Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Elias Niskanen - SuperCars GT4 Iberia ratasarjan mestari Luka Nurmi - Ferrari Challenge Maailmanmestari Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Moottoriurheilua suurella sydämellä

26.5.2024 - Mikko Eskelinen liittyi kattokerhoon Länsirannikon Mad-Croc SM-rallissa - Viides sija muuttui keskeytykseksi yleisön muokkaamassa mutkassa

17-vuotta sitten autourheilu-uransa ensimmäisen Ralli SM-sarjan osakilpailun ajanut ja nyt viikonloppuna Turun ympäristössä ajetussa kilpailukauden 2024 neljännessä osakilpailussa kahden erikoiskokeen jälkeen upeasti yleiskilpailun viidennellä sijalla ajanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, liittyi kolmannella erikoiskokeella ralliautoilijoiden kuuluisaan kattokerhoon. 

18,6 kilometrin mittainen pikataival sisälsi runsaasti draamaa kun SM1-luokan sarjajohtaja Roope Korhonen rysäytti ulos vain 400 metriä ennen katsojien maisemoimaa mutkaa, jossa niin Mikko Eskelinen kuin SM1-luokan hopeasijalla oleva Benjamin Korhola kaatoivat autonsa. Katsojat olivat niittäneet ulkomutkan korkeat puskat ja siten halusivat hämätä kuljettajan näkymää. Vaikka tuomaristo antoi kilpailijoille asiasta ns. lisämääräyksen niin silti kaksi SM1-luokan kärkikuljettajaa kaatoi autonsa samaisen hämäännyksen seurauksena. 

- Perjantain kahden erikoiskokeen jälkeen olimme tavoitteidemme mukaisessa vauhdissa ja tarkoituksena oli lähteä nostamaan kyytiä. Ennen kohtalokasta erikoiskoetta saimme järjestäjän lisämääräyksen katsojien toiminnasta, mutta se ei auttanut vaan pienen hämäännyksen aikana tulin mutkaan väärällä linjalla. Tie loppui kesken ja auto kaatui keskeytyskuntoon. Miehistöön ei onneksi sattunut, lähes 52 vuotta sekä ennen kaikkea 17 rallin kilpailukautta ennen ralliuransa ensimmäistä kaatoa elänyt Eskelinen kertoo.

- Jos maisema olisi ollut samanlainen nuotituksessa niin olisin laittanut nuottiini hämää tai hämää paljon, jolloin olisin myös kilpailutilanteessa kiinnittänyt paremmin huomiota asiaan. Nyt kun maisema oli yötauon aikana katsojien toiminnasta muuttunut niin pienen mutta silti ratkaisevan verran olin myöhässä mutkaan tultaessa. Toivon, että Autourheilun Kansallinen keskusliitto esimerkiksi laatii säännön, että mikäli katsojat muokkaavat pikataivalta tai sen maisemaa niin erikoiskoe perutaan. Muuten tällainen ja tahallinen toiminta ei tule loppumaan, Eskelinen jatkaa.

SM Mad-Croc Länsirannikon rallin voittoon ajoi Teemu Asunmaa, joka Korhosen ja Korholan ulosajojen myötä sai rauhassa ja täysin nautiskellen ajella kilpailun voittoon. Samalla Asunmaa nousi sarjatilanteessa neljännelle sijalle Roope Korhosen jatkaessa sarjajohtajana 11 pisteen turvin. Seuraava osakilpailu ajetaan kesäkuun puolivälissä Seinäjoen seudulla.

- Vaikka Dynamo Team saa naputeltua kaatuneen autoni takaisin kilpailukuntoon niin minun pitää pohtia, että onko mielekästä jatkaa kilpailemista Ralli SM-sarjan jäljellä olevissa kolmessa osakilpailussa. Keskeytyksen myötä nollapisteet tarkoittivat käytännössä sitä, että putosimme mitalisijoituksien ulkopuolelle ja siten panosta ei loppukauden osakilpailuissa tule olemaan. Lisäksi haluan nähdä, että ottaako Autourheilun Kansallinen Keskusliitto millaisen kannan katsojien aiheuttamaan toimintaan vai hyväksytäänkö, että samainen katsojien ilkivaltainen toiminta saa jatkua, Eskelinen pohtii.

