5.3.2023 - Palsankylän raju hypy oli koitua Mikko Eskelisen kohtaloksi Jyväskylän Talvirallissa - Rikkinäisellä autolla maaliin ja WRC-luokan voittoon
Ralli SM-sarjan kolmas ja samalla jyväskyläläisen Mikko Eskelisen ja hänen petäjävetisen kartanlukija Arto Kapasen kotiteillä ajettu kilpailu sujui nuottien mukaisesti aina kilpailun kolmannelle erikoiskokeen maalipäässä sijainneelle Palsankylän legendaariselle hyppyrille saakka. Kuitenkin hieman liian vauhdikas lähestyminen johti yllätykselliseen lentoon, jonka päätteeksi kilpailun ainoalla WRC-autolla ajanut kaksikko leiskautti yhden päivän pisimmistä hypyistä ja rysähti pahasti keula edellä maapalloon. Osumassa kartanlukija Arto Kapaselta lähti keuhkoista ilmat ja auton moottorista karkasivat hevosvoimat.
Loppupäivän kaksikko ajeli rikkoontuneilla jousilla ja tehottomalla moottorilla. Yleiskilpailun 12. sija ja WRC-luokan voitto oli silti tavoitteiden mukainen tulos, koska parempaa ei ollut enää Palsankylän hyppyrin jälkeen tarjolla.
- En kilpailua edeltäneessä nuotituksessa huomioinut isoa nyppyä edeltävässä jarrutuksessa ollutta pientä hyppyä. Kun menin jarrulle niin auto kevensi ja näin hyppyrin keulaan saavuttiin aivan liian lujaa. Siten ilmalentoon lähdettiin täysin väärässä asennossa eikä tuulilasista näkynyt mitään muuta kuin tie. Alastulossa Artolta lähti ilmat ja matka maaliin jatkui hänen vointiaan kysellessä. Kapanen urhoollisesti luki nuottia sen minkä pystyi ja maalissa saavuttiin kirosanojen siivittäminä. Sen jälkeen siirtymätaival huoltoon ihmeteltiin auton tietokoneen antamia varoituksia, Eskelinen kertoo.
- Loppupäivä meni ajeluksi ja öljyn lisäämiseksi moottoriin, joka ei Palsankylän rysähdyksestä tykännyt. Koska myös auton jousitus otti siipeensä niin nautiskelu äärimmäisen hienoista ralliteistä muuttui selviytymiskamppailuksi ja maaliin pääsemiseksi, joka sekin oli uhattuna vielä viimeisen erikoiskokeen jälkeen; Viimeisellä siirtymätaipaleella saimme jälleen yhden hälyytyksen lisää kun auton latausjärjestelmä ilmoitti sähköjännitteen pienentymisestä. Kovin pidempää siirtymää maaliin ei oltaisi päästy ja siten tyytyväinen pitää olla, että tavoitteet saatiin lopulta täytettyä, WRC-luokan korkeimpaa palkintoa halannut ja kahden kilpailun keskeytysputken katkaissut Eskelinen jatkaa.
Rallin yleiskilpailun voittoon ajoi sarjan edellisen osakilpailun voittanut Jari Huttunen, joka kahdeksan vuotta vanhalla Skoda Fabia R5 autolla oli 6,2 sekuntia nopeampi tehdasuudella Skoda Fabia Rally2 autolla ajanutta Teemu Asunmaata.
SM Jyväskylän Talviralli 2023: Yleiskilpailu Top-3:
1. Jari Huttunen & Antti Haapala, Skoda Fabia R5, 46:23,6
2. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Skoda Fabia Rally2, +6,2s
3. Lauri Joona & Tuukka Shemeikka, Skoda Fabia R5 EVO, +15,0s
---
12. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Ford Fiesta RS WRC, +3:11,0s (1. WRC-luokassa)
1.3.2023 - Mikko Eskelinen Ford Fiesta WRC-autolla Baltic Sea rallisarjaan - Kotikilpailu Jyväskylän SM Talviralli avaa uuden kilpasarjan
Rallimaailman henkisestä kodista eli Keski-Suomen jyvässeudulta käynnistyvä neljän osakilpailun mittainen Baltic Sea Rally Championship kilpasarja tarjoaa kotikilpailussaan Ford Fiesta RS WRC autolla ajavalle jyväskyläläiselle Mikko Eskeliselle, 50, ja hänen petäjävetiselle kartanlukijalle Arto Kapaselle kokonaan uuden haasteen. Viimeiset kaksi vuotta kaksikko on ajellut vain joitain kilpailuja syystä, ettei WRC-autolle ole ollut minkäänlaista kilpasarjaa. Nyt talven aikana Suomen ja kolmen Baltian maan lajiliitot ovat yhdistäneet voimansa ja sen myötä uudessa Baltic Sea rallisarjassa Dynamo Teamin autokunnalla on erinomainen mahdollisuus jälleen mitata kansainvälistä vauhtiaan.
