika-ajojen kolmannet lähtöruudut pitämään maaliin saakka niin voidaan sanoa, että ajoimme niin tuloksellisesti kuin ennen kaikkea suorituskyvyllisesti ihan maksimaalisen viikonlopun. Minä pystyin erittäin kovassa seurassa pitämään sijoitukseni ja kun Mikko teki yhden pitkän autourheilu-uransa tasaisimman ja nopeimman suorituksen niin maalilipulle saavuttiin karvan verran EM-mitalitaistelun kannalta pahimpia kanssakilpailijoita. Tyytyväinen olen niin omaani kuin Mikon sekä ennen kaikkea tiimimme toimintaan sekä kansainvälisen autourheilu-urani ensimmäisiin GT-autojen palkintoihin, jotka kieltämättä maistuvat suurelta voitolta, Niskanen kertoo.

- Elias jälleen näytti miksi hänet on valittu Lamborghinin kilpailutoiminnan junioriohjelmaan kun hän teki juuri sitä työtä mitä häneltä odotettiin. Lähdössä huikea syöksy ensimmäiseen mutkaan ja muutenkin virheettömät suoritukset aina harjoituksista maalilipulle saakka ovat juuri niitä näyttöjä mitä nyt häneltä on vaadittu. Lisäksi kun minä pystyin pitämään Eliaksen meille ajamat sijoitukset niin kaksi kolmatta sijaa antoi meille valtavasti itseluottamusta tuleviin kilpailuihin sekä ennen kaikkea Euroopanmestaruussarjan mitalitaisteluun, jonka pronssimitalista tulemme italaisten Damiano Fioravantin ja Lorenzo Bontempellin autokunnan kanssa seuraavissakin kilpailuissa tiukasti ajamaan, Eskelinen jatkaa.

Yleiskilpailujen voitot menivät brittiläisen Dean Stonemanin ja hänen italialaisen Kikko Galbiatin sekä tanskalaisen Kevin Rosselin ja hänen italialaisen tiimikaveri Alberto di Folcon nimiin. PRO-AM -luokassa puolalaiset sarjajohtajat Karol Basz ja Andrej Lewandowski sekä italialainen Loris Spinelli hollantilaisen tiimikaverinsa Gerard van der Horstin kanssa hallitsevat luokan kahta ensimmäistä sijaa ennen Fioravantia ja Bontempelliä sekä Eskelistä ja Niskasta.

Sarjan seuraavat kaksi osakilpailua ajetaan lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Espanjan Barcelonan kilparadalla.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Nürburgring, #1 kisa:
1. Dean Stoneman (GBR) & Kikko Galbiati (ITA), 21 kierrosta
2. Raul Guzman (MEX) & Milos Pavlovic (SRB), +4,014sek
3. Kevin Rossel (DEN) & Alberto di Folco (ITA), +11,934sek
---
10. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +22,623sek (PRO-AM 3.)

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Nürburgring, #2 kisa:
1. Kevin Rossel (DEN) & Alberto di Folco (ITA), 25 kierrosta
2. Dorian Boccolacci (ITA) & Kevin Gilardoni (ITA), +4,779 sec
3. Raul Guzman (MEX) & Milos Pavlovic (SRB), +5,195sek
---
9. Elias Niskanen (FIN)& Mikko Eskelinen (FIN), +58,038 sec (PRO-AM 3.)


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
9.10.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen ajavat Koronalta karkuun Barcelonassa - Myrskyn silmässä mitalisijoitukset panoksena

Vaikka Espanjan Barcelonassa ajattavan kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruusarjan kolmannen osakilpailuviikonlopun kaksi 50 minuutin mittaista kilpalähtöä ajetaan lauantaina ja sunnuntaina niin jo nyt tiedetään, että suomalaiskuljettajat tulevat ajamaan paremmuudestaan myrskyn ytimessä; Maailmanlaajuisen korona-ajan Euroopan pahimman tautipesäkkeen lisäksi odotettavissa on raju ukkosmyrsky, joka viikonlopun aikana tulee kovasti pieksemään Katalonian aluetta.

Neljän osakilpailun jälkeen sarjan ainoalla kokonaan suomalaisella autokunnalla on isot panokset, koska sarjan PRO-AM luokan mitalisijoitus on vain yhden pisteen päässä. Koska myös Koronavirus pandemia on alati kiihtymässä, tietää Niskanen ja Eskelinen, että Barcelonan osakilpailuviikonloppu voi olla samalla myös koko kilpailukauden viimeinen ja sen myötä panoksena kilkpailuissa on vähintäänkin pronssimitalien kohtalo.

- Ensiksi on todettava, että hienosti on niin lentoyhtiöt, autovuokraamot, hotellit kuin ennen kaikkea kilpailujen toteuttajat löytäneet turvallisen tavan millä kilpailutoimintaa voidaan pyörittää. Näin ollen niin tiimit kuin me kuljettajat voimme huoletta keskittyä työhömme eli kilpailutoiminnan toteuttamiseen ja siten oikein luottavaisin mielin nyt tavoitellaan EM-sarjan mitalisijoitusta, Elias Niskanen kertoo.

- Vuosi sitten Elias ajoi ensitesti 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO autolla täällä Barcelonan radalla ja koska minä olen pitkällä autourheilu-urallani useasti täällä kilpaillut niin rata on meille erittäin tuttu. Siitä huolimatta viikonlopuksi rakentuva ukkosmyrsky huolestuttaa, koska sateella emme kuitenkaan ole metriäkään ajaneet. Toisaalta olosuhteet tulevat olemaan kaikille samat ja siten uskon, että viikonlopun kilpailuissa tulee tapahtumia riittämään. Koitetaan välttää murheet ja saavuttaa tavoitteemme eli kaksi PRO-AM luokan palkintokorokesijoitusta, Eskelinen jatkaa.

Sarjassa nähdään kunnioittavasti suomalaisväriä kun Olli Kangas jatkaa debyyttikauttaan PRO-luokassa ja saa sinne vastaansa vieraskuljettajana ajavan mäntsäläläisen Patrick Kujalan, joka muistetaan vuosien 2016 ja 2016 Lamborghini Super Trofeo ratasarjan mestarina. Hän kilpailee brittiläisen Dean Stonemanin parina ja sen myötä ajavat yleiskilpailun voitosta kun taas Eskelisellä ja Niskasella panoksena on menestyminen PRO-AM -luokassa.

Viikonloppu käynnistyy nyt perjantaina ajettavilla kahdella tunnin mittaisella harjoituksella. Lauantaina aamusta ajetaan kahdet aika-ajot ennen klo 15:45 Suomen aikaa käynnistyvää ensimmäistä osakilpailua. Kilpailukauden kuudes osakilpailu ajetaan sunnuntaina klo 11:50 Suomen aikaa. Kumpikin osakilpailu on nähtävissä ns. LIVE-lähetyksenä niin Mikko Eskelisen kuin Elias Niskasen Facebook -sivuilla. Lisäksi kilpailuista tullaan myöhemmin lokakuussa näkemään ns. koostelähetys C More TV-kanavalla.


10.10.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen upeasti hopealle Barcelonan F1-radalla - Suomalaiskaksikko vältti kostean kelin tuomat ongelmat

Barcelonan F1-radalla ajetussa Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kilpailukauden viidennessä osakilpailussa sarjassa ainoana kokonaan suomalaisena autokuntana ajanut kuopiolainen Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen saavuttivat kilpailukauden parhaimman sijoituksen kun he hallitsivat kostean kelin olosuhteet PRO-AM luokan toiseksi parhaiten. Rengaslotoksi muodostuneessa 50 minuutin mittaisessa kilpailussa nähtiin runsaasti ulosajoja ja kolarointia kun liukas pikipinta aiheutti murheita usealle autokunnalle. Suomalaiset kuitenkin välttivät ajovirheet ja sen myötä toiseksi korkeimmat sarjapisteet pitävät heidät mukana kovatasoisen Euroopanmestaruussarjan mitalitaistelussa.

Kuivuudesta kärsinyt Barcelonan alue sai hetkellistä helpotusta vain hetkeä Lamborghini Super Trofeo ratasarjan viidennen osakilpailun starttia; Taivas avautui ja kostea vesikeli voiteli 4,65 kilometrin kilparadan superliukkaaksi asfalttipinnaksi. Se näkyi jo kilpailua edeltäneellä lämmittelykierroksella kun kaksi autokuntaa lipesi ladulta. Näin turva-auton perässä ajettiin lähes 10 ensimmäistä minuuttia ja kun viimein lähdön hetki koitti niin Eskelinen pystyi nousemaan PRO-AM luokan kolmannelta sijalta toiseksi. Vastaavasti kun GT-autojen uransa ensimmäistä sadekisaa ajanut Niskanen hienosti onnistui puolustamaan hopeasijaa niin tulos oli enemmän kuin tavoitteiden mukainen. Näin 12 mestaruuspistettä pitää suomalaiskaksikon tiukasti sarjan mitalitaistelussa mukana.

- Ei muuten oikeasti ollut helppoa hypätä 620 hevosvoimaisen auton rattiin sadekisassa kun en metriäkään ollut aikaisemmin edes testeissä kostealla pinnalla GT-autolla ajanut. Itse kilpailussa tehtiin hienoa työtä kun enisksi Mikko nosti meidät luokan hopeasijalle ja sitä sitten minä pystyin maaliin saakka puolustamaan. Eikä kaukana ollut myöskään voitto kun lopulta siitä jäimme seitsemän sekuntia, Niskanen kertoo ja jatkaa, - Tänään ajettiin erittäin poikkeuksellinen kilpailu kun lopulta kaikki se mitä suunniteltiin niin ei mennytkään niin vaan piti mm. rengaspäätöksiä tehdä sitä mukaa kun kilpailua elettiin. Vaikka voitto olisi ehkä ollut saavutettavissa niin siltikin olen enemmän kuin tyytyväinen tähänastisen autourheilu-urani parhaimpaan GT-autojen sijoitukseen. Koska olemme hienosti jokaisessa osakilpailussa pystyneet yhdellä sijoituksella suorituksiamme parantamaan niin pahaksi laittaisi jos huomenna sunnuntaina jälleen yhdellä sijalla tulosta parantaisimme, Elias Niskanen kertoo.

- Kilpailuja edeltäneissä harjoituksissa kaksi PRO-AM luokan kanssakilpailijaa suistui seinään ja kun lisäksi kolme muuta autokuntaa jätti koronasyistä Barcelonan kilpailun väliin niin se vastaavasti paransi meidän mahdollisuuksia sarjan mitalitaistelussa, jossa olemme nyt vain neljä pistettä hopeasijaa perässä. Vaikka kostea keli oli vaikea niin silti viisaalla ja oikean taktiikan mukaisella ajolla saavutettiin toiseksi korkeimmat mestaruuspisteet. Siten olen oikein tyytyväinen niin omaan suoritukseeni kuin ennen kaikkea olen erittäin ylpeä Eliaksen ajosta, koska kokemuksesta tiedän, että ei todellakaan ole helppo paikka hypätä sateiseen keliin autolla, jolla olet aikaisemmin ajanut vain aurinkoisessa kelissä, Mikko Eskelinen jatkaa.

Barcelonan kilpailun maalilipulle ensimmäisenä saapui mäntsäläläisen Patrick Kujalan ja britti Dean Stonemanin muodostama autokunta. Kuitenkin kun heille määrättiin kolmen sekunnin rangaistus kolaroinnista niin kaksikko tipahti yleiskilpailun hopeasijalle ranskalaisen Dorian Boccolaccin ja italialaisen Kevin Gilardonin taakse.