Lopputulokset SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli 24.-25.5.2024: SM1-luokka, Top-3:
1. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki Ville, Skoda Fabia RS, 43:03,5
2. Niclas Grönholm & Samu Vaaleri, Skoda Fabia RS, +51,7s
3. Anssi Rytkönen & Mikael Korhonen, Skoda Fabia R5, +2:12,4s
---
kesk. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Skoda Fabia R5 EVO, ulosajo EK3

Ralli SM-sarjatilanne 2024 (4/7 osakilpailua), SM1-luokka, Top-3:
1. Roope Korhonen, Skoda Fabia/Toyota GR Yaris Rally2, 70p
2. Benjamin Korhola, Hyundai i20, 59p
3. Anssi Rytkönen, Skoda Fabia R5, 53p
---
8. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 29p

Masters Cup sarjatilanne 2024 (4/7 osakilpailua): Top-5:
1. Reijo Muhonen, BMW M3, 45p
2. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 28p
3. Kees Burger, Skoda Fabia R5, 27p
4. Arto Juolahti, Mitsubishi Lancer E10, 23p
5. Ville Ruokanen, Ford Fiesta Rally3, 23p

Videoita kisasta:
- EK1 - Hallioja: https://youtu.be/92itHbyf9X
- EK2 - Ohensaari: https://youtu.be/dFm9nrr6FdE
- EK3 - Suni: https://youtu.be/yAvyz9hfSY8
- Kaato ulkoapäin kuvattuna: https://youtu.be/EKBQ1iGqfw8?si=rp46eOo7m1DmmocP&t=278



24.5.2024 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen varovaisen toiveikkaina Ralli SM-sarjan Mad-Croc Länsirannikon Ralliin - Tavoitteena nousta sarjapisteissä lähemmäksi mitallisijoituksia

Kolmen talvisen Ralli SM-sarjan osakilpailun jälkeen SM1-luokan sarjatilanteessa kuudennella sijalla oleva, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, janoaa lisää sarjapisteitä nyt viikonloppuna Turun ympäristössä ajettavassa kilpailukauden ensimmäisessä sorarallissa.

Skoda Fabia R5 EVO autolla yhdessä luottokartanlukijansa Arto Kapasen, 60, kanssa kilpaileva Eskelinen valmistautui ralliin Voikoskella ajetuissa testeissä.

- Kahdeksan viikon mittainen kilpailutauko päättyi kesäisissä olosuhteissa ajettuihin testeihin, joista löydettiin lisää vauhtia nousujohteisesti sujuneeseen talvikauteen nähden. Tavoitteena on saada kutistettua eroa Ralli SM-sarjan kärkikuljettajiin nähden ja sitä kautta kerättyä repullinen sarjapisteitä, Eskelinen kertoo.

Kahdeksan pikataipaleen ja 101,26 erikoiskoekilometrin mittaiselle rallireitille Dynamo Teamin alaisuudessa ajavat rallipapat suuntaavat toiveikkain mielin.

- Vaikka siitä on kahdeksan vuotta kun viimeksi olen Turun seudulla rallia ajanut ja kahdeksan kuukautta kun viimeksi olen soralla kilpaillut niin motivoituneena tulemme yhden tärkeimmän yhteistyökumppanini sponsoroimaan kilpailuun starttaamaan. Olemme yhdeksän sarjapistettä SM-pronssimitalisijoitusta perässä ja koska neljä osakilpailua on ajamatta niin taistelumielin erikoiskokeille lähdetään, Eskelinen jatkaa.

Mad-Croc Länsirannikon Ralli käynnistyy perjantai-iltana kahdella erikoiskokeella ja loput kuusi ajetaan lauantaina. Eskelinen ja Kapanen ajavat kilpailussa lähtönumerolla 5.