- Kun investoimme tämän WRC-auton niin toiveena oli, että tällä voisi ajaa niin Suomen kuin myös muiden Euroopan maiden rallisarjoja. Kuitenkin kun nykypäivän rallimaailma on keskittynyt lähinnä R5-autojen pohjalta rakentuneisiin sarjoihin niin siten myös kansalliset lajiliitot ovat yksi toisensa jälkeen rajanneet kaikki WRC-autot pois kilpasarjoistaan. Ainoastaan Portugalissa ja nyt uudessa Baltic Sea rallisarjassa voisimme ajaa jonkinlaisesta sarjamestaruudesta joten siten tämä uutuus on meille tervetullut uutinen, Eskelinen kertoo.
Kuusi viikkoa sitten Rovaniemen Tunturirallissa Eskelinen ja Kapanen oli toiseksi viimeisen erikoiskokeen maaliin saakka tukevasti luokkavoitossa kiinni. Kuitenkin rikkoontunut pyörännapa karvaasti katkaisi matkan. Lisäksi kun vuosi sitten Riihimäen SM-rallissa kova kivenosuma rikkoi eturenkaan, vanteen ja jarrut niin Eskelinen toivoo Jyväskylästä ennen kaikkea maalilipun näkemistä.
- Torstaina ajoimme Mäntyharjulla erittäin hyvät testit. Siten oikein mukavilla tunnelmilla starttaan kohti perjantai-illan Killerin yleisöerikoiskokeita kuin entuudestaan kesäisestä Suomen MM-rallista tutuille talvisille erikoiskokeille. On hienoa saada ajaa kotikaupungin yleisön edessä ja samalla myös kilpailla uuden rallisarjan pisteistä. Vaikka Jyväskylän SM Talvirallista haetaan WRC-luokan voittoa niin ensisijainen tavoite on päästä ilman ongelmia ajamaan kaikki erikoiskokeet läpi ja siten saada katkaistua epäonninen keskeytysputki, Eskelinen jatkaa.
Kilpailun ainoa WRC-autolla ajava kaksikko taittaa matkaa numerolla 10.
Baltic Sea Rally Championship osakilpailut:
- 03-04.03.2023: Jyväskylän SM Talviralli, Suomi
- 02-04.06.2023: Kelme Rally, Liettua
- 04-05.08.2023: Rally Cēsis, Latvia
- 25-26.09.2023: Paide Rally, Viro
Katso kuvia testeistä:
17.1.2023 - Mikko Eskelisen Arctic Lapland Ralli päättyi tekniseen vikaan - Rikkoontunut pyörännapa keskeytti kilvanajon ennen viimeistä erikoiskoetta
58. kerran Napapiirillä ajetussa Arctic Lapland Rallissa kilpaillut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 50, ja hänen pitkäaikainen kartanlukija, petäjävetinen Arto Kapanen, 59, jäivät vain yhden erikoiskokeen päähän tavoittestaan; WRC-luokan voittoa hakemaan lähtenyt kaksikko kärsi teknisestä murheesta ja oli pakotettu jättämään kovatasoinen kilpailu kesken.
- Toiseksi viimeisellä erikoiskokeella autostamme hajosi toinen takanapa ja kolmivetoisella autolla raahauduimme Sarriojärven erikoiskokeen maaliin. Periaattessa autolla olisi voinut hiljaa ajella maaliin, mutta päätimme keskeyttää välttääksemme isommat vahingot. Lisäksi kun olisimme hiljaisella vauhdilla olleet tulppana takana tuleville ja siten pilanneet heidän kovan kilvanajon niin päätimme lähteä saunan lämmitykseen, Eskelinen kertoo.
Toiveikkain mielin pitkän autourheilu-uransa 17. kerran Arctic Lapland Rallissa sen ainoalla WRC-autolla ajanut Eskelinen oli toisen erikoiskokeen jälkeen yleiskilpailun kahdeksannella sijalla. Kuitenkin spinnaus ja sen seurauksena moottorilämpöjen nousun myötä kilvanajo kärkisijoituksista muuttui arkiseksi ralliseikkailuksi erittäin haastavissa olosuhteissa ajetussa kilpailussa.
- Lähdin normaalisti ajamaan oikealle taittuvaa mutkaa kunnes perä lähti pöperössä irti. Sain nopeasti auton hallintaan, mutta kuitenkin spinnasimme kun keula viisti lumihankea. Siinä samassa sammutin sisämutkan katselijoiden jätkänkynttilät ja auton keula täyttyi lumesta. Moottorilämmöt nousivat muutaman kilometrin ajon jälkeen ja meidän oli pakko pysähtyä putsaamaan lumet pois jäädyttimien edestä, Eskelinen kertoo.
