Kotisivuni Suomeksi My website in English
Seuraa minua Facebookissa! Seuraa minua Twitterissä! Seuraa minua Instagramissa!
TableTOp
NaviLeft GTM Motorsportin tuoreimmat uutiset Mikko Eskelinen CV & kilpailukalusto Kilpailukalenterini ja tulokset Parhaimmat kuvani Vauhdikkaimmat videoni Nautinnolliset ja vauhdikkaat moottoriurheilun palvelut Yhteistyökumppanit vauhdissa vahvasti mukana Elias Niskanen - SuperCars GT4 Iberia ratasarjan mestari Luka Nurmi - Ferrari Challenge Maailmanmestari Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
MiddleBar
 
Kilpailukausi 2021: Valikoituja ralleja WRC-autolla

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
14.1.2021 - Tunturirallin taika houkuttelee vuodesta toiseen - WRC-kuljettaja Mikko Eskelisellä edessään 15. ja kartanlukija Arto Kapasella 24. Arctic Lapland Ralli

Vuodesta 2007 lähtien Rovaniemen Napapiirillä ajetussa Arctic Lapland Rallissa niin N-, R4-, R5- kuin WRC-autolla kilpaillut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja jo vuonna 1991 ensimmäisen Tunturirallinsa Jarmo Kytölehdon kartanlukijana istunut petäjävetinen Arto Kapanen starttaavat perinteikkääseen "Lumiteiden Grand Prix" -kilpailuun yhtenä koko perinteikkään rallin kokeneimpana autokuntana.


Yhteensä 39. Tunturirallin kokemuksella kilpailun seitsemälle pikataipaleelle ja noin 200 erikoiskoekilometrille suuntaava kaksikko lähtee jälleen nautiskelemaan Lapin taiasta. Vastaansa Eskelinen ja Kapanen saavat mm. Formula-1 Mercedes AMG tiimin Valtteri Bottaksen, Toyotan MM-tiimin Juho Hännisen sekä monet muut rallin MM- ja SM-sarjan kestomenestyjät. Vaikka alla iäkäs Mitsubishi Lancer WRC-autoharvinaisuus niin silti lähtönumerolla 17 reitillä matkaava autokunta aikoo kiusata moderneilla autoilla ajavia kilpailijoitaan sekä ennen kaikkea ns. tulevaisuuden tähtikuljettajia.

- Tutustumisjaksoa on hellinyt täydellinen talvikeli ja pikataipaleet ovat erinomaisessa kunnossa. Lisäksi kun kilpailun järjestäjä on löytänyt toimivan ja turvallisen tavan, jolla kilpailukauden ensimmäinen kansainvälinen ralli saadaan maailmanlaajuisen pandemian aikana ajettua niin toiveikkain mielin torstain testierikoiskokeelle kuin sitten perjantaina käynnistyvään kilpailuun lähdetään vuoden takaista yleiskilpailun kymmenettä sijaa parantamaan, Mikko Eskelinen kertoo.

- Valtteri Bottaksen ja Juho Hännisen WRC-autojen lisäksi saamme vastaamme 26 SM1-luokan autoa, joten haastetta tulee kilpailussa riittämään. Siinä missä kanssakilpailijat ovat päivittäneet alleensa uusia ja moderneja R5-autoja niin minä ja Arto silti aiotaan tänäkin vuonna olla SM1-luokan parhain WRC-luokituksella ajava autokunta. Eli nautiskellaan kaikki 200 erikoiskoekilometriä ja katsotaan sitten maalilipulla mikä oli tulos. Hauskaahan tänne on tultu pitämään, Eskelinen jatkaa.

Ralli käynnistyy torstaina päivällä ajettavalla testierikoiskokeella. Vastaavasti kilpailun ensimmäiselle erikoiskokeelle Eskelinen ja Kapanen starttaavat perjantaina klo 13. Maaliin heitä odotellaan lauantaina klo 19 aikoihin.


18.1.2021 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen sukelsivat hankeen Arctic Lapland Rallissa - Tunturiralli keskeytyi ulosajon vaurioihin

Yhtäjaksoisesti neljättätoista kertaa perinteikkäässä Tunturirallissa kilpaillut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ja hänen petäjävetinen luottokartanlukija Arto Kapanen starttasivat kilpailun seitsemälle pikataipaleelle ja niiden tarjoamille 200 erikoiskoekilometrille tarkoituksenaan parantaa vuoden takaista vauhtia.


Tavoitteet täyttyivät aina kolmannen erikoiskokeen puoliväliin saakka, jossa kuitenkin runsaasti myöhässä ollut jarrutus johti kovavauhtiseen ulosajoon. Koska tartuntatautitilanteen vuoksi yleisön pääsy erikoiskokeelle oli estetty, kesti paikalla olleella media- ja pelastushenkilöstöllä seitsemän minuuttia saada auto kaivettua takaisin tielle. Vaikka kilpailussa WRC-autoharvinaisuudella ajanut kaksikko pääsi lopulta jatkamaan matkaa, päättyi kilpailu seuraavan päivän aamun erikoiskokeen jälkeen ulosajossa syntyneiden vaurioiden myötä.

- Kaihuavaaran erikoiskokeella auton vaihdeanturi rikkoontui ja sen myötä vaihdenäyttö eli täysin omaa elämää. Se ei kuitenkaan ollut seuraavan Vanttauskosken ulosajon syy vaan syyllinen siihen löytyi täysin ratin ja penkin välistä. Muistin nypyn jälkeen olleen mutkayhdistelmän täysin oikein, mutta omasta huolimattomuudestani johtuen jarrutin 50 metriä liian myöhään. Näin pulkkana mentiin syvälle risukkoon kunnes liike pysähtyi voimalinjojen alle sarkaojan reunalle, Eskelinen kertasi tapahtunutta.

- Auto jäi pohjastaan kiinni ja eikä lähtenyt irti ennen kuin paikalla olleet mediamiehet ja pelastushenkilökunta sai liinan auton perään kiinni ja vetästyä meidät takaisin tielle
ja kohti huoltoa. Sitten yötauon jälkeen lähdimme jatkamaan kilpailua, mutta koska auto ei ulosajon vaurioiden myötä toiminut halutulla tavalla niin jätimme rallin kesken ja lähdimme saunan lämmitykseen, hallitseva Lamborghini Super Trofeo Euroopanmestaruusratasarjan hopeamitalisti jatkaa.

Kilpailun voittoon ajoi hallitseva Suomenmestari Teemu Asunmaa, joka oli 22 sekunnin turvin juhli täysiä sarjapisteitä ennen moninkertaista rallin Suomenmestari Juha Saloa. Videotallenne Mikko Eskelisen ulosajosta löytyy hänen Facebook -sivuilta osoitteesta: https://www.facebook.com/gtmikko.

Lopputulokset 56. Arctic Lapland Rally 2021: SM1-luokka, Top-6:
1. Teemu Asunmaa & Marko Salminen, Skoda Fabia R5 EVO, 1:45:56,6
2. Juha Salo & Mikko Markkula, Skoda Fabia R5 EVO, +22,0s
3. Emil Lindholm & Mikael Korhonen, Skoda Fabia R5 EVO, +34,0s
4. Juuso Metsälä & Matti Kangas, Skoda Fabia R5, +3:49,0s
5. Riku Tahko & Markus Soininen, Hyundai i20 R5, +5:19,1s
6. Niclas Grönholm & Antti Linnaketo, Volkswagen Polo GTI R5, +5:22,1s
---
kesk. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Mitsubishi Lancer WRC, ulosajon vauriot

Katso video tapahtumasta



Katso kuvia kilpailusta

Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS Highslide JS

2.1.2022 - Rasmus Tuominen omilla sekuntiluvuilla GTM Finlandin Shoot Out Lamborghini testeissä Portugalissa - Myös Perttu Hämäläinen pääsi toivomaansa vauhtiin

Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Jo lähes perinteeksi muodostuneessa, suomalaisen GTM Finlandin ja saksalaisen Leipert Motorsportin yhteistyössä järjestämässä, vuosittaisessa ns. Shoot Out testissä suomalaiskuljettaja Rasmus Tuominen, 21, antoi täydellisen näytteen osaamisestaan ja joulukuun alussa Portugalin Portimaon 4,6 kilometrin mittaisella F1-radalla ajetuissa monipäiväisissä testeissä kirjautti niiden nopeimpia kierrosaikoja.

Urallaan kaksi Kartingin hopeamitalia ja kaksi rata-autoilun v1600-luokan SM-mitalia sekä Rallicrossin RX Academyn voittanut mänttäläinen pääsi nopeasti samalle aaltopituudelle 620 hevosvoimaisen Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO auton kanssa.

- Auton aerodynamiikka ja suorituskyky sekä ennen kaikkea tehokkaat jarrut tekivät suuren vaikutuksen ja sen myötä minun oli helppo hyödyntää kartingista saamani kokemus. Lisäksi kun tiimissä oli erittäin hyvä ja kuljettajan vauhtia kehittävä henkilökunta niin pääsin nopeasti vauhtiin, joka ylitti myös omat odotukseni. En ole yhdelläkään aikaisemmin ajamallani kilpa-autolla vielä ajanut paljoa yli 200km/h nopeutta kunnes nyt Portimaon radan pitkällä pääsuoralla menin lähes 300km/h vauhtia, Rasmus Tuominen kertoo.

Nuoren suomalaisen lisäksi jyväskyläläiset Perttu Hämäläinen ja urallaan lukemattomia GT-autojen palkintokorokesijoituksia ja Lamborghini Super Trofeo ratasarjan mitalisijoituksia voittanut Mikko Eskelinen kävivät ratin takana.

- GTM Finlandin Shoot Out testin tarkoitus on mahdollistaa suomalaiskuljettajille nousun kilpailemaan kansainvälisiin rata-autoilun GT-sarjoihin. Aikaisempina vuosina niin Lamborghini Super Trofeo Aasian Mestaruuden minun kanssani voittanut Juuso Puhakka, EM-hopeamitalin kanssani saavuttanut Elias Niskanen ja tänä vuonna Ferrari Challenge EM-pronssimitalin sekä saman sarjan Maailmanmestaruutta juhlinut Luka Nurmi ovat kaikki ottaneet ensimmäiset askeleet kansainvälisille radoille järjestämiemme testien kautta, Mikko Eskelinen kertoo.

- Shoot Out tilaisuuden toinen tarkoitus on mahdollistaa myös muillekin rata-autoilun kokemusta omaaville kuljettajille saada ns. maistiainen nykypäivän GT-autosta. Suomessa valikoidusti kilpaileva Perttu Hämäläinen sai myös sen mitä lähti Portugalista hakemaan eli kokemuksen todellisen ammattitiimin toiminnasta sekä autosta, jollaista Suomen kilparadoilla ei vielä ole kukaan ajanut. Hän teki juuri niin kuin suunniteltiin eli nosti vauhtiaan testien edetessä. Näin hän maksimaalisesti pystyi hyödyntämään saamansa tietotaidon, Eskelinen jatkaa.

Rata-autoilun kilpasarjat pyörähtävät käyntiin maalis-huhtikuun vaihteessa ja ne ovat suomalaisittain kovassa nosteessa kun esimerkiksi GT3-luokassa Juuso Puhakka, Konsta Lappalainen ja Patrick Kujala ovat olleet tuttu näky kilpailujen palkintokorokkeilla. Lisäksi kun Luka Nurmi teki suomalaista moottoriurheiluhistoriaa voittamalla Ferrari Challenge ratasarjan Maailmanmestaruuden niin suomalaisittain odotukset ovat korkealla myös kilpailukaudella 2022.


 
     
Mikko Eskelisen kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - Digitaalisen median tuotantostudio - www.mediaguru.fi