Asiakkaiden elämystilaisuuspäivä heinäkuussa Kymiringillä 2024
16.6.2024 - Mikko Eskelinen jatkaa Ralli SM-sarjan Masters Cupin hopeasijalla - Pohjanmaa rallista tärkeä onnistuminen
Kolme viikkoa sitten Turun SM-rallissa 17-vuotisen autourheilu-uransa ensimmäisen kaadon kokenut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, sai olallaan roikkuneen kaatopeikon karistettua nyt Seinäjoen ympäristössä ajetussa Ralli SM-sarjan kilpailukauden viidennessä osakilpailussa. Yhdeksän pikataivalta ja 127 erikoiskoekilometriä sisältänyt kesäinen soraralli päättyi Skoda Fabia R5 EVO autolla ajaneen Eskelisen ja hänen luottokartanlukija Arto Kapasen osalta SM1-luokan kahdeksanneksi korkeimpiin sarjapisteisiin. Samalla Eskelinen kasvatti myös Masters Cup luokan pistepussia ja on sarjatilanteen hopeasijalla kun ajamatta on vielä kaksi osakilpailua.
- Perjantain yleisöerikoiskoe meni oikein hyvin mutta sitten kaatopeikko vaani olalla viiden erikoiskokeen ajan. Vasta lauantain huoltotauon jälkeisille kolmelle viimeiselle pikataipaleelle sain nostettua vauhtia sille tasolle, jolla se on ollut aikaisemmissa osakilpailuissa. Maalilipun näkeminen oli minulle henkisesti iso asia ja vaikka viimeisellä erikoiskokeella ajoimme yhden risteyksen pitkäksi niin siitä huolimatta tyytyväinen olen kokonaisuuteen; kaadossa korjattu auto ja Riku Sepän vetämä Dynamo tiimi toimi moitteetta, Eskelinen kertoo.
- Sarjatilanteet näyttää siltä, että SM1-luokan mitalitaistelu on Pohjanmaa rallin kärkikolmikon välinen asia ja Masters Cupin voitto on menossa Reijo Muhoselle. Näin ollen täytyy miettiä, että kummalla autolla sitä kahden kuukauden päästä ajettavaan Lahden SM-ralliin lähtisi. Skodalla voisi ajaa Masters Cupissa kolme pistettä perässä vaanivaa Kees Burgeria vastaan kun taas Ford Fiesta RS WRC-autolla voisi ajaa luokkavoitosta. Tietty on myös olemassa vaihtoehto, että jatketaan kilpailutoimintaa ensi vuonna Tunturirallista, kesälaitumille siirtynyt Eskelinen jatkaa.
SM Pohjanmaa rallin voittoon ajoi alavutelainen Teemu Asunmaa, joka kartanlukijansa Ville Mannisenmäen kanssa kiersi 127 erikoiskoekilometrin rallireitin 8,4 sekuntia SM1-luokan sarjajohtaja Roope Korhosta nopeammin. Lisäksi kun Benjamin Korhola nappasi palkintokorokkeen alimman sijan niin tämä kolmikko on sarjatilanteessa 14 pisteen sisällä toisistaan.
Lopputulokset SM Pohjanmaa Ralli 14.-15.6.2024, SM1-luokka, Top-3:
1. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Skoda Fabia RS, 1:02:20,1
2. Roope Korhonen & Anssi Viinikka, Toyota GR Yaris Rally2, +8,4s
3. Benjamin Korhola & Sebastian Virtanen, Hyundai i20, +24,7s
--- 8. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Skoda Fabia R5 EVO, +3:19,0s
Ralli SM-sarjan pisteet 2024: 5/7 osakilpailua, SM1-luokka, Top-3:
1. Roope Korhonen, Skoda Fabia/Toyota GR Yaris Rally2, 88p
2. Teemu Asunmaa, Skoda Fabia RS, 75p
3. Benjamin Korhola, Hyundai i20, 74p
--- 7. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 36p
Rallin Masters Cup sarjatilanne 2024: 5/7 osakilpailua: Top-5:
1. Reijo Muhonen, BMW M3, 51p 2. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 35p
3. Kees Burger, Skoda Fabia R5, 32p
4. Arto Juolahti, Mitsubishi Lancer E10, 23p
5. Ville Ruokanen, Ford Fiesta Rally3, 23p
26.5.2024 - Mikko Eskelinen liittyi kattokerhoon Länsirannikon Mad-Croc SM-rallissa - Viides sija muuttui keskeytykseksi yleisön muokkaamassa mutkassa
17-vuotta sitten autourheilu-uransa ensimmäisen Ralli SM-sarjan osakilpailun ajanut ja nyt viikonloppuna Turun ympäristössä ajetussa kilpailukauden 2024 neljännessä osakilpailussa kahden erikoiskokeen jälkeen upeasti yleiskilpailun viidennellä sijalla ajanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, liittyi kolmannella erikoiskokeella ralliautoilijoiden kuuluisaan kattokerhoon.