- Ounasvaaran syheröisellä erikoiskokeella spinnasin toisen kerran ja sitten vielä pitkän Sarriojärven erikoiskokeen puolivälissä auton toinen takanapa rikkoontui ja WRC-autostamme tuli kolmivetoinen malli. Koska emme halunneet rikkoa autoa lisää eikä haluttu olla tien tukkona pilaamassa takanamme omista luokkavoitoistaan ajaneiden kuljettajien taistelua niin jätimme kilpailun kesken ja lähdimme lämmittelemään saunan lauteille, Eskelinen kiteytti pettymyksellisen kilpailunsa tapahtumia.
Arvostetun rallin yleiskilpailun voitosta nähtiin huikea taisto kahden Rallin moninkertaisen Suomenmestarin välillä. Kissa-hiirimäinen kilvanajo päättyi lopulta Teemu Asunmaan voittoon. Alavutelainen ajoi kaksi päivää ja yli 200 erikoiskoekilometriä vain 1,5 sekuntia karkkilaista Juha Saloa nopeammin. Eskelinen suunnittelee ajavansa seuraavaksi kotikilpailunsa eli maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna Jyväskylässä ajettavan Ralli SM-sarjan kolmannen osakilpailun.
Lopputulokset 58. Arctic Lapland Rally 2023: Yleiskilpailu top-3:
1. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Skoda Fabia R5 EVO, 1:57:49,0
2. Juha Salo & Kristian Temonen, Skoda Fabia R5 EVO, +1,5s
3. Lauri Joona & Tuukka Shemeikka, Skoda Fabia R5 EVO, +1:48,7s
--- kesk. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Ford Fiesta RS WRC, tekninen vika ek10j
12.1.2023 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen Arctic Lapland Rallin ainoat WRC-autolla ajava autokunta - Tavoitteena vastata Ralli SM-sarjan kärkikuljettajien vauhtiin.
Jyväskyläläisellä Mikko Eskelisellä, 50, on edessään pitkän autourheilu-uransa 17. Tunturiralli ja hänen petäjävetisen luottokartanlukija Arto Kapasella, 59, on vastaavasti jo huikea 26. lumiteiden Grand Prix. Järjestyksessään 58. kerran Rovaniemen ympäristössä ajettava perinteikäs kilpailu tulee tänä vuonna olemaan erittäin poikkeuksellinen, koska lämpimät talvikelit ovat sulattaneet rallitiet sorapintaisiksi erikoiskokeiksi ja se tulee asettamaan erittäin suuria haasteita niin Ralli SM-sarjan kuin myös sen ulkopuolella ajaville kilpailijoille.
11 erikoiskokeen ja noin 230 erikoiskoekilometrin mittaiseen koitokseen Ford Fiesta RS WRC-autolla starttaava kaksikko suuntaa toiveikkain mielin; Alla on kaksi testipäivää Mäntyharjussa sijainneilla erikoiskokeilla ja nyt 11 lähtöpaikka tarjoaa heille optimaaliset olosuhteet yrittää vastata Ralli SM-sarjan kärkikuljettajien esittämään vauhtiin.
- Koska emme WRC-autollamme voi ajaa Ralli SM-sarjan mestaruuspisteistä niin sen myötä ainoana tavoitteenamme on tuoda auto maaliin mahdollisimman hyvällä yleiskilpailun sijoituksella. Vuosi sitten kärsimme teknisistä ongelmista ja vaikka luokkavoiton saavutimme niin silti yleiskilpailun 10. sija tuntui pienoiselta pettymykseltä. Tätä tulosta lähdetään parantamaan, Eskelinen kertoo.
- Kansainvälisen rallin reitti on vähintäänkin haastava. Vaikka olen täällä jo 17 kertaa kilpaillut ja vastaavasti kartanlukijani 26 kertaa niin emme muista, että kilpailua olisi ajettu vesisateessa ja lähes sorakelissä. Saimme jo nuotitusjaksolla huomata kuinka erikoiskokeet olivat niin huonossa kunnossa, että kilpailun aikana rallirenkaiden yllättävä kuluminen tulee varmasti näyttelemään isoa roolia. Toivotaan, että saadaan ajaa ongelmaton kilpailu ja siten katsoa mihin keski-ikäisen miehen vauhti nuoria rallikuljettajia vastaan riittää, Eskelinen jatkaa.
Kaksipäiväinen kilpailu käynnistyy Rovaniemen Lordi-aukiolta perjantaina klo 11 ja maaliin heitä odotellaan lauantaina klo 19 aikohin.