Ralli SM-sarjan pisteet 2024: 3/7 osakilpailua, SM1-luokka, Top-3:
1. Roope Korhonen, Skoda Fabia RS, 70p
2. Benjamin Korhola, Hyundai i20, 49p
3. Anssi Rytkönen, Skoda Fabia R5, 38p
---
6. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 29p

Rallin Masters Cup sarjatilanne 2024: 3/7 osakilpailua: Top-5:
1. Reijo Muhonen, BMW M3, 39p
2. Mikko Eskelinen, Skoda Fabia R5 EVO, 28p
3. Arto Juolahti, Mitsubishi Lancer E10, 23p
4. Ville Ruokanen, Ford Fiesta Rally3, 23p
5. Kees Burger, Skoda Fabia R5, 19p

Kesätestit Voikoskella 2024:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

10.3.2024 - Mikko Eskelisellä ja Arto Kapasella nostalginen SM Tuuri ralli - Kapasen kartturiura käynnistyi 38-vuotta sitten SM-rallin avanneelta Hakojärven erikoiskokeelta

Kolmen ajetun Rallin SM-rallisarjan talvisen osakilpailun jälkeen yli 50-vuotiaiden Masters Cupin hopeasijalla oleva Mikko Eskelinen oli jäässä Alavuden ympäristössä ajetussa SM Tuuri rallissa eikä siten kuudenneksi korkeimmat SM1-luokan sarjapisteet olleet tavoitteiden mukainen tulos. Vaikka seitsemän pikataipaleen ja 94,9 erikoiskoekilometrin mittainen reitti oli mitä mainioimmassa talvirallikunnossa, ei tuplapapan tittelin hetkeä ennen kilpailua saanut jyväskyläläinen päässyt toivomaansa vauhtiin.


- Kuukausi sitten Tunturirallissa saatiin hienosti vauhtia nostettua, mutta nyt palatiin jälleen samaan suoritustasoon, jolla ajoimme rallikauden avanneessa Riihimäen SM-rallissa. Vietävästi harmittaa myös senkin takia, että jos vain olisimme pystyneet ajamaan samaa vauhtia mitä Rovaniemellä niin meillä olisi silloin ollut hienoa kilvanajoa Anssi Rytköstä vastaan. Lisäksi nyt jäätiin kolme sekuntia SM1-debyytin tehneestä Kristian Niemisestä ja siten kuudenneksi korkeimmat SM-pisteet olivat kaukana siitä mitä lähdettiin kilpailulta hakemaan, Eskelinen kertoo.

- Positiivisena asiana oli se, että meiltä ei autosta nostalgiaa puuttunut. Ennen kilpailua juotiin kakkukahvit, jossa muisteltiin kartanlukijani Arto Kapasen lähes päivälleen ajamaa ralliuran ensimmäistä erikoiskoetta, jonka hän ajoi silloisessa Mesikämmen rallissa. Sitten kahvien jälkeen suunnattiin sille samaiselle pikataipaleelle, joka tosin ajettiin nyt toiseen suuntaan kuin 38-vuotta sitten. Kapanen kilpaili silloin 1300-kuutioisella Ladalla ja nyt ajettiin Ralli SM-sarjan pääluokan pisteistä 1600-kuutioisella Skodalla. Olihan se suuri kunnia saada tehdä aikamatka vuoteen 1986 ja vieläpä sellaisen henkilön kanssa, jonka kanssa olen kilpaillut jo viimeisen 12-vuoden ajan, Eskelinen jatkaa.

Tuurin SM-rallin voittoon ajoi hallitseva Rallin WRC3-luokan Maailmanmestari Roope Korhonen, joka kolmen osakilpailun jälkeen johtaa sarjaa 24 pisteen erolla Benjamin Korholaan ja 27 pisteen marginaalilla moninkertaiseen Suomenmestari ja kotikilpailussaan hopealle jääneeseen Teemu Asunmaahan. Kuitenkin kilpailun jälkeen tuomaristo hylkäsi Asunmaan sääntörikkomuksen seurauksena ja koska Asunmaa teki vastalauseen päätöksestä niin tulokset ovat epävirallisia. Mikäli Asunmaan hylkäys jää voimaan, parantaa se myös Eskelisen ja Kapasen asetelmia SM1-luokan sarjatilanteessa.

- Koska myös yli 50-vuotiaiden Masters Cup luokassa sarjaa johtanut Reijo Muhonen keräsi omassa luokassaan seitsemänneksi korkeimmat sarjapisteet niin sen myötä nousimme tämän pappaluokan sarjatilanteen hopeasijalle. Eli toukokuun lopussa alkavalla rallin kesäkaudella meillä riittää panosta niin SM1- kuin Masters Cup luokissa. Lisäksi toiveissani on Skoda Fabia R5 Evo autollani käydä ajamassa jokin asfalttiralli Espanjassa eli kylmän talvikauden jälkeen haetaan vastapainoksi kuumaa rallikesää. Nyt kuitenkin huilataan hetki omien lasten ja heidän perheidensä sekä ennen kaikkea kahden lapsenlapsen parissa, pappahommia seuraavat viikot urakoiva Eskelinen jatkaa.

EPÄVIRALLISET lopputulokset SM Tuuri Ralli, Alavus 8.-9.3.2024: SM1-luokka, Top-3: 
1. Roope Korhonen & Anssi Viinikka, Toyota Toyota GR Yaris Rally2, 48:24,2    
2. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Skoda Fabia RS, +23,0s *
3. Niclas Grönholm & Timo Rautiainen, Skoda Fabia RS, +42,0s
---
9. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Skoda Fabia R5 EVO, +2:59,8s
* Tehnyt vastalauseen, tulokset epävirallisia

Kuvia kisasta

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

7.3.2024 - Mikko Eskelinen tuplapappana SM Tuuri rallin reitille - Tavoitteena repullinen sarjapisteitä kesäkautta ajatellen

Kuluvalle kilpailukaudelle Skoda Fabia R5 EVO ralliautoon vaihtanut, ja vauhtiaan tasaisesti nostanut, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, lähtee kartanlukijansa Arto Kapasen, 60, kanssa uudenlaisesta elämäntilanteesta Ralli SM-sarjan kilpailukauden kolmannen ja samalla talvikauden viimeiseen osakilpailuun. Keskiviikko-iltana titteli vaihtui yksinkertaisesta papasta tuplapapaksi kun hänen toinen tyttäristään toimitti valtakuntaan seuraavan sukupolven tyttölapsen. Näin kolmen lapsen ja kahden lapsenlapsen tuplapappa lähtee huojentunein mielin ajamaan nuoria suomalaisia ja rallin MM-sarjan WRC2-luokan kärkikuljettajia vastaan sekä ennen kaikkea tavoittelemaan lisää sarjapisteitä kesän neljää sorapintaista osakilpailua silmällä pitäen.

- Ensiksi isot onnittelut tyttärelleni Emilialle ja vävylleni Teemulle, jotka nostivat perheellistä arvonimeäni pykälällä ylöspäin. Tuplapapan tittelillä on hieno lähteä päättämään kuluva Rallin talvikausi ja alkaa kilpailun jälkeen laskea uusia varpaita. Siinä onkin jo tavoitetta kerrakseen eli sipaistaan seitsemän erikoiskoetta ja 94,9 erikoiskoekilometriä alta pois ja viedään kotiin repullinen lisää sarjapisteitä, kiteytti Eskelinen tavoitteitaan.

- Torstaina käydään omalla testierikoiskokeella sipaisemassa rattiruosteet ranteista ja sitten perjantaina tehdään hyvät nuotit minulle entuudestaan täysin tuntemattomille erikoiskokeille. Selvää on se, että kotikilpailuaan ajava moninkertainen rallin Suomenmestari Teemu Asunmaa tulee kilpailun ylivoimaisesti voittamaan ja että Roope Korhonen sekä Benjamin Korhola tulevat ajamaan hopeasijasta. Meidän tavoite on asetettu Anssi Rytkösen ja Niklas Grönholmin voittamiseen ja sitä kautta Ralli SM-sarjan SM1-luokkan pisteitä keräävien sijoille 4-5. Tottakai meidän olisi nyt onnistuttava, jotta saataisiin kesäkaudelle paranneltua asemia sarjatilanteessa, Ralli SM-sarjan konkarikuljettaja jatkaa.

SM Tuuri ralli käynnistyy perjantai-aamun nuotitusjaksolla jota seuraa kaksi illalla ajettavaa erikoiskoetta. Loput viisi pikataivalta ajetaan lauantaina ja maaliin kilpailijoita odotellaan klo 16 aikoihin. Tulospalvelu, GPS-seuranta sekä LIVE-lähetykset löytyy osoitteesta www.rallism.fi.

Kuvia Tuuri rallin testeistä Jyväskylän Moksissa:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

5.2.2024 - Mikko Eskelisellä ja Arto Kapasella yksi parhaimmista Tunturirallin 18. kilpailukerroista - Yleiskilpailun 11. sija Rallin MM-sarjan kuljettajien joukossa oli 51-vuotiaalle kova tulos

Vuonna 2008 ensimmäisen kerran Arctic Lapland rallissa kilpaillut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, ja vuodesta 2010 lähtien hänen vierellään lähes poikkeuksetta kartturoinut Arto Kapanen, 60, saivat 59. kerran järjestetyssä ns. Tunturirallissa vastaansa MM- ja SM-sarjan tähtikuljettajat.

Kaksipäiväisessä ja 200 erikoiskoekilometrin kilpailussa Dynamo Teamin kaksikko tasaisesti kellotti SM1-luokan 10. nopeimpia aikoja ja lopulta 12 vaativan erikoiskokeen päätteeksi heidät palkittiin yhdeksällä Ralli SM-sarjan pisteellä. Kahden Ralli SM-osakilpailun jälkeen Skoda Fabia Evo autolla ajavat Ralli SM-sarjan konkarikuljettajat ovat SM1-luokan kuudennella sijalla ja vain 13 pistettä hopeasijaa perässä.

- Nyt kun yhteensä 300 erikoiskoekilometriä on Skoda Fabia R5 EVO autolla takana niin olemme saaneet huomata, että vauhtimme on parantunut jokaisella ajetulla kilometrillä. Siitä iso kiitos kuuluu tiimille, joka on niin pitänyt huolta autosta kuin kuljettajan ajotaitojen kehittymisestä. Nykypäivän auto vaatii hieman erilaisen ajotyylin kuin WRC-auto ja siten uuden ajotyylin sovittaminen käytäntöön on vaatinut hieman aikaa, Eskelinen kertoo.

- Tunturiralli oli meille jälleen hieno seikkailu. Olimme lähdöstä maaliin tuloksellisesti paremmassa vauhdissa kuin aikaisemmassa Riihimäen SM-rallissa ja siten saatiin myös erinomaisesti tuotettua näkyvyyttä yhteistyökumppaneillemme. Vaikka emme Rallin MM-sarjan kärkikuljettajien vauhtiin päässeet niin silti yhdeksän sarjapistettä antoi meille runsaasti uskoa tulevaisuuteen, urallaan niin rallissa kuin radalla erinomaisesti jo lähes 20-vuoden ajan viihtynyt Eskelinen jatkaa.

Vuoden 2024 Arctic Lapland rallin voittoon ajoi vuoden 2022 rallin Suomenmestari Mikko Heikkilä, joka samalla toi Toyotalle sen historian ensimmäisen Rally2-auton yleiskilpailun ykkössijan. 200 kilpailukilometrin matkalla Mikko Heikkilä oli lopulta 7,3 sekuntia hallitsevaa Rallin Suomenmestari Teemu Asumaata nopeampi.

Kolmas ja samalla Ralli SM-talvikauden viimeinen osakilpailu ajetaan maaliskuun toisena viikonloppuna Tuurin ympäristössä.

Lopputulokset 59. Arctic Lapland Rally 2024: SM1-luokka, Top-3:
1. Mikko Heikkilä & Kristian Temonen, Toyota GR Yaris Rally2, 1:41:02.8
2. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Škoda Fabia RS Rally2, +7.3s
3. Roope Korhonen & Anssi Viinikka, Toyota GR Yaris Rally2, +35.7s
----
10. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Škoda Fabia Rally2 evo, +4:15.4s

Kisan videot:
- Kisakooste: https://youtu.be/By6-rFWZsRU
- Shakedown: https://youtu.be/7Cg0G4TxSdE
- EK1: Aittajärvi #1: https://youtu.be/xuajMjHhywY
- EK2: Mäntyvaara #1: https://youtu.be/C2J-1q5SFu8
- EK3: Siikakämä-Kivalo: https://youtu.be/mqWAVY4jwng
- EK4: Kaihuavaara: https://youtu.be/eaYwkXCik7A
- EK5: Mäntyvaara #2: https://youtu.be/0uzqhQloYt4
- EK6: Aittajärvi #2: https://youtu.be/cV3kiQ7mS2g
- EK7: Siikakämä: https://youtu.be/LxPYvk5aqn0
- EK8: Ounasvaara: https://youtu.be/P0rPc7nTTuI
- EK9: Sarriojärvi #1: https://youtu.be/Kdn-wvOEQXM
- EK10: Patovaara: https://youtu.be/cAe9TWaXn3Y
- EK11: Kemijärvi: https://youtu.be/7HRz2tIarSY
- EK12: Sarriojärvi #2: https://youtu.be/th-EE7tHvfE

Kisan kuvat

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS



14.1.2024 - Mikko Eskeliselle neljänneksi korkeimmat SM-pisteet Riihimäeltä - Masters Cup sarjajohtajana Rovaniemelle

Ralli SM-sarjan konkarikuljettaja, jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, ja hänen luottokarttanlukija Arto Kapanen, 60, saavuttivat tavoitteiden mukaisen tuloksen Riihimäen ympäristössä ajetussa Ralli SM-sarjan avausosakilpailussa. Yleiskilpailun neljäs sijoitus toi 12 SM1-luokan sarjapistettä ja täydet 25 pistettä uudessa yli 50-vuotiaiden Masters Cup kilpaluokassa.

- Ennen kilpailua ajoimme testit hitaammilla teillä ja siten ensimmäiset viisi erikoiskoetta taistelimme jarrutuspaikkojen kanssa, jotka eivät tahtoneet osua kohdilleen. Vaikka uudestaan ajetuille erikoiskokeille siirsin jarrumerkkejä myöhemmäksi niin niitä olisi voinut siirtää vielä enemmän. Silti yhden pikataipaleen yleiskilpailun kolmanneksi ja kaksi neljänneksi nopeinta erikoiskoeaikaa antoi meille runsaasti luottoa jatkoa ajatellen, Eskelinen analysoi kilpailuaan.

- Ajoimme koko kilpailun täysin tietä pitkin auton ominaisuuksiin tutustuen. Penkkoihin ei koskettu ja siten koko kilpailun ajan pidimme hallussamme yleiskilpailun viidettä sijaa. Koska viimeisellä erikoiskokeella kilpakumppani Niclas Grönholm ajoi ulos ja joutui erikoiskokeen jälkeen keskeyttämään niin sen myötä 12 arvokasta sarjapistettä rikkaampana matkaamme reilun kahden viikon päästä napapiirillä ajettavaan 200 erikoiskoekilometrin mittaiseen Tunturiralliin, Eskelinen jatkaa.

Riihimäen vauhdikkaan rallin voitti hallitseva Rallin WRC3-luokan Maailmanmestari Roope Korhonen, joka ajoi kilpailun yhdeksän erikoiskoetta reilun minuutin hallitsevaa Rallin SM2-luokan Suomenmestari Benjamin Korholaa nopeammin. Masters Cup sarjajohto tuo oman mausteensa kilpailukauden jatkoa ajatellen.

- Nyt alkaneelle kilpailukaudelle meillä on tavoitteena SM1-luokan mitalisijoitus sekä uutena tavoitteena Masters Cupin voitto. Rakkaat kilpakumppanit kuten Ville Ruokanen, Kees Burger sekä Dynamo Teamissa toista autoa ajava Pasi Paakari takaavat nautinnollista kilvanajoa myös seuraavissa osakilpailuissa. Hienoa on pitkästä aikaa ajaa rallisarjaa eikä vain yksittäisiä osakilpailuja, rallivaari Eskelinen pohdiskelee.

Lopputulokset Auto Sorsa Riihimäki SM-ralli, la 13.1.2024: Yleiskilpailu Top-5:
1. Roope Korhonen & Anssi Viinikka, Skoda Fabia RS, 58:14,1
2. Benjamin Korhola & Sebastian Virtanen, Hyundai i20 R5, +1:05,7s
3. Anssi Rytkönen & Mikael Korhonen, Skoda Fabia R5, +1:56,1s
4. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Skoda Fabia R5 EVO, +3:13,1s
5. Henri Hokkala & Kimmo Pahkala, Ford Fiesta Rally3, +3:34,2s

Katso kilpailun incar videot
- SM Riihimäki ralli 2024: Kisakooste
- SM Riihimäki ralli 2024: EK3
- SM Riihimäki ralli 2024: EK4
- SM Riihimäki ralli 2024: EK5
- SM Riihimäki ralli 2024: EK6
- SM Riihimäki ralli 2024: EK7
- SM Riihimäki ralli 2024: EK8
- SM Riihimäki ralli 2024: EK9

Klikkaa ja katso kuvia kisasta

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS



9.1.2024 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen Ralli SM-sarjaan Skoda Fabia R5 EVO autolla - Konkarikaksikko reitille viidentenä kilpailijaparina

Vuonna 2009 ensimmäisen Ralli SM-sarjan osakilpailun ajanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 51, ja vuonna 1991 Suomenmestaruuden Jarmo Kytölehdolle kartturoinut petäjävetinen Arto Kapanen, 60, starttaavat jo järjestyksessään 14. yhteiseen kilpailukauden nyt tulevana viikonloppuna Riihimäellä ajettavassa Ralli SM-sarjan avausosakilpailussa.

Viimeisen 13 peräkkäisen kilpailukauden aikana kaksikko on saavuttanut menestystä sekä myös kokenut syviä pettymyksiä useilla Mitsubishin, Fordin kuin Škodan ralliautoilla. Nyt alla on TGS tiimiltä GTM Motorsportin omistukseen siirtynyt Škoda Fabia R5 Evo auto, jolla rallipapat lähtevät tavoittelemaan himottua SM-mitalia.

- Alunperin meidän piti jatkaa kilpailemista Ford Fiesta WRC-autollamme, mutta kun avautui mahdollisuus ajaa SM1-luokan ja Rally2-luokan huippukalustolla niin päätimme tarttua tilaisuuteen. Vuonna 2018 ajoimme Arctic Lapland Rallin Škodan silloisella R5-mallilla ja nyt Mäntyharjulla ajetussa kauden ensimmäisessä testipäivässä saimme huomata kuinka suuri kehitys onkaan vuosien aikana tapahtunut, Eskelinen kertoo.

- Vuonna 2016 ajoimme, kahta viimeistä osakilpailua lukuun ottamatta, hienon Ralli SM-kilpailukauden. Kuitenkin silloin unelma pronssimitalista haihtui sarjan päättäneen Pirelli Rallin Savon erikoiskokeen lähtö-AT'lle, jossa yhden euron hintainen anturi lakkasi toimimasta ja silloinen auto ei enää käynnistynyt. Koitetaan nyt uudestaan ajaa hieno kilpailukausi ja päättää se tavoitteiden mukaiseen tulokseen, pitkällä autourheilu-urallaan mm. kaksi rata-autoilun Suomenmestaruutta voittanut Eskelinen jatkaa.

Lauantain yhdeksän talvista pikataivalta ja 103,5 erikoiskoekilometriä kattavassa kilpailussa Eskelinen ja Kapanen saavat vastaansa mm. Rallin hallitsevan WRC3-luokan Maailmanmestari Roope Korhosen. Kilpailun tulospalvelu, LIVE-lähetys ja GPS-seuranta löytyy lauantaina osoitteesta www.rallism.fi.

Kuvia Skoda Fabia R5 EVO kilpa-auton ensitesteistä tammikuussa 2024:

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

Aikaisemmat moottoriurheilu-uutiseni:
- 01.02.2024 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen yhteensä 43 Tunturirallin kokemuksella Arktiseen ralliseikkailuun
- Kauden 2023 Valikoituja ralleja WRC-autolla -tiedotteet
- Kauden 2022 Valikoituja ralleja WRC-autolla -tiedotteet
- Kauden 2021 Valikoituja ralleja WRC-autolla -tiedotteet
- Kauden 2020 Lamborghini Super Trofeo Europe -tiedotteet
- Kauden 2019 Lamborghini Super Trofeo Europe -tiedotteet
- Kauden 2018 Lamborghini Super Trofeo Aasia -tiedotteet
- Kauden 2017 Lamborghini Super Trofeo Aasia -tiedotteet
- Kauden 2016 Lamborghini Blancpain Super Trofeo Europe -tiedotteet
- Kauden 2015 Lamborghini Blancpain Super Trofeo Europe -tiedotteet
- Kauden 2014 Lamborghini Blancpain Super Trofeo Europe -tiedotteet
- Kauden 2013 Portugal SuperCars Series mestaruusvuoden tiedotteet
- Kauden 2012 SpanisGT mestaruusvuoden tiedotteet
- Kauden 2011 FIA GT3 & Rallin SM-sarjan tiedotteet
- Kauden 2010 FIA GT3 & Suomi Cup vuoden tiedotteet
- Kauden 2009 Rata SM GT3 Suomenmestaruuden tiedotteet
- Kauden 2008 STCC Suomenmestaruuden tiedotteet
 
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi