17.1.2023 - Mikko Eskelisen Arctic Lapland Ralli päättyi tekniseen vikaan - Rikkoontunut pyörännapa keskeytti kilvanajon ennen viimeistä erikoiskoetta
58. kerran Napapiirillä ajetussa Arctic Lapland Rallissa kilpaillut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 50, ja hänen pitkäaikainen kartanlukija, petäjävetinen Arto Kapanen, 59, jäivät vain yhden erikoiskokeen päähän tavoittestaan; WRC-luokan voittoa hakemaan lähtenyt kaksikko kärsi teknisestä murheesta ja oli pakotettu jättämään kovatasoinen kilpailu kesken.
- Toiseksi viimeisellä erikoiskokeella autostamme hajosi toinen takanapa ja kolmivetoisella autolla raahauduimme Sarriojärven erikoiskokeen maaliin. Periaattessa autolla olisi voinut hiljaa ajella maaliin, mutta päätimme keskeyttää välttääksemme isommat vahingot. Lisäksi kun olisimme hiljaisella vauhdilla olleet tulppana takana tuleville ja siten pilanneet heidän kovan kilvanajon niin päätimme lähteä saunan lämmitykseen, Eskelinen kertoo.
Toiveikkain mielin pitkän autourheilu-uransa 17. kerran Arctic Lapland Rallissa sen ainoalla WRC-autolla ajanut Eskelinen oli toisen erikoiskokeen jälkeen yleiskilpailun kahdeksannella sijalla. Kuitenkin spinnaus ja sen seurauksena moottorilämpöjen nousun myötä kilvanajo kärkisijoituksista muuttui arkiseksi ralliseikkailuksi erittäin haastavissa olosuhteissa ajetussa kilpailussa.
- Lähdin normaalisti ajamaan oikealle taittuvaa mutkaa kunnes perä lähti pöperössä irti. Sain nopeasti auton hallintaan, mutta kuitenkin spinnasimme kun keula viisti lumihankea. Siinä samassa sammutin sisämutkan katselijoiden jätkänkynttilät ja auton keula täyttyi lumesta. Moottorilämmöt nousivat muutaman kilometrin ajon jälkeen ja meidän oli pakko pysähtyä putsaamaan lumet pois jäädyttimien edestä, Eskelinen kertoo.
- Ounasvaaran syheröisellä erikoiskokeella spinnasin toisen kerran ja sitten vielä pitkän Sarriojärven erikoiskokeen puolivälissä auton toinen takanapa rikkoontui ja WRC-autostamme tuli kolmivetoinen malli. Koska emme halunneet rikkoa autoa lisää eikä haluttu olla tien tukkona pilaamassa takanamme omista luokkavoitoistaan ajaneiden kuljettajien taistelua niin jätimme kilpailun kesken ja lähdimme lämmittelemään saunan lauteille, Eskelinen kiteytti pettymyksellisen kilpailunsa tapahtumia.
Arvostetun rallin yleiskilpailun voitosta nähtiin huikea taisto kahden Rallin moninkertaisen Suomenmestarin välillä. Kissa-hiirimäinen kilvanajo päättyi lopulta Teemu Asunmaan voittoon. Alavutelainen ajoi kaksi päivää ja yli 200 erikoiskoekilometriä vain 1,5 sekuntia karkkilaista Juha Saloa nopeammin. Eskelinen suunnittelee ajavansa seuraavaksi kotikilpailunsa eli maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna Jyväskylässä ajettavan Ralli SM-sarjan kolmannen osakilpailun.
Lopputulokset 58. Arctic Lapland Rally 2023: Yleiskilpailu top-3:
1. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Skoda Fabia R5 EVO, 1:57:49,0
2. Juha Salo & Kristian Temonen, Skoda Fabia R5 EVO, +1,5s
3. Lauri Joona & Tuukka Shemeikka, Skoda Fabia R5 EVO, +1:48,7s
--- kesk. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Ford Fiesta RS WRC, tekninen vika ek10j
12.1.2023 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen Arctic Lapland Rallin ainoat WRC-autolla ajava autokunta - Tavoitteena vastata Ralli SM-sarjan kärkikuljettajien vauhtiin.
Jyväskyläläisellä Mikko Eskelisellä, 50, on edessään pitkän autourheilu-uransa 17. Tunturiralli ja hänen petäjävetisen luottokartanlukija Arto Kapasella, 59, on vastaavasti jo huikea 26. lumiteiden Grand Prix. Järjestyksessään 58. kerran Rovaniemen ympäristössä ajettava perinteikäs kilpailu tulee tänä vuonna olemaan erittäin poikkeuksellinen, koska lämpimät talvikelit ovat sulattaneet rallitiet sorapintaisiksi erikoiskokeiksi ja se tulee asettamaan erittäin suuria haasteita niin Ralli SM-sarjan kuin myös sen ulkopuolella ajaville kilpailijoille.
11 erikoiskokeen ja noin 230 erikoiskoekilometrin mittaiseen koitokseen Ford Fiesta RS WRC-autolla starttaava kaksikko suuntaa toiveikkain mielin; Alla on kaksi testipäivää Mäntyharjussa sijainneilla erikoiskokeilla ja nyt 11 lähtöpaikka tarjoaa heille optimaaliset olosuhteet yrittää vastata Ralli SM-sarjan kärkikuljettajien esittämään vauhtiin.
