16.1.2022 - Mikko Eskelinen nautti suunnattomasti ensimmäisestä kilpailustaan Ford Fiesta RS WRC-autolla - Moottorin sammumiset riesana
Tuore Dakar Rallin voittaja ja olympiamitalisti Nasser Al-Attiyahin entisellä Ford Fiesta RS WRC autolla Arctic Lapland Rallissa ajanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen starttasi 50 testikilometrin kokemuksella 57. kerran järjestettyyn ns. Tunturiralliin. Kahden kilpailupäivän, 10 pikataipaleen ja 222,80 erikoiskoekilometrin matkalla hän sai kerättyä runsaasti kilpailukokemusta tulevia kilpailuja varten.
Eskelinen ja juhlallista 25. Tunturiralliaan kartturoinut Arto Kapanen pitivät erittäin kovatasoisessa kilpailussa kymmeneksi nopeinta vauhtia ja vaikka kovaa kilvanajoa latisti tekninen vika sekä kanssakilpailija Jari-Matti Latvalan keskeytys niin silti 50-vuotisjuhlia heinäkuussa viettävä kuljettaja oli tyytyväinen autourheilu-uransa 16. Arctic Lapland ralliinsa.
- Meillä oli Jari-Matin kanssa hieno kilpailu menossa kunnes tänään aamulla ensiksi hänen matkansa keskeytyi moottorin tekniseen vikaan ja sen jälkeen myös minun autoni moottori kärsi käyntihäiriöistä. Ensiksi perjantaina meiltä oli virrat loppua autosta ja sitten lauantain ensimmäisellä erikoiskokeella moottori sammui kahdesti täysin yllättäen. Sähkövika saatiin paikallistettua akun virtakaapeliin ja tiimi teki hyvää työtä korjaamalla huollossa moottorin käyntihäiriön, Eskelinen kertoo kilpailunsa haasteita.
- Kaksi viikkoa sitten auto tuli asfalttiversioisena Italiasta. Sen jälkeen kouvolalainen Dynamo Team on tehnyt pitkiä päiviä auton muuttamiseksi niin lumelle kuin meille vanhoille miehille sopivaksi. Auto on fantastinen ja Tunturiralli ehdottomasti yksi suosikkikilpailuistani. Nyt kun meillä on ensimmäinen kilpailukokemus uudella autolla takana niin seuraavaksi palataan testierikoiskokeille ja lähdetään parantamaan vauhtia saatujen kokemusten perusteella, Eskelinen jatkaa.
57. Arctic Lapland Ralli tarjosi huikean jännitysnäytelmän hallitsevan Suomenmestari ja moninkertaisen Suomenmestari Teemu Asunmaan kesken. Lindholm näytti jo karkaavan voittoon, mutta Asunmaa kiri eron vain 0,1 sekunniksi ennen viimeistä erikoiskoetta. Sitten kuitenkin Asunmaa teki pienen mutta ratkaisevan virheen ja sen myötä vietti lumitöissä lähes 12 minuutin verran. Näin Arctic Lapland rallin voitto matkasi Lindholmin taskuun.
Lopputulokset 57. Arctic Lapland Ralli:
1. Emil Lindholm & Reeta Hämäläinen, Skoda Fabia R5 EVO, 1:53:30,8
2. Egon Kaur & Silver Simm, Volkswagen Polo R5, +1:23,7s
3. Mikko Heikkilä & Samu Vaaleri, Skoda Fabia R5 EVO, +1:50,0s
--- 10. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Ford Fiesta RS WRC, +8.21,1s
7.2.2022 - Mikko Eskelinen tuskaili SM Riihimäki rallin haastavissa olosuhteissa - Terävä kivi rikkoi renkaan, vanteen ja myös jarrut
Ralli SM-sarjan ulkopuolisena kilpailijana Ford Fiesta RS WRC autolla SM Riihimäki rallissa ajanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen ei erittäin haastavissa olosuhteissa ajetussa kilpailussa päässyt toivomaansa vauhtiin; Tien pintaa runsaasti kuorruttanut märkä irtolumi sekä runsaat avauserikoiskokeen penkkaosumat muuttivat kilvanajon luonteen selvitymiskamppailuksi.
Lisäksi kun hän ja kartanlukija Arto Kapanen spinnasivat toisella erikoiskokeella niin toiveet hyvästä yleiskilpailun sijoituksesta muuttuivat vain maalilipun näkemiseksi. Kuitenkin sekin haave hukkui loppelaiseen metsään kun kilpailun toiseksi viimeisellä erikoiskokeella ajourassa vaaninut terävä kivi rikkoi oikean eturenkaan sekä vanteen. Pikataipaleen maalissa kilpailussa sen ainoalla WRC-autolla ajanut kaksikko sai huomata myös jarrulevyn hävinneen matkalle ja näin Eskelinen ja Kapanen olivat pakotettuja jättämään ralli kesken.
- Toiveissa oli ajaa kauden toinen kovavauhtinen talviralli, mutta kuitenkin jo ensimmäisellä erikoiskokeella se meidän osalta muuttui täysin selvitymiskamppailuksi maalilipulle. Avauserikoiskokeen ensimmäisellä neljällä kilometrillä osuin penkkaan niin useasti, että en sen jälkeen luottanut nuottiin ja siten pystynyt ajamaan sen mukaisesti. Lisäksi kun sitten seuraavalla spinnattiin ja siinä vekslailussa menetettiin isosti aikaa niin sitten vain ajeltiin kohti maalilippua, Eskelinen kertoo.
- Nollakelin märkää irtolunta oli runsaasti tien pinnassa ja sen myötä pitoa ei ollut ajouran ulkopuolella juuri mitään. Sitten mentiin sitä vauhtia mitä vanha mies uskalsi ajaa kunnes seitsemännellä erikoiskokeella ajourassa vaaninut kivi iski niin kovasti, että rengas ja vanne hajosi täysin. Ei jääty vaihtamaan asioita vaan ajeltiin hitaasti erikoiskokeen maaliin, jossa huomattiin myös jarrulevyn lähteneen omille teilleen. Koska huoltoa ei ennen viimeistä erikoiskoetta ollut niin sen myötä jouduttiin jättämään kilpailu kesken, Eskelinen jatkaa.
Rallin voitosta nähtiin tiukka kamppailu hallitsevan Suomenmestari Emil Lindholmin, moninkertaisen Suomenmestari Teemu Asunmaan ja Mestariksi haluavan Mikko Heikkilän kesken. Kuitenkin kun Lindholm pyörähteli ulos tieltä ja vastaavasti Asunmaa lisäsi vauhtia niin kisan voitto matkasi kolme viikkoa sitten Arctic Lapland rallissa Lindholmin kohtalon kokeneelle Asunmaalle 22,3 sekunnin erolla Mikko Heikkilään. Lindholmin murheiden myötä kolmanneksi nousi myöskin moninkertainen Suomenmestari ja kotiteillään ajanut Juha Salo. Hän jäi Asunmaan voittoisasta vauhdista 38,9 sekuntia.
Lopputulokset SM Riihimäki ralli 2022, Yleiskilpailu Top-3:
1. Teemu Asunmaa & Ville Mannisenmäki, Skoda Fabia R5 EVO, 57:49,8
2. Mikko Heikkilä & Samu Vaaleri, Skoda Fabia R5 EVO, +22,3s
3. Juha Salo & Mikko Markkula, Skoda Fabia R5 EVO, 38,9s
--- kesk. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Ford Fiesta RS WRC, tekninen vika ek7j
7.3.2022 - Mikko Eskelinen ja Arto Kapanen pitivät Ruuhimäen hyppyreillä neljänneksi nopeinta vauhtia - Rallisprintin SM-sarjan erikoismiehet miehittivät palkintokorokesijoitukset
Kesäisen Suomen MM-rallin loppuhuipennuksen eli kilpailun ns. Power Stagen maalipäässä ajetussa Rallisprintin SM-sarjan toisessa osakilpailussa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen hyödynsi rallisprintin tuoreen sääntömuutoksen ja sen myötä osallistui kahteen kertaan 4,2 kilometrin mittasella erikoiskokeella ajettuun kilpailuun kartanlukija Arto Kapasen kanssa.
- Koska sääntömuutoksen myötä myös rallisprintissä saa nykyään kartanlukijan kanssa tehdä nuotit niin päätimme Arton ja autoamme ylläpitävän kouvolalaisen Dynamo Teamin kanssa lähteä viettämään vauhdikasta talvista rallipäivää Suomen MM-rallista tutussa maastossa. Samalla pääsimme vertailemaan vauhtimme rallisprintin erikoismiehiä vastaan sekä myös tuottamaan näkyvyyttä yhteistyökumppaneillemme, Eskelinen kertoo.
Ford Fiesta RS WRC autolla kilpailussa ajanut kaksikko kellotti kilpailun ensimmäiselle kierrokselle yleiskilpailun kolmanneksi nopeimman ajan. Vaikka he toisella kierroksella pystyivät sitä 0,47 sekuntia parantamaan niin siitä huolimatta tuloksena oli neljäs sija kun Niko Riikonen paransi omaansa 2,66 sekuntia ja sen myötä nousi kovavauhtisen kilpailun toiselle sijalle. Suvereeniin voittoon ajoi rallisprintin erikoismies Tuukka Hallia ja pronssia saalisti myöskin rallisprintissä vuodesta toiseen lukemattomia palkintokorokesijoituksia napsinut Jari Lamminsivu.
- Vaikka automme on Fordin tehdastiimi M-Sportin rakentama ja siten täysiverinen WRC-auto niin silti hevosvoimissa annettiin tasoitusta rallisprintin SS-luokan erikoisautoille. Lisäksi kun tein pieniä, mutta silti ratkaisevia ajovirheitä niin ne maksosivat meille hopeasijan. Siltikin kilpailun suvereenisti voittaneen Tuukka Hallian vauhtiin meillä ei ollut mitään mahdollisuuksia, mutta kakkossija olisi ollut otettavissa. Parannettavaa jäi, tuumaili edellisen rallisprint -kilpailunsa viisi vuotta sitten ajanut Eskelinen.
Lopputulokset Laukaa SM-sprint 2022, Lievestuore: Yleiskilpailu Top-5:
1. Tuukka Hallia, Mitsubishi Lancer Evo VI, 2:41,05
2. Niko Riikonen, Ford Fiesta RS, +5,08s
3. Jari Lamminsivu, Skoda Fabia R5, +5.48s 4. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, Ford Fiesta RS WRC, +6,45s
5. Juho Mäki-Tammela, Mitsubishi Lancer Evo IX, +6,77s
4.11.2022 - Mikko Eskelinen teki vahvan paluun Lamborghini Super Trofeo ratasarjaan - Nelossija Portugalin EM-finaalista
Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 50, näyttävästi päätti kaksi vuotta kestäneen kilpailutaukonsa Portugalin Algarven Formula-1 radalla ajetussa kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo ratasarjan EM-finaaliviikonlopussa. Saksalaisen Leipert Motorsportin 620 hevosvoimaisella Huracan Super Trofeo Evo II autolla kahdessa 50 minuutin mittaisessa kilpailussa ajanut sarjan ainoa suomalaiskuljettaja jäi ensimmäisessä kilpailussa AM-luokan palkintokorokesijoituksesta vain 1,2 sekuntia ja toisessa osakilpailussa saapui maaliin AM-luokan seitsemännellä sijalla.
- Yllätyksellisesti pääsin heti samaan vauhtiin mihin kaksi vuotta sitten saavuttamani EM-hopean jälkeen jäin eikä siten kahden vuoden kilpailutauko näkynyt missään. Lisäksi kun tiimikaverini ajoi kilpailukautensa parhaimman suorituksen niin oltiin viimeisille kierroksille saakka taistelemassa palkintokorokesijoituksesta. Se kuitenkin hävittiin lopulta vain 1,2 sekunnilla kun minulle sattui alokasmainen moka. Luulin kilpailun lopussa päästäväni PRO-luokan auton ohitse, mutta sieltä tulikin AM-luokan auto, josta en sitten itse enää saanut mahdollisuutta ohitukselle, harmitteli useita Mestaruuksia ja muita mitalisijoituksia urallaan voittanut Eskelinen.
- Myöhemmin iltapäivästä ajetussa toisessa kilpailussa kanssakilpailijat osuivat kovasti yhteen ja sen myötä ajoin oman ajovuoroni lähinnä turva-auton perässä. Se söi mahdollisuudet nousta taistelemaan palkintokorokesijotuksista ja siten seitsemäs sija oli lievä pettymys. Silti tästä Portimaon EM-finaalista jäi oikein mukava fiilis alkaa suunnittelemaan kilpailukauden 2023 kansainvälistä rata-autoilun ohjelmaa. En muistanutkaan kuinka paljon olen tätä urheilumuotoa kaivannut ja siten malttamattomana odotan perinteistä uuden kilpailukauden avausta eli Rovaniemellä ajettavaa Arctic Lapland Rallia, jossa kilpailen Dynamo tiimin Ford Fiesta RS WRC-autolla, Eskelinen jatkaa.
Lamborhgini Super Trofeo Algarven EM-finaalien AM-luokan päällikkö oli puolalainen Andrzej Lewandowski, joka vuonna 2020 jätti Eskelisen ja hänen silloisen tiimikaveri Elias Niskasen EM-sarjan hopeamitaleille.
Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Algarve 2022 #1: pe 4.11.2022, AM-luokka, Top-5: 1. Andrzej Lewandowski (POL), VSR Racing, 24 kierrosta
2. Shota Abkazava (GEO), Artline Team Georgia, +21.109s
3. Cyril Leimer (CHE), Autovitesse Racing, +27.522s 4. Mikko Eskelinen (FIN) & Jurgen Krebs (CHE), Leipert Motorsport, +28.786s 5. Adrian Lewandowski (POL), GT3 Poland, +1 kierros
Lopputulokset Lamborghini Super Trofeo Algarve 2022 #2: pe 4.11.2022, AM-luokka, Top-3: 1. Andrzej Lewandowski (POL), VSR Racing, 26 kierrosta
2. Gabriel Rindone (ITA), Leipert Motorsport, +28.806s
5. Adrian Lewandowski (POL), GT3 Poland, +40.028s
--- 7. Mikko Eskelinen (FIN) & Jurgen Krebs (CHE), Leipert Motorsport, +1 kierros