18,6 kilometrin mittainen pikataival sisälsi runsaasti draamaa kun SM1-luokan sarjajohtaja Roope Korhonen rysäytti ulos vain 400 metriä ennen katsojien maisemoimaa mutkaa, jossa niin Mikko Eskelinen kuin SM1-luokan hopeasijalla oleva Benjamin Korhola kaatoivat autonsa. Katsojat olivat niittäneet ulkomutkan korkeat puskat ja siten halusivat hämätä kuljettajan näkymää. Vaikka tuomaristo antoi kilpailijoille asiasta ns. lisämääräyksen niin silti kaksi SM1-luokan kärkikuljettajaa kaatoi autonsa samaisen hämäännyksen seurauksena.
- Perjantain kahden erikoiskokeen jälkeen olimme tavoitteidemme mukaisessa vauhdissa ja tarkoituksena oli lähteä nostamaan kyytiä. Ennen kohtalokasta erikoiskoetta saimme järjestäjän lisämääräyksen katsojien toiminnasta, mutta se ei auttanut vaan pienen hämäännyksen aikana tulin mutkaan väärällä linjalla. Tie loppui kesken ja auto kaatui keskeytyskuntoon. Miehistöön ei onneksi sattunut, lähes 52 vuotta sekä ennen kaikkea 17 rallin kilpailukautta ennen ralliuransa ensimmäistä kaatoa elänyt Eskelinen kertoo.
- Jos maisema olisi ollut samanlainen nuotituksessa niin olisin laittanut nuottiini hämää tai hämää paljon, jolloin olisin myös kilpailutilanteessa kiinnittänyt paremmin huomiota asiaan. Nyt kun maisema oli yötauon aikana katsojien toiminnasta muuttunut niin pienen mutta silti ratkaisevan verran olin myöhässä mutkaan tultaessa. Toivon, että Autourheilun Kansallinen keskusliitto esimerkiksi laatii säännön, että mikäli katsojat muokkaavat pikataivalta tai sen maisemaa niin erikoiskoe perutaan. Muuten tällainen ja tahallinen toiminta ei tule loppumaan, Eskelinen jatkaa.
SM Mad-Croc Länsirannikon rallin voittoon ajoi Teemu Asunmaa, joka Korhosen ja Korholan ulosajojen myötä sai rauhassa ja täysin nautiskellen ajella kilpailun voittoon. Samalla Asunmaa nousi sarjatilanteessa neljännelle sijalle Roope Korhosen jatkaessa sarjajohtajana 11 pisteen turvin. Seuraava osakilpailu ajetaan kesäkuun puolivälissä Seinäjoen seudulla.
- Vaikka Dynamo Team saa naputeltua kaatuneen autoni takaisin kilpailukuntoon niin minun pitää pohtia, että onko mielekästä jatkaa kilpailemista Ralli SM-sarjan jäljellä olevissa kolmessa osakilpailussa. Keskeytyksen myötä nollapisteet tarkoittivat käytännössä sitä, että putosimme mitalisijoituksien ulkopuolelle ja siten panosta ei loppukauden osakilpailuissa tule olemaan. Lisäksi haluan nähdä, että ottaako Autourheilun Kansallinen Keskusliitto millaisen kannan katsojien aiheuttamaan toimintaan vai hyväksytäänkö, että samainen katsojien ilkivaltainen toiminta saa jatkua, Eskelinen pohtii.
Lopputulokset SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli 24.-25.5.2024: SM1-luokka, Top-3:
1. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki Ville, Skoda Fabia RS, 43:03,5
2. Niclas Grönholm & Samu Vaaleri, Skoda Fabia RS, +51,7s
3. Anssi Rytkönen & Mikael Korhonen, Skoda Fabia R5, +2:12,4s
--- kesk. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Skoda Fabia R5 EVO, ulosajo EK3
Ralli SM-sarjatilanne 2024 (4/7 osakilpailua), SM1-luokka, Top-3:
1. Roope Korhonen, Skoda Fabia/Toyota GR Yaris Rally2, 70p
2. Benjamin Korhola, Hyundai i20, 59p
3. Anssi Rytkönen, Skoda Fabia R5, 53p
--- 8. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 29p
Masters Cup sarjatilanne 2024 (4/7 osakilpailua): Top-5:
1. Reijo Muhonen, BMW M3, 45p 2. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 28p
3. Kees Burger, Skoda Fabia R5, 27p
4. Arto Juolahti, Mitsubishi Lancer E10, 23p
5. Ville Ruokanen, Ford Fiesta Rally3, 23p
24.5.2024 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen varovaisen toiveikkaina Ralli SM-sarjan Mad-Croc Länsirannikon Ralliin - Tavoitteena nousta sarjapisteissä lähemmäksi mitallisijoituksia
Kolmen talvisen Ralli SM-sarjan osakilpailun jälkeen SM1-luokan sarjatilanteessa kuudennella sijalla oleva, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, janoaa lisää sarjapisteitä nyt viikonloppuna Turun ympäristössä ajettavassa kilpailukauden ensimmäisessä sorarallissa.
Skoda Fabia R5 EVO autolla yhdessä luottokartanlukijansa Arto Kapasen, 60, kanssa kilpaileva Eskelinen valmistautui ralliin Voikoskella ajetuissa testeissä.
- Kahdeksan viikon mittainen kilpailutauko päättyi kesäisissä olosuhteissa ajettuihin testeihin, joista löydettiin lisää vauhtia nousujohteisesti sujuneeseen talvikauteen nähden. Tavoitteena on saada kutistettua eroa Ralli SM-sarjan kärkikuljettajiin nähden ja sitä kautta kerättyä repullinen sarjapisteitä, Eskelinen kertoo.
Kahdeksan pikataipaleen ja 101,26 erikoiskoekilometrin mittaiselle rallireitille Dynamo Teamin alaisuudessa ajavat rallipapat suuntaavat toiveikkain mielin.
- Vaikka siitä on kahdeksan vuotta kun viimeksi olen Turun seudulla rallia ajanut ja kahdeksan kuukautta kun viimeksi olen soralla kilpaillut niin motivoituneena tulemme yhden tärkeimmän yhteistyökumppanini sponsoroimaan kilpailuun starttaamaan. Olemme yhdeksän sarjapistettä SM-pronssimitalisijoitusta perässä ja koska neljä osakilpailua on ajamatta niin taistelumielin erikoiskokeille lähdetään, Eskelinen jatkaa.
Mad-Croc Länsirannikon Ralli käynnistyy perjantai-iltana kahdella erikoiskokeella ja loput kuusi ajetaan lauantaina. Eskelinen ja Kapanen ajavat kilpailussa lähtönumerolla 5.
Ralli SM-sarjan pisteet 2024: 3/7 osakilpailua, SM1-luokka, Top-3:
1. Roope Korhonen, Skoda Fabia RS, 70p
2. Benjamin Korhola, Hyundai i20, 49p
3. Anssi Rytkönen, Skoda Fabia R5, 38p
--- 6. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 29p
Rallin Masters Cup sarjatilanne 2024: 3/7 osakilpailua: Top-5:
1. Reijo Muhonen, BMW M3, 39p 2. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 28p
3. Arto Juolahti, Mitsubishi Lancer E10, 23p
4. Ville Ruokanen, Ford Fiesta Rally3, 23p
5. Kees Burger, Skoda Fabia R5, 19p