- Koska emme WRC-autollamme voi ajaa Ralli SM-sarjan mestaruuspisteistä niin sen myötä ainoana tavoitteenamme on tuoda auto maaliin mahdollisimman hyvällä yleiskilpailun sijoituksella. Vuosi sitten kärsimme teknisistä ongelmista ja vaikka luokkavoiton saavutimme niin silti yleiskilpailun 10. sija tuntui pienoiselta pettymykseltä. Tätä tulosta lähdetään parantamaan, Eskelinen kertoo.
- Kansainvälisen rallin reitti on vähintäänkin haastava. Vaikka olen täällä jo 17 kertaa kilpaillut ja vastaavasti kartanlukijani 26 kertaa niin emme muista, että kilpailua olisi ajettu vesisateessa ja lähes sorakelissä. Saimme jo nuotitusjaksolla huomata kuinka erikoiskokeet olivat niin huonossa kunnossa, että kilpailun aikana rallirenkaiden yllättävä kuluminen tulee varmasti näyttelemään isoa roolia. Toivotaan, että saadaan ajaa ongelmaton kilpailu ja siten katsoa mihin keski-ikäisen miehen vauhti nuoria rallikuljettajia vastaan riittää, Eskelinen jatkaa.
Kaksipäiväinen kilpailu käynnistyy Rovaniemen Lordi-aukiolta perjantaina klo 11 ja maaliin heitä odotellaan lauantaina klo 19 aikohin.
Klikkaa ja katso kuvia talvitesteistä:
4.11.2022 - Mikko Eskelinen teki vahvan paluun Lamborghini Super Trofeo ratasarjaan - Nelossija Portugalin EM-finaalista
Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 50, näyttävästi päätti kaksi vuotta kestäneen kilpailutaukonsa Portugalin Algarven Formula-1 radalla ajetussa kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan EM-finaaliviikonlopussa. Saksalaisen Leipert Motorsportin 620 hevosvoimaisella Huracan Super Trofeo Evo II autolla kahdessa 50 minuutin mittaisessa kilpailussa ajanut sarjan ainoa suomalaiskuljettaja jäi ensimmäisessä kilpailussa AM-luokan palkintokorokesijoituksesta vain 1,2 sekuntia ja toisessa osakilpailussa saapui maaliin AM-luokan seitsemännellä sijalla.
- Yllätyksellisesti pääsin heti samaan vauhtiin mihin kaksi vuotta sitten saavuttamani EM-hopean jälkeen jäin eikä siten kahden vuoden kilpailutauko näkynyt missään. Lisäksi kun tiimikaverini ajoi kilpailukautensa parhaimman suorituksen niin oltiin viimeisille kierroksille saakka taistelemassa palkintokorokesijoituksesta. Se kuitenkin hävittiin lopulta vain 1,2 sekunnilla kun minulle sattui alokasmainen moka. Luulin kilpailun lopussa päästäväni PRO-luokan auton ohitse, mutta sieltä tulikin AM-luokan auto, josta en sitten itse enää saanut mahdollisuutta ohitukselle, harmitteli useita Mestaruuksia ja muita mitalisijoituksia urallaan voittanut Eskelinen.
- Myöhemmin iltapäivästä ajetussa toisessa kilpailussa kanssakilpailijat osuivat kovasti yhteen ja sen myötä ajoin oman ajovuoroni lähinnä turva-auton perässä. Se söi mahdollisuudet nousta taistelemaan palkintokorokesijotuksista ja siten seitsemäs sija oli lievä pettymys. Silti tästä Portimaon EM-finaalista jäi oikein mukava fiilis alkaa suunnittelemaan kilpailukauden 2023 kansainvälistä rata-autoilun ohjelmaa. En muistanutkaan kuinka paljon olen tätä urheilumuotoa kaivannut ja siten malttamattomana odotan perinteistä uuden kilpailukauden avausta eli Rovaniemellä ajettavaa Arctic Lapland Rallia, jossa kilpailen Dynamo tiimin Ford Fiesta RS WRC-autolla, Eskelinen jatkaa.
Lamborhgini Super Trofeo Algarven EM-finaalien AM-luokan päällikkö oli puolalainen Andrzej Lewandowski, joka vuonna 2020 jätti Eskelisen ja hänen silloisen tiimikaveri Elias Niskasen EM-sarjan hopeamitaleille.
Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Algarve 2022 #1: pe 4.11.2022, AM-luokka, Top-5: 1. Andrzej Lewandowski (POL), VSR Racing, 24 kierrosta
2. Shota Abkazava (GEO), Artline Team Georgia, +21.109s
3. Cyril Leimer (CHE), Autovitesse Racing, +27.522s 4. Mikko Eskelinen (FIN) & Jurgen Krebs (CHE), Leipert Motorsport, +28.786s 5. Adrian Lewandowski (POL), GT3 Poland, +1 kierros
Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Algarve 2022 #2: pe 4.11.2022, AM-luokka, Top-3: 1. Andrzej Lewandowski (POL), VSR Racing, 26 kierrosta
2. Gabriel Rindone (ITA), Leipert Motorsport, +28.806s
5. Adrian Lewandowski (POL), GT3 Poland, +40.028s
--- 7. Mikko Eskelinen (FIN) & Jurgen Krebs (CHE), Leipert Motorsport, +1 kierros