Kilpailukauden kuudes osakilpailu ajetaan huomenna sunnuntaina Suomen aikaa klo 11.45 ja se on nähtävissä ns. Live-Stream lähetyksinä niin Elias Niskasen kuin Mikko Eskelisen Facebook sivujen kautta. Lisäksi Barcelonan osakilpailuviikonlopusta televisioidaan ns. koostelähetys, joka on nähtävissä kahden viikon päästä.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Barcelona 2020: Lauantain 10.10.2020 kilpailu: PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Lorenzo Bontempelli & Victor Coelho Franzioni da Silva (BRA), 22 kierrosta
2. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +7,421sek
3. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), +59,244sek


11.10.2020 - Suomalaiskuljettajille palkintokorokesijoituksia Barcelonan kilparadalta - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen kiilasi Lamborghini Super Trofeo ratasarjan mitalitaisteluun

Eilen lauantaina kosteassa kesäkelissä ja tänään upeassa auringonpaisteessa ajetussa Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kilpailukauden kolmannessa osakilpailuviikonlopussa sarjan ainoa kokonaan suomalaiskuljettajien miehittämä autokunta nappasi upeasti kaksi palkintokorokesijoitusta ja niiden myötä nousi sarjatilanteessa sen kolmannelle sijalla kun ajamatta on vielä neljä osakilpailua. Lauantain PRO-AM -luokan hopea ja sunnuntain pronssisija oli tavoitteiden mukainen tulos niin kuopiolaiselle Elias Niskaselle kuin jyväskyläläiselle Mikko Eskeliselle, jotka jo 10 päivän päästä Belgian SPA-Francorchampsin kilparadalla jatkavat kilpailemista Euroopanmestaruussarjan mitaleista.

Lauantain kostean kelin rengasloton päätteeksi suomalaiskaksikko juhli kilpailukauden parhainta tulosta kun pistepussiin lisättiin toiseksi korkeimmat mestaruuspisteet. Vastaavasti sunnuntain kuivan kelin osakilpailussa ei suomalaiskaksikolla ollut mahdollisuuksia haastaa puolalaisia sarjajohtajia Karol Baszia ja hänen tiimikaveri Andrew Lewandowskia eikä italialaista Lorenzo Bomtempelliä, joka brasilialaisen tähtikuljettaja Victor Coelho Franzoni da Silvan kanssa menivät maisemaan. Silti kolmanneksi korkeimmat mestaruuspisteet riittivät nostamaan suomalaiset sarjan pronssisijalle ja siten pitää heidät mukana mitalikamppailussa.

- Lauantaina sattui ja tapahtui sen verran, että hopeasija oli enemmän kuin osasimme odottaa ja vastaavasti Barcelonan toinen osakilpailu oli ns. sunnuntai-ajelua kolmannesta sijasta. No mutta kaikissa osakilpailuissa ollaan auto tuotu maaliin vähintäänkin neljännellä sijalla ja siten sarjatilanteen kolmas sija on täysin ansaittu, Elias Niskanen kertoo.

- Palkintokorokesijoitusten juhlat on jo juhlittu ja siten työ seuraavaan eli SPA-Francorchampsin osakilpailuun on jo alkanut kun seuraavaksi saksalainen Leipert Motorsport tiimimme huoltaa kilpurin ja me kuljettajat tiiviisti istumme simulaattoreissamme seuraavan viikon ajan myös siksikin, että edessä on Suomen viranomaisten suosittelemat koronatestit ja omaehtoiset karanteenit, joista sitten suoraan lähdetään Belgiaan jatkamaan kilpailukautta sekä myös seuraamaan 25 tunnin GT-autojen kestävyyskilpailua. On hienoa, että olemme asiat tehneet oikein ja siten kilpailukaudelle asettamamme tavoitteet on tähän asti saatu toteutettua, moninkertainen sarjan EM- ja Aasian ratasarjan mitalisti Mikko Eskelinen jatkaa.

Yleiskilpailun voitosta käytiin hieno taistelu, jossa sinivalkoisin silmin katsottuna ratkesi jo lämmittelykierroksella kun mäntsäläläläisen Patrick Kujalan brittiläinen tiimikaveri Dean Stoneman kolaroi toisen kanssakilpailijan kanssa sillä seurauksella, että tuomaristo antoi heille varikon läpiajorangaistuksen. Sen myötä Kujala jäi yleiskilpailussa neljänneksi ranskalaisen Dorian Boccolaccin ja hänen italialaisen tiimikaveri Kevin Gilardonin voittaessa kilpailun. Eskelinen ja Niskanen olivat yleiskilpailun yhdenneksitoista nopeimpia.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Barcelona 2020: Lauantain 10.10.2020 kilpailu: PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Lorenzo Bontempelli & Victor Coelho Franzioni da Silva (BRA), 22 kierrosta
2. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +7,421sek
3. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), +59,244sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Barcelona 2020: Sunnuntain 11.10.2020 kilpailu: PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), 27 kierrosta
2. Lorenzo Bontempelli & Victor Coelho Franzioni da Silva (BRA), +7,467 kierrosta
3. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +54,952sek


Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
22.10.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen tavoittelevat nousua Lamborghini Super Trofeo EM-sarjan hopeasijalle - Rikkoontunut iskunvaimennin murheena harjoituksissa

Belgian SPA-Francorchampsin kilparadalla ajettava meljäs osakilpailuviikonloppu kansainvälisestä Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjasta näyttelee suurta roolia kuopiolaiselle Elias Niskaselle ja hänen jyväskyläläiselle tiimikaverilleen Mikko Eskeliselle; Sarjan ainoalle kokonaan suomalaiselle autokunnalle on avautunut erinomainen tilaisuus tavoitella arvostetun GT-kilpasarjan hopeamitalia kun kuuden pisteen karkumatkalla oleva italialainen Lorenzo Bontempelli on joutunut koronakaranteeniin ja vastaavasti neljäntenä olevam Gerard van der Horstin autokunta ei ole toipunut edellisen Barcelonan osakilpailun kovasta ulosajosta. Näin Eliaksella ja Mikolla olisi erinomainen tilaisuus kerätä reilusti mestaruuspisteitä, jotta kolmen viikon päästä Ranskan Paul Ricardin radalla heille ripustettaisiin jalometallia kaulaan.


Tiukkojen koronaviruksen turvatoimien säestämänä ajetuissa harjoituksissa saksalaisen Leipert Motorsport tiimin 620 hevosvoimaisessa Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO autolla ajanut kaksikko ei päässyt tavoitteidensa mukaiseen vauhtiin. Syyllinen löytyi myöhään illalla kun tiimin mekaanikot testasivat iskunvaimentimien toimintakunnon; oikeanpuoleinen takaiskunvaimennin oli menettänyt yli kolmanneksen toiminnastaan ja se aiheutti takapään levottomuuden ja siten kuljettajille luottamuksen menettämisen italialaisen härän käyttäytymiseen.

- Kun asiaa analysoitiin niin samalla löysimme syyllisen myös kaksi viikkoa sitten Barcelonan toisen osakilpailun normaalia vaisumpaan suoritukseen. Onneksi vika löytyi ja saimme ratkaistua ennen perjantaisia aika-ajoja ja ensimmäistä osakilpailua, jossa panoksena on nousu sarjan hopeasijalle kun sillä sijalla oleva italialainen kanssakilpailijamme on joutunut koronakaranteeniin eikä siten pysty ajamaan täällä Belgiassa, Mikko Eskelinen kertoo.

- Täysin omaa suoritusta lähdetään tekemään ja ennen kaikkea runsaasti tarjolla olevia sarjapisteitä keräämään myös sen takia, että haluan saada täydet kilometrit kilpailukokemusta tältä radalta, jossa lauantaina meidän kilpailujen jälkeen startaa yksi arvostetuimmista GT-autojen 24 tunnin kestävyyskilpailuista. Eli nyt kun kahden kovan kanssakilpailijan tiimit eivät ole ajamassa sarjapisteistä niin meidän tehtävänä olisi käytännössä vain ja ainoastaan kerätä mahdollisimman paljon pisteitä ja sitä kautta nousta hopeasijalle, Elias Niskanen kertaa kilpailustrategiaa.


23.10.2020 - Elias Niskanen, Mikko Eskelinen ja Olli Kangas palkintokorokkeille SPA-Francorchampsissa - Niskanen ja Eskelinen EM-sarjan hopeasijalle!

Belgian legendaarisella SPA-Francorchampsin seitsemän kilometrin mittaisella kilparadalla ajetussa Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kauden seitsemännessä osakilpailussa suomalaiskuljettajat nappasivat PRO-AM luokan palkintokorokkeen kaksi alinta sijaa kun kuopiolainen Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen pokkasivat hopeasijan. Sateisen syyssään säestämässä kilpailussa vahvaa suomalaispanosta täydensi Olli Kangas, joka juhli kolmannella sijalla uransa ensimmäistä palkintokorokesijoitusta. Kilpailukauden viidennen palkintokorokesijoituksen myötä Niskanen ja Eskelinen ottivat ison kiinnityksen EM-hopeamitaliin kun ajamatta on vielä kolme osakilpailua.


Aamun aika-ajoissa Elias ja Mikko olivat täysin hukassa kun vika auton jousitusjärjestelmässä pilasi heidän harjoitusjaksonsa ja optimaalisten säätöjen löytämisen. Kuitenkin itse 50 minuutin mittaisessa kilpailussa kaksikko vältti murheet ja sai ajaa niin teknisesti murheettoman sekä myös ajollisesti virheettömän kilpailun. Lisäksi kun osa kanssakilpailijoista epäonnistui rengasruletissa niin suomalaiskaksikko pääsi hyötymään ja sen myötä toiseksi korkeimmat sarjapisteet olivat enemmän kuin tavoitteiden mukainen tulos. Niiden turvin Niskanen ja Eskelinen kipusivat sarjatilanteen hopeasijalle jota heillä on huomenna erinomainen mahdollisuus vankistaa kun nyt kolmannella sijalla oleva italialainen Lorenzo Bontempelli eikä neljännellä sijalla oleva Loris Spinellin ja Gerard van der Horstin autokunta ei aja huomisessa kilpailussa.

- En kyllä olisi aamulla aika-ajojen jälkeen uskonut, että palkintokorokkeen hopeasijalla päivällä olisimme, mutta kun tiimi teki täydellistä työtä auton ongelmien ratkomiseksi niin minulla ja Eliaksella oli suorastaan nautinto laskea märkää asfalttipintaa pitkin. Rengaslotossa valinta osui nappiin ja kun täysin omaa suoritusta ilman suurempia taisteluja saatiin omaa suoritusta ajaa niin tulos oli paljon enemmän kuin osasimme koskaan toivoa, Eskelinen kertoo.

- Olen aina tykännyt ajaa sateisessa kelissä ja pidän sitä isona vahvuutenani. Vaikka aamun sadekelin aika-ajoissa tuskailimme auton kanssa niin tiimin kanssa yhdessä todettiin, että hoidetaan homma kotiin. Iso kiitos menestyksestä kuuluu mekaanikoillemme, jotka suuren paineen alla ratkaisivat ongelmat ja sen myötä antoivat meille auton millä menestyä. Lisäksi kun omalla ajovuorollani pääsin ohittelemaan ja nostamaan meidät yleiskilpailun seitsemänneksi niin kokonaisuudessaan tyytyväinen olen niin itseeni, tiimikaveriini kuin koko tiimin työntekoon menestyksemme eteen, Niskanen jatkaa.

Belgian SPA-Francorchampsin toinen ja samalla kilpailukauden kahdeksas osakilpailu ajetaan lauantaina Suomen aikaa klo 13.50.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps #1 osakilpailu pe 23.10.2020, PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), 19 kierrosta
2. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +41,644sec
3. Olli Kangas (FIN) & Yuki Nemoto (JPN), +1:50,352sec


24.10.2020 - Elias Niskaselle ja Mikko Eskeliselle kaksi palkintokorokesijoitukselle SPA-Francorchampsissa - Suomalaiskaksikko tiukasti kiinni EM-hopeamitalissa

Legendaarisella Belgian SPA-Francorchampsin seitsemän kilometrin mittaisella kilparadalla ajetussa Lamborghini Super Trofeo ratasarjan kilpailukauden neljännessä osakilpailussa saavutettiin erinomaista suomalaismenestystä kun Olli Kangas nappasi tapahtumarikkassa kilpailussa yllätysvoiton ja kuopiolainen Elias Niskanen jyväskyläläisen tiimikaverinsa Mikko Eskelisen kanssa pokkasivat PRO-AM luokan palkintokorokkeeen alimman sijan. Niiden myötä Eskelinen ja Niskanen ovat tiukasti kiinni Euroopanmestaruussarjan hopeamitalissa kun ajamatta on enää yksi osakilpailuviikonloppu.


Perjantain ensimmäisessä 50 minuutin mittaisessa kilpailussa Eskelinen ja Niskanen ajoivat PRO-AM luokan hopealle ja vastaavasti Kangas saman luokan pronssille. Lauantain kilpailussa Lamborghinin kilpailutoiminnan junioriohjelmaan kuuluva Elias Niskanen erinomaisesti haastoi Lamborghinin tehdaskuljettajia kunnes oman ajovuoronsa loppupuolella osui kanssakilpailijaan sillä seurauksella, että kuljettajan puoleinen pyörä oli vaihdettava samanaikaisesti, jolloin Eskelinen hyppäsi rattiin. Kuitenkin vain hetkeä ennen kuljettajan vaihtoa toinen kanssakilpailija ajoi ulos sillä seurauksella, että tuomaristo lähetti radalle turva-auton.

Olli Kangas ja Mikko Eskelisen autokunnan Elias Niskanen tulivat varikolle ensimmäisinä. Nopean vaihdon myötä Kankaan japanilainen tiimikaveri Yuki Nemoto pääsi palaamaan radalle välittömästi turva-auton perään. Sen sijaan Eskelinen palasi radalle renkaanvaihdon jälkeen yleiskilpailun sijalla 11. Hetkeä myöhemmin kilpailu pääsi jatkumaan ja myös välittömästi päättymään kun kolme kanssakilpailija osui uusintalähdössä yhteen sillä seurauksella, että ilma oli hiilikuidun osia hetken aikaa sakeana. Lisäksi kun kovavauhtisessa kolarissa myös rataa reunustanut metalliverkko vaurioitui niin tuomaristo keskeytti kilpailun ja julisti sen hetkiset tulokset lopputuloksiksi. Näin suomalainen Olli Kangas Yuki Nemoton kanssa kaikkien pääsi myös omaksi yllätykseksi pokkaamaan yleiskilpailun voiton ja täydet PRO-AM luokan sarjapisteet.

- Eilisen hopeasijan jälkeen lähdettiin tänään tavoittelemaan samanlaista tulosta. Tavoitteiden mukaisessa kyydissä oltiin siihen saakka kunnes arvioin radan pidon väärin ja osuin kanssakilpailijaan jolloin etupuskurin sisäosat alkoivat osittain hangata rengasta. Onneksi rengas ei kuitenkaan rikkoontunut ja kaikkien tuurien säestämänä pääsin lopulta tuomaan auton Mikolle. Kuitenkin sitten samanaikaisesti alkoi radalla sattua ja tapahtua kun kanssakilpailijoita ajautui rengasseiniin siten, että lopulta turva-auto lopullisesti sotki kilpailustrategiamme. Silti palkintokorokkeen alin sija tarjosi meille 10 mestaruuspistettä ja näin saimme lisättyä EM-hopeamitalin etumatkaa 15 pisteeseen, Niskanen kertoo.

- Tänään oli moottoriurheilun Jumalat meidän suomalaisten puolella kun Olli Kangas sai melkoisen lottovoiton päästessään juhlimaan yleiskilpailun ykkössijaa ja vastaavasti meillä Eliaksen osumassa etupyörä kesti kuljettajan vaihtoon saakka. Renkaan kudokset sieltä kyllä näkyi eli montaa kierrosta se ei olisi enää kestänyt, joten meidän oli pakko vaihtaa se ja kärsiä siitä menetetty aika samalla kun minä hyppäsin ohjaamoon. Sitten uusintalähdössä pääsin ajamaan tasan yhden mutkan verran kilpaa kun edestäni kanssakilpailijat kolaroivat autonsa ratavalleihin ja kilpailu lopullisesti keskeytettiin. Silti pronssin ja eilisen hopeasijan pisteiden turvin olemme nyt tukevasti EM-hopeassa kiinni, joka on tuloksellisesti paljon enemmän kuin osasimme elokuussa kilpailukauden avauksessa odottaa, Eskelinen jatkaa.

PRO-AM -luokan sarjatilanteessa puolalaiset Karol Basz ja Andrew Lewandowski varmistivat mestaruuden. Myös Eskelinen ja Niskanen ovat vain muutamaa pistettä vaille vähintäänkin EM-pronssimitalisteja kun kilpailukauden kaksi viimeistä osakilpailua ajetaan kolmen viikon päästä Etelä-Ranskan Paul Ricardin radalla. Koostelähetys sarjan edesllisestä eli Barcelonan osakilpailuviikonlopusta on nähtävissä sunnuntaina 25.10.2020 klo 13.35 C More MAX TV-kanavalla.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps #1 osakilpailu pe 23.10.2020, PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), 19 kierrosta
2. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +41,644sek
3. Olli Kangas (FIN) & Yuki Nemoto (JPN), +1:50,352sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo SPA-Francorchamps, #2 osakilpailu la 24.10.2020, PRO-AM -luokka, Top-3:
1. Olli Kangas (FIN) & Yuki Nemoto, 12 kierrosta
2. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), +0,744sek
3. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), +3,295sek



Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
13.10.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen hamuaa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan hopeamitalia - Kilpailukausi huipentuu Ranskan Paul Ricardin radalle

Kymmenen osakilpailun mittainen Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarja paketoidaan nyt viikonloppuna Etelä-Ranskan Paul Ricardin kilparadalla, jossa kuopiolainen
Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen tavoittelevat menestyksekästä kilpailukauden päätöstä. Kuusi PRO-AM luokan palkintokorokesijoitusta kahdeksasta ajetusta osakilpailusta napannut suomalaiskaksikko starttaa hopeasijalla lauantaina ja sunnuntaina ajettaviin kahteen 50 minuutin mittaiseen kilpailuun ja aikoo palkintogaalassa nostella samaisen sijan sarjapokaaleja.


Saksalaisen Leipert Motorsportin 620 hevosvoimaisella Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO autolla ajava kaksikko on 10 mestaruuspistettä edellä pronssisijalla olevaa italialaista Lorenzo Bomtempelliä, joka starttaa kilpailuun uuden kuljettajansa Massimo Ciglian kanssa. Kun vastaavasti puolalaiset Karol Basz ja hänen tiimikaverinsa Andrew Lewandowski ovat jo karanneet tavoittamattomaan 35 pisteen karkumatkalle, jää suomalaiskuljettajille kilpailussa vain hävittävää kun neljäntenä oleva italialainen Loris Spinelli ja hänen hollantilainen tiimikaveri Gerard van der Horst myöskin hamuavat mitalisijoituksille 26 pistettä suomalaiskuljettajia perässä. Koska jaossa on vielä 30 mestaruuspistettä, tulee viikonlopun kilpailut olemaan kolmen autokunnan välinen taistelu hopea- ja pronssimitalien kohtalosta.

- Helppo ei viikonloppu täällä kesäisen lämpösessä Etelä-Ranskassa tule olemaan kun meillä tosiaan on vain hävittävää. Baszin autokuntaa emme kiinni voi saada ja vastaavasti Bontempellin ja Spinellin autokunnat varmasti tekevät kaikkensa saadakseen meidän 10 pisteen johtoaseman kurottua umpeen. Näin ollen kilpailuihin ei voida lähteä hulluttelemaan vaan keskitytään täysin omaan tekemiseen ja siihen, että saadaan kerättyä enemmän mestaruuspisteitä kun pahimmat kilpailijamme. Tänä vuonna olemme jokaisessa kilpailussa auton maaliin tuoneet ja siten aikaisemmista kilpailuista tutulla taktiikalla lähdetään matkaan, useita autourheilumestaruuksia urallaan napannut Mikko Eskelinen kertoo.

- Tiedän, että tämä Paul Ricardin viikonloppu on tänä vuonna viimeinen mahdollisuus näytää osaamistani ja siten aion tehdä juuri sitä työtä mitä minulta nyt vaaditaan. Kaksi autokuntaa on kaikin keinoin pidettävä takana ja parhaiten se onnistuu kun tuloslistalla itse olemme mahdollisimman korkealla. Jotta sinne päästään niin tiedän, että minun on myös ajettava kilpailukauden parhaimmat suoritukset kuitenkin siten, että auto on tuotava ehjänä maalilipulle. Ei kai siinä sen kummempaa kun laitetaan räkästään ajohanskoihin ja laitetaan kaasu pohjaan, itsevarmuutta puhiseva toinen rata-autoilun Suomenmestari Elias Niskanen jatkaa.

Niskasen ja Eskelisen lisäksi kilpailussa ajaa myös kaksi muuta suomalaiskuljettajaa kun edellisen osakilpailun yllätysvoittaja Olli Kangas tavoittelee samanlaista suoritusta ja tamperelainen 16-vuotias Luka Nurmi tekee debyyttinsä kansainväliseen GT-autourheilumaailmaan. Tänä vuonna Porsche Sprint Challenge NEZ-ratasarjan voittanut nuorukainen ajaa Leipert Motorsport tiimin yhtä neljästä autosta ja sen myötä saa heti käyttöönsä kaiken tietotaidon mitä Elias ja Mikko ovat keränneet. Näin luvassa on todellinen autourheilun suomalainen superviikonloppu kun lisäksi Formula Renault Eurocup sarjassa ajavat Elias Seppänen ja Willian Alatalo. Lisäksi Toni Vilander hamuaa voittoa viikonlopun pääkilpailusta eli GT World Challenge kuuden tunnin ja 1000 kilometrin GT-kilpailusta.

Perjantain kahden tunnin mittaisen harjoitusjakson päätteeksi ajetaan lauantaisen ja sunnuntaisen osakilpailun aika-ajot. Lauantain 50 minuutin osakilpailu ajetaan Suomen aikaa klo 17:15 ja sunnuntain toinen 50 minuutin mittainen kilpailu lähtee käyntiin Suomen aikaa klo 10:10. Kummatkin osakilpailut on nähtävissä ns. Live-Stream lähetyksinä niin Mikko Eskelisen, Elias Niskasen ja Luka Nurmen FB-sivujen kautta:
- Mikko Eskelinen: - https://www.facebook.com/gtmikko
- Elias Niskanen: https://www.facebook.com/NiskanenElias
- Luka Nurmi: https://www.facebook.com/LukaNurmiRacing

14.11.2020 - Elias Niskasen ja Mikko Eskelisen palkintokorokeputki jatkui Ranskan Paul Ricardilla - Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan mitalisijoitus varmistui

Etelä-Ranskan Paul Ricardin auringonpaisteessa ajetussa kuluvan kilpailukauden toiseksi viimeisessä Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan osakilpailussa nähtiin jälleen upeaa suomalaismenestystä kun kuopiolainen Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen saavuttivat järjestyksessään seitsemännen PRO-AM -luokan palkintokorokesijoituksen yhdeksästä ajamastaan osakilpailusta.


620 hevosvoimaisella Lamborghini Super Trofeo EVO autolla ajanut sarjan ainoa kokonaan suomalaisautokunta lähti kilpailuun ilman suurempia tulostatavoitteita kun PRO-AM luokan tulevat puolalaiset sarjamestarit Karol Basz ja Andrzej Lewandowski olivat jo tittelinsä aikaisemmin varmistaneet. Näin Niskasen ja Eskelisen rooliksi jäi vain hopeamitalin kannalta pahimman italialaisen kanssakilpailija Lorenzo Bontempellin autokunnan voittaminen.

Koska 50 minuutin kilvanajon päätteeksi pistepussi kasvoi kaksi mestaruuspistettä Bontempelliä enemmän, on suomalaisilla sunnuntaina aihetta juhlaan kun kilpailukausi huipentuu sunnuntai-aamupäivällä ajettavassa kauden päätösosakilpailussa; Finaalikilpailun jälkeisessä palkintogaalassa heidät tullaan palkitsemaan joko EM-hopea tai -pronssimitalilla.

- Kuluvan kilpailukauden aikana on tullut selväksi, ettei meidän lisäksi kenelläkään muulla ole ollut mitään asiaa puolalaisten sarjajohtajien vauhtiin. Tänäänkin he suvereenisesti voitti luokkamme samalla kun me taistelimme hopeasijasta. Kuitenkin se taistelu ratkesi kuljettajanvaihdossa kun teimme alokasmainen virheen kuljettajan vaihdossa; Rattilukko napsahti kiinni ja sitä avatessa aikaa paloi 12 ylimääräisen sekunnin verran. Vaikka siinä hävittiin kakkossija niin kilpailukauden seitsemänteen palkintokorokesijoitukseen ja kymmeneen mestaruuspisteeseen pitää olla tyytyväinen, Eskelinen kertoo.

- Mikko ajoi ajovuoronsa mallikkaasti ja toi auton minulle aivan PRO-AM luokan hopeasijassa kiinni. Hyppäsin ohjaamoon ja ihmettelin kun ratti ei liikkunut mihinkään. Sitä vikaa selvittäessä ja rattilukon avaamisessa paloi 12 piinaavan pitkää sekuntia ja kun maalissa hopeasija hävittiin 13 sekunnilla niin kieltämättä kyllä syö miestä varsinkin siksi, että tänään tiimi antoi minulle vapaat kädet näyttää osaamistani. Silti nopeasti keräsin itseni ja sain omalla ajovuorolla hyvin eroa kurottua umpeen, mutta kuitenkin tuo harmillinen virhe söi mahdollisuuden kahteen lisäpisteeseen. No mutta huomenna aamusta sitten vielä kerran uusi yritys, itsevarmuutta puhiseva Niskanen jatkaa.

Niskasen ja Eskelisen lisäksi kilpailussa ajoi myös kolmas suomalaiskuljettaja kun 16-vuotias tamperelainen Luka Nurmi teki erittäin mallikelpoisen debyytin kansainvälisessä GT-ratasarjassa. Espanjalaisen tiimikaverinsa kanssa ajanut Porsche Sprint Challenge NEZ-ratasarjan mestari kärsi tiimikaverinsa spinnauksesta ja sen myötä hän toi auton maalilipulle yleiskilpailun 13. sijalla Eskelisen ja Niskasen ollessa koko kilpailun 11. nopein autokunta.

Kilpailukauden huipennus ajetaan sunnuntaina Suomen aikaa klo 10:10. Koostelähetys sarjan edesllisestä eli SPA-Francorchampsin osakilpailuviikonlopusta on nähtävissä sunnuntaina 15.11.2020 klo 10.35 C More MAX TV-kanavalla.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard 14.11.2020, Lauantain kilpailu, PRO-AM, Top-4
1. Karol Basz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 24 kierrosta
2. Josef Zaruba (CZE) & Bronislav Formanek (CZE), +28,632sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Elias Niskanen (FIN), +41,734sek
4. Lorenzo Bontempelli (SWI) & Massimo Ciglia (ITA), +52,363sek


15.11.2020 - Elias Niskanen ja Mikko Eskelinen Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan hopeamitalistit - 8/10 palkintokorokesijoitusta enemmän mitä kilpailukauden alussa kaksikko uskalsi odottaa

Rata-autoilun kaksi Suomenmestaria, kuopiolainen Elias Niskanen ja jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ajoivat täydellisyyttä hipovat suoritukset Etelä-Ranskan Paul Ricardilla ajetuissa Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruussarjan päätösosakilpailussa kun sarjan ainoa kokonaan suomalaisautokunta nappasi lauantaisesta osakilpailusta PRO-AM luokan palkintokorokkeen alimman ja sunnuntaina saman luokan hopeasijan. Niiden turvin sinivalkoinen tiimi juhli ansaittua PRO-AM luokan hopeasijaa kun he kummassakin kilpailuviikonlopun lähdössä pystyivät lyömään samaa sijaa tavoitelleen italialaisen Lorenzo Bomtempellin.


Hopeamitali ei ollut suomalaisille sattumaa vaan puhtaasti kovan työn tulos kun kilpailusta toiseen niin Lamborghinin junioriohjelman kuljettajana ajanut Elias Niskanen kuin useita EM- ja Aasian sarjan mitalisijoituksia napannut Mikko Eskelinen paransivat suoritustaan jokaisessa kilpailukauden osakilpailussa. Hopeasija oli täysin ansaittu myös siksikin, että kaksikko toi auton maaliin jokaisessa ajamassaan sarjan kymmenessä osakilpailussa. Näin hopeasijan voittomarginaaliksi muodostui lopulta 21 pistettä kun taas PRO-AM luokan voitto karkasi 45 pisteen päähän.

Jokaisessa osakilpailuviikonlopussa asetettujen tavoitteiden ylittäminen laittoi pitkällä autourheilu-urallaan saavuttaneen Mikko Eskelisen herkistymään.

- Urallaan rata-autoilun Formula Ford luokan Suomen- ja CUP mestaruuksia saavuttanut tiimikaverini Elias Niskanen oli mies paikallaan kun hän tänäänkin erinomaisesti haastoi sarjan yleisen luokan kärkikuljettajia. Vastaavasti kun minä pystyin maaliviivalle saakka puolustamaan PRO-AM luokan hopeasijaa niin sen myötä kilpailukausi sai arvoisensa päätöksen. Kultamitaliin meillä ei ollut mitään mahdollisuuksia kun puolalaisten Karl Baszin ja Andrew Lewandowskin autokunta oli jokaisessa kilpailussa meitä karvan verran parempi. Näin ollen hopeamitali tuntuu täysin voitetulta sijoitukselta, koska se oli ihan maksimi tulos mitä olisimme muutenkaan voineet saavuttaa. Kaikin puolin tavoitteet saatiin täytettyä ja siksi erittäin ylpeä olen niin Eliaksen kuin koko tiimimme toiminnasta menestyksemme eteen, Mikko Eskelinen kertoo.

- Tänä vuonna jokainen Euroopan kilparata oli minulle täysin uusi kokemus ja kun jokaisella viidellä radalla pystyttiin vähintään neljänneksi korkeimmat pisteet tuomaan kotiin niin tyytyväinen olen. Mikko hoiti oman tonttinsa paremmin kuin hyvin ja kun minäkin pystyin näyttämään osaamistani niin hopea oli täysin ansaittu. Määrätietoisesta toiminnasta kertoo myös se, ettemme myöskään lähteneet varmistelemaan vaan tänäänkin ajettiin aivan maksimisuoritus alusta loppuun. Siksikin oli hienoa päättää pitkä kilpailukausi PRO-AM luokan palkintokorokkeen hopeiselle sijalle ja samalla pokata myös saman luokan sarjan hopeamitali. Kaikkinensa mahtava päätös upealle kilpailukaudelle, joka antoi minulle runsaasti kokemusta kansainvälisestä GT-autoilusta ja todisteen siitä, että vauhtini riittää kilpailujen kärkikahinoihin. Nyt hetki juhlitaan ja sitten aletaan rakentaa kilpailukautta 2021, Elias Niskanen jatkaa.

Eskelisen ja Niskasen saksalaisessa Leipert Motorsport tiimissä oli suuret juhlat kun heidän toinen autokuntansa voitti AM-luokan mestaruuden, kolmas autokunta nappasi sunnuntaisen yleiskilpailun voiton ja neljännessä autossa ajanut 16-vuotias tamperelaisen Luka Nurmi teki vahvan debyytin kansainvälisiin ratasarjaan. Nurmi ajoi koko viikonlopun virheettömästi ja kellotti erittäin lupaavia ja vertailukelpoisia kierrosaikoja.

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard 14.11.2020, Lauantain kilpailu, PRO-AM, Top-4
1. Karol Basz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 24 kierrosta
2. Josef Zaruba (CZE) & Bronislav Formanek (CZE), +28.632sek
3. Mikko Eskelinen (FIN) & Elias Niskanen (FIN), +41.734sek
4. Lorenzo Bontempelli (SWI) & Massimo Ciglia (ITA), +52.363sek

Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Paul Ricard 15.11.2020, Sunnuntain kilpailu, PRO-AM, Top-4
1. Karol Basz (POL) & Andrzej Lewandowski (POL), 24 kierrosta
2. Mikko Eskelinen (FIN) & Elias Niskanen (FIN), +52.602sek
3. Josef Zaruba (CZE) & Bronislav Formanek (CZE), +52.974sek
4. Lorenzo Bontempelli (SWI) & Massimo Ciglia (ITA), +1;25.633sek

Lamborghini Super Trofeo Europe 2020 lopputulokset 10/10 osakilpailua, PRO-AM-luokka, Top-10
1. Karol Basz (POL) & Andrew Lewandowski (POL), 147 pistettä
2. Elias Niskanen (FIN) & Mikko Eskelinen (FIN), 102 pistettä
3. Lorenzo Bontempelli (ITA), 81 pistettä
4. Loris Spinelli (ITA) & Gerard van der Horst (NDL), 49 pistettä
5. Bronislav Formanek (CZE), 40 pistettä
6. Damiano Fioravanti (ITA), 37 pistettä
7. Victor Coelho Franzoni da Silva (BRZ), 28 pistettä
8. Olli Kangas (FIN) & Yuki Nemoto (JPN), 26 pistettä
9. Josef Zaruba (CZE), 23 pistettä
10. Vincent Schwatz (DEU) & Franz Konrad (DEU), 22 pistettä
 
